Måneden som gikk
Vi startet april med å bygge snømann, men etter hvert kom våren og det var en fornøyd gjeng som tok i bruk alle de nye lekene. Flere av barna klarer å sykle på trehjulssyklene, mens noen er fornøyd med å ha bena i bakken, gå bortover og si "se, jeg sykler!!" De eldste barna klarer allerede å komme seg opp i bildekk-huskene alene, mens andre må bli løftet og minnes om at de må holde seg fast i kjettingen... Når barna husker i redehuska, som vi benytter hele året, synger vi voksne sanger eller prater med barna. Klatrestativet har også blitt flittig brukt denne måneden. Vi har få barn der om gangen og som regel to voksne. Vi holder oss unna brannstanga og lærer barna at de kan få hjelp til å komme seg ned ved å henge i tauverket i "broa" og bli løftet ned derfra. Noen få synes foreløpig det er litt skummelt og velger seg andre leker.
Vi har også vært på småkrypjakt på barnehagens uteområde. I tillegg til å finne skolopender, tordivel og tusenbein som dere ser under har vi løftet på lemmen v/Regnbuedøra og funnet spindelvev med edderkopp!
Denne måneden har vi hatt mange besøk til Trollstua der et av rommene ble gjort om til butikk i forbindelse med et studentprosjekt i slutten av forrige måned. En voksen har tatt med en liten gruppe barn av gangen og hjulpet til med turtaking for å stå i kassa, navn og begreper for alle varene og det vi gjør i en butikk, og å rydde smågodtet tilbake når leken var slutt... På puterommet har vi fått hoppet, balansert og tatt inn gym-matta og stupt kråke. Her om dagen laget vi en stor hytte der det var ekstra gøy å ha en tunnel som utgangsdør! Vi har også klippet og limt, malt med hender og lekt med silkedeig av balsam og maizenamel.
Sosial kompetanse
Denne måneden har vi hatt fokus på ”positiv sosial atferd”. Det å gi og få positive tilbakemeldinger, omsorg og trøst. Når det passer hjelper vi barna til å se at mottakeren blir glad og at man selv også blir glad når man hjelper eller er imøtekommende overfor vennene sine. I eksempelet under ser dere at kompetansen allerede er god…
Ole holder frem hendene sine og klager.
Anne: Uff da, Ole, er du kald på hendene? Ole nikker.
Olav står i nærheten og får med seg hva som skjer. Han tar av seg vottene sine og gir dem til meg
Anne: Det var jammen hyggelig gjort, Olav, du så at Ole var kald du. Skal Ole få låne vottene dine?
Olav: Ja! Anne tar vottene på Ole og han får sitte bakpå sykkelen til Olav!
Og her er en til: Man trenger ikke alltid bruke ord...
Alfred prøver å sykle forbi Wiktor, men kommer seg ikke forbi.
Wiktor går av sykkelen og skyver Alfred og sykkelen vekk fra sin egen.
Alfred smiler stort!
Fagområder
I april fortsatte vi med fagområdet ”Antall rom og form”. Vi har blant annet hatt en annerledes Gullhår-samling der vi sorterte alt innholdet i møbler, kjøkkenutstyr, dyr og mennesker. Det gikk et lys opp for flere da vi sa at akkurat som bjørner er dyr så er stoler og bord møbler! De ulike størrelsene på både senger og grøtboller ble også studert og kommentert!
Vi har også sjekket ut at det blir samme antall uansett hvor vi starter å telle og hvordan vi legger det vi teller.
Fagområdet ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året med blant annet turdagen på onsdager. Vi rakk to fine turer på Ballerud golfbane før banen åpner i begynnelsen av mai. Una var så heldig å finne en gul golfball som hun holdt i hånda resten av turen! Vi hadde også en tur i nærskogen vår der noen kjuker på en trestamme ble nøye inspisert. En tur ned på jordet der vi fant hestehov ble det også!
Mai
Sosial kompetanse
”Lek, glede og humor” ligger som en overbygging over alle temaene vi jobber med under sosial kompetanse. I mai og juni vil vi ha litt ekstra fokus på å tulle og tøyse og le sammen. Kjenne at vi blir glade og at det er lettere å vise omsorg/være en god venn når vi ler og tuller sammen. I tillegg skal vi hjelpe barna å huske å bruke Hei, og Takk og Ha det bra.
Fagområder
I mai og juni er det fagområdet ”Etikk, religion og filosofi” som vektlegges. For 1-3-åringene er målet at barna skal vise omsorg for andre, uttrykke egne følelser og erfare at vi er forskjellige og har ulike behov. I tillegg å begynne å forstå forskjell på rett og galt, og å vise nysgjerrighet og undring.
Vi voksne vil fortsette å gi positiv oppmerksomhet når barna viser omsorg for andre og korrigere negativ adferd, sette ord på barnas følelser, ivareta barnas individuelle behov og stille undrende spørsmål.
Turdagen på onsdager (fagområder: ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi”) fortsetter vi med i mai. Målet er å gi barna gode opplevelser i naturen/nærmiljøet i all slags vær. Videre har vi planer om å plante en solsikke og ellers følge med på det som vil spire og gro i plantekassene til avdelingene og i blomsterbedene. I fuglekassa som har kamera og er koblet til skjermen på kjøkkenet har vi allerede sett en blåmeis, men ser vi snart noen egg tro?
Uka på småbarnsgruppa i mai
Mandager
Utelek, innelek på Smørøyet og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger
Tirsdager
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling m/tema fra ulike fagområder eller sosial kompetanse-omårder vi har hatt dette barnehageåret
Onsdager
Turdag (oppmøte senest 9.30), innelek på Smørøyet og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og sanger
Torsdager
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med kropps- og bevegelsessanger
Fredager
Avdelingsdag (evt. innelek og samling med rim/sangpose på Smørøyet)