Måneden som gikk – april
Først og fremst vil vi takke for en utrolig god innsats på utedugnaden! Det var småkaldt i lufta, men alle stilte med godt humør og skikkelig arbeidsinnsats, det setter vi stor pris på. Det er fint å starte våren med en ryddig og ren uteplass
Sosial kompetanse
I april har fokus vært å føle glede ved egen og andres mestring, at vi viser omtanke for hverandre og at barna heier på hverandre ved å være støttende, oppmuntrende og positive til hverandre. Med en positiv innstilling kommer man langt, noe vi snakker mye med barna om. Det være seg å bli med i en lek, be om hjelp, lære noe nytt osv.
I starten av måneden hadde vi avdelingsdag med spill i små grupper. På forhånd snakket vi mye om hvordan det kan føles når man taper og når man vinner. Noen trenger å øve seg på å tape, andre trenger kanskje å øve på å være en god vinner. Oppi alt dette handler jo egentlig spill og lek om å ha det gøy sammen med venner, det viktigste er ikke hvem som vinner, men at vi gjør noe gøy sammen. I tillegg er det en øvelse å unne andre å gjøre det bra, selv om det betyr at en selv ikke vinner.
Praksisfortelling: treårsgruppa spiller fantorangenspillet, det går i rykk og napp hvem som leder. Det er latter og fjas rundt tøysete oppgavekort, men når de nærmer seg mål blir det litt mer alvor for noen. Nærme mål leder Benjamin, men Olivia passerer han. Det er spennende, noe både Benjamin og Olivia kjenner på kroppen. Vivian kommer med oppmuntrende kommentarer som «når noen vinner sier jeg heia heia». Til slutt er det Benjamin som vinner og Olivia sin første reaksjon er å klappe i hendene og si gratulerer.
Barna på musehullet har mye omtanke for de rundt seg. Hvis noen er uheldig og faller/slår seg stopper de opp og trøster og spør om det går bra, eller henter en voksen for å si fra at noen trenger hjelp. De store barna hjelper gjerne småbarna å kle på seg når de skal ut, leser bok for dem og inkluderer dem i leken. Så trenger de noen ganger litt hjelp fra oss voksne for å veilede småbarna i hvordan leken går. De er også gode til å hjelpe hverandre i aktiviteter. Den siste tiden har det vært veldig populært med pluss pluss og smykkedesign. De som får til noe, gir gjerne en hjelpende hånd hvis noen syns det er vanskelig og viser hvordan man gjør det. Et barn kan spørre en voksen om hjelp, men da er de andre rundt bordet raske med å si «jeg kan vise deg!».
Fagområde "antall, rom og form"
April var en måned med ekstra forkus på antall, rom og form. I det ligger hverdagsmatematikk som telling og mengde, kategorisering, sortering, romforståelse og geometri. Vi har spilt ulike spill der barna har fått øvelse i å flytte brikken sin riktig antall plasser, turtaking, antall prikker på terningen og som nevnt å unne andre å mestre. Vi har også drevet mye med klipping og liming de siste ukene, og i slike aktiviteter er det mye man kan snakke om når det kommer til geometriske former. Det får vi også mye av under legobygging, og vi øver med barna på å beskrive klossen de trenger hvis de leter etter noe spesielt; «er det et kvadrat du trenger, eller mener du et rektangel? Hvor mange prikker er det på klossen du trenger?». På den måten blir barna oppmerksomme på forskjellen mellom brikkene og lærer seg å kategorisere og sortere dem.
Pluss pluss har vært veldig populært de siste ukene, og det har vært storproduksjon av ulike figurer. Barna har brukt ipaden til å finne ulike figurer de ønsker å lage, da må de samle riktig antall pluss pluss i de bestemte fargene og følge et mønster/en oppskrift. De samarbeider og hjelper hverandre. Når f.eks Thor er ferdig med å lage en figur låner han den bort til andre som vil lage lik og som da bruker hans som mønster. De har også laget mange figurer fra fri fantasi, og en dag var det flere grønnsakshager inspirert av frøene vi har voksende i vinduskarmen. Det var gulrøtter, løk og epler i alle størrelser, fra den første grønne spiren og til fullvokst grønnsak/frukt.
Fagområde «natur, miljø og teknikk»
Vi fikk et siste snøfall i starten av måneden, men etter det har våren gjort sitt inntog. Det spirer og gror overalt rundt oss, humlene er ute og pollinerer og småkryp kan graves fram med en forsiktig hånd. Det har vært mye samarbeid blant barna å lete etter småkryp og meitemark. Vi har snakket om at alt de finner må løftes med en varsom hånd og settes tilbake etter en liten stund i samlebøtta. Meitemarken er gull for plantejorda, så når barna nå finner en meitemark tar de den med til en plantekasse eller et blomsterbed for å gjøre jorda til plantene våre næringsrik. I fuglekassen vår som vi kan følge med på fra innsiden ved hjelp av et kamera har det nå flyttet inn et blåmeispar som har bygget rede, og vi har allerede observert noen egg. Vi fortsetter å følge med på redebygging og er spente på hvor mange egg de legger i år.
Vi har sådd frø som skal settes ut i plantekassene våre så fort vi er trygge på at frostnettene er forbi. Det var interessant å se på forskjellen på frøene, og for noen var det rart å forstå hvordan f.eks et bittelite tomatfrø kan vokse og bli til en plante med mange tomater. Foreløpig har vi sådd agurk, tomat, to sorter gulrøtter, sukkererter, hvitløk og kål. Vi skal også sette noen poteter. Det er spennende å følge med på utviklingen til det som spirer i vinduskarmen, plantene vokser seg stadig litt høyere og kanskje må de pottes om til noe større før vi kan sette det ut i plantekassene våre.
Vårværet varierer, sola har skint, men vinden har blåst friskt så vi fortsetter å snakke med barna om å kjenne etter hva de trenger av klær for å ha det bra ute. Noen klarer å styre dette selv, de tar av eller på seg jakke/genser etter hvor varme eller kalde de er. Andre trenger fortsatt å minnes på at det er lurt å ta på mer klær når de fryser, eller «nå ser/kjenner jeg at du er varm, da er det lurt å ta av seg jakka».
Fagområde «nærmiljø og samfunn»
En fredag i april hadde vi avdelingsdag med tur til parken ovenfor barnehagen. Vi gikk en omvei for å gjøre en tur ut av det, men veien ble ikke lenger enn at alle kunne gå hele veien selv, store som små. Vi gikk ned til jordet, på veien suste humlene og vi traff på to rådyr vi ble stående og observere før de løp videre. Vi er heldige som har skogens liv så tett på oss. Når vi går på sti i skogen/naturen trenger vi ikke å tenke på å gå i rekke, da kan vi bare være mens vi går og undre oss over det vi ser. Når vi så kommer til bilveien, må vi gå på rekke og holde oss til kanten. Her var de eldste barna supre å ha med på tur, de leide en som var mindre enn seg og minnet de andre på å holde seg inntil kanten mens vi gikk. Da vi kom til parken, ble det litt lek før matpakken i sekken fristet for mye og vi spiste lunsj. Det var god stemning og kjempefin lek med alle på tvers av alle aldre. En superfin tur!
Kosthold i Søråsen
Vi har hatt mat på bål denne måneden. Barna var med å forberede råvarene inne, de skrellet og kuttet alle grønnsakene vi skulle bruke før vi tok det med ut i skogen. Der tente vi bål på bålplassen. Det var mye fin lek rundt i skogen mens vi ventet på at bålet skulle bli klart. Til mat spiste vi stekte fiskekaker i pitabrød som vi varmet på bålet, med stekte eller rå grønnsaker. Det var gulrot, brokkoli og agurk i stekt og rå form. Maten gikk ned på høykant og mange orket mer enn ett fylt pitabrød.
Ellers følger vi den vanlige kostholdsplanen vår hver uke. Vi har en brødavtale med Samson bakeri og får ferskt grovbrød levert hver uke. Dette spiser vi til lunsj mandag og fredag og til tremat hver dag. På tirsdager og torsdager spiser vi hjemmebakte grove rundstykker. På onsdager lager vi «rosagrøt»; havregrøt med skogsbærblanding og yoghurt naturell. Vi serverer grønnsaker hver dag og frukt til tremat.
Litt om mai:
Sosial kompetanse
I mai og juni legger vi vekt på etiske dilemmaer. Barna skal øve på å finne gode løsninger i ulike situasjoner ved å bruke det de har lært gjennom året av sosial kompetanse. Det handler om å øve seg på å se ulike perspektiver i en situasjon og å bruke konfliktløsningsmetoden for å finne en rettferdig løsning. For å hjelpe barna med dette vil vi lese små historier og sammen reflektere over det vi ser/leser, samt bruke hverdagssituasjoner barna kommer opp i. Vi vil ha fokus på å stå for egne valg og tenke på hva som er lurt å gjøre i en situasjon. Hvis noen andre slår først, hva er det lurt å gjøre da; slå tilbake eller si stopp og be om hjelp? Hvis noen andre ber deg om å gjøre noe, er det lurt å gjøre det – er det en god eller dårlig ting noen ber meg om? Vi gjør det allerede, men vi vil snakke enda mer med barna om at en selv må tenke over det en selv gjør og ikke la andre bestemme. Det er lurt å være den som stopper eller sier stopp.
Fagområde «etikk, religion og filosofi»
I mai og juni vil vi ha ekstra fokus på fagområdet etikk, religion og filosofi. Dette fagområdet henger godt sammen med fokuset vi har nå i sosial kompetanse. Barnehagen skal være en plass for alle og ulikhet og annerledeshet er berikende. Vi vil snakke mye om toleranse og respekt for hverandre. For å hjelpe barna å se og handle ut fra andres følelser og behov vil vi voksne fortsette å sette ord på og gi positive tilbakemeldinger når vi ser at barna gjør gode ting for andre og vi tar barnas følelser på alvor. Vi fortsetter å snakke om at mange ting er ikke urettferdig, det er forskjellig. Det handler om at vi alle er ulike individer som noen ganger trenger individuell tilnærming. Vi vil at barna skal lære å tenke selv hva som er lurt og ikke lurt å gjøre når de kommer opp i ulike situasjoner. Det er viktig at vi voksne er lydhøre for barnas tanker og innspill. Vi vil filosofere, undre oss og reflektere sammen med barna om ulike situasjoner og dilemmaer.
Vi skal forberede oss til 17.mai ved å synge nasjonalsangen vår og klippe/lime flagg. Vi skal lære litt om hvorfor vi feirer 17.mai og hva dagen betyr for oss i Norge.
Fagområde «natur, miljø og teknikk»
Vi fortsetter å følge med på alt som spirer og gror i naturen rundt oss. Det er også tid får å sette alle frøene vi har sådd ut i plantekassene våre og følge prosessen videre derfra. Barna skal være med å vanne og passe på at plantene har best mulige vekstforhold. Vi skal snakke mye om hva det er for de ulike plantene våre. Nå vil det etter hvert være mulig å finne enda flere småkryp, noe barna syns er veldig gøy å lete etter. Vi skal finne fram noen bøker å ha i bokhylla så vi kan lese og lære mer om de småkrypene vi finner ute.
I fuglekassen vår har det flyttet inn et blåmeispar som er godt i gang med redebyggingen, vi følger med på når det kommer egg og hva som skjer videre.
Fagområde «nærmiljø og samfunn»
Vi er invitert i flere bursdagsturer i løpet av mai og får da fine muligheter til tur i nærmiljøet vårt.
Kosthold i Søråsen
Fredag 3.mai skal vi lage mat fra et annet land. Vi hadde brainstorming med barna, Filippa sa hun hadde sett på tv at i noen land spiser de stekte insekter. Flere syns dette hørtes ut som en gøy idé, men vi ble enige om at vi ikke har nok kunnskap eller innsekter til å lage dette selv og endte til slutt opp med at vi skal lage amerikanske hamburgere med potetbåter/fries :)
Litt informasjon:
13.mai-15.mai skal maxibarna på Vangen leirskole. Det blir tre spennende og opplevelsesrike dager med to overnattinger. Det er greit å både grue seg litt og glede seg til dette!
Når maxibarna er på tur vil de som er igjen få en liten følelse av hvordan det blir til høsten når fire barn går videre til skolen.
22.mai har vi temaavslutning og siste temasamling med Keiserinnen og alle hun har møtt på sin vei. Etterpå blir det fest for barna med ulike aktiviteter rundt på uteområdet. Vi går avdelingsvis rundt til ulike aktivitetsposter. Deretter blir det lunsj rundt et langbord med plass til alle i hele barnehagen.
Fridager i mai: 1.mai, 9.mai, 17.mai og 20.mai er barnehagen stengt
Fredag 31.mai er det planleggingsdag – barnehagen er stengt denne dagen.