Måneden
som gikk!
Håper alle har hatt en fin påskeferie, og fått hyggelig tid sammen som familie.
Vi hadde en variert mars måned, med morsomme aktiviteter og mye som skjedde.
Barna har laget påskepynt ved å følge
instruksjoner, men også gjort egne valg på hvordan de selv ønsker å lage ting.
Vi ser også at ved at vi gir de en «oppskrift» først, tar de den gjerne med seg
videre, og lager en egen vri på det i senere aktivitet. En morsom påskehare kom på besøk og delte ut både grønnsaker og godteri.
Barna er glade for å kunne gå på valg til andre avdelinger, og vi ser flere finner hverandre på tvers av avdelinger (spesielt ute) og spesielt på gruppedagene. Dette er veldig hyggelig!!
Sosial
kompetanse
Område vi har hatt spesielt fokus på i
mars var positive sosiale handlinger. Vi har hatt to temasamlinger, som handlet
om å leke sammen, vise hensyn og være tålmodige. Les egne referat fra
temasamlingene!
Vi ser også i barnegruppa vår at barna
ofte lærer hverandre ting, de vil gjerne vise hva de kan til andre, og noen
kommenterer andres positive handlinger. Vi øver på å si hyggelige ting til
andre, og når vi ser noen klarer noe de øver seg på! Når noen trenger hjelp er
andre veldig raske med å tilby, det er noen ganger vi må be de om å vente med å
hjelpe fordi barnet selv også skal øve seg litt på den aktuelle utfordringen,
før de evt. får hjelp. Finne en balansegang her.
Vi repeterer de samme områdene vi
nevnte på forrige månedsskriv om «Tett på» arbeidet en gang til, vi har brukt
lang tid på å integrere alle områdene i vårt daglige arbeid, så litt repetisjon
skader ikke. (neste måned får dere høre om nye områder)
Tett på – kvalitetsutvikling av
Bærumsbarnehagene
I Søråsen har vi systematisk jobbet med «Tett På» i 3 år.
Vi har blitt observert, kurset og veiledet i blant annet å
gjenkjenne og hjelpe barn i vanskelige livssituasjoner, snakke med barn, og
være sensitive voksne.
Tett på har til hensikt å
utvikle og bevisstgjøre oss voksne på hvordan vi er sammen med barna, og hva de
lærer av å være sammen med oss, både når det gjelder språk, sosiale
ferdigheter, trygghet, selvstendighet og tenkning og forståelse.
Vi innser at vi ikke har involvert dere foreldre i særlig stor
grad i dette arbeidet, og ønsker å informere dere mer framover i månedsskrivene
våre ved å beskrive noen av fokusområdene i Tett På:
Veiledning og
reguleringsstøtte
Her vektlegges det at vi voksne er proaktive, har tydelige forventninger og gir
positiv støtte til barnas atferd.
Eksempel: Før vi skal gå ut, snakker vi med barna om
hva slags vær det er i dag, og hva de tror er lurt å ha på seg. Da går ofte
påkledning enklere uten at de skal diskutere eller ikke forstå hvorfor klærne
som er lagt fram er de som trengs til dagens vær. Vi er da proaktive ved at vi
snakker om det på forhånd, og kan lettere følge opp barnas adferd i garderoben.
Kvalitet på
tilbakemeldinger
Her er vi opptatt av å være i gjensidig dialog med barna, støtter og oppmuntrer
dem til å bidra med sine tanker og ideer. Vi gir også barna ny informasjon som gir dybdelæring. Eksempel: Her kan samme eksempel som over brukes. Vi snakker med
barna om klærne. Noen lurer på om de kan gå uten jakke? Da kan vi snakke med de
om vind og se på gradestokken, vi kan gå på trammen å kjenne på været, de
kommer med sine tanker, vi med våre, og de kan gjennom tilbakemeldinger og
erfaring få ny informasjon og læring.
Fagområdet
Antall, rom og form
I løpet av dagen møter barna mange naturlige situasjoner der telling,
måling og kategorisering inngår. Mange av barna bruker nå begreper som kvadrat,
rektangel og sirkel.
Vi har spilt mye spill. Blant
annet: Se hva jeg kan, Stigespill, Regnespill, Uno og Den forvunnede diamant. Spillene
handler blant annet om telling, plassering, følge reglene og turtaking. De minste teller naturlig nok prikker på terningen, mens mange av de eldre er gode på å se hva terningen viser (de må ikke telle alle prikkene for å finne ut), og klarer å flytte en-til-en på brettet.
Vi har ulike leker med ulik
form, og snakker om dette i lek eller styrte aktiviteter som samling. Hva rundt
oss ser vi som er regtangel? Kvadrat? Sirkel? Oval? Barna er kjappe med å finne
mange gjenstander.
Nærmiljø og samfunn
Vi hadde
besøk av en av de ansatte i Reptilparken, som hadde med seg spennende reptiler
som vi fikk se og kjenne på. Siden disse ikke bor naturlig i vår norske natur er
de kanskje ekstra spennende å få oppleve.
I
gruppetiden har barna vært på ulike turer i nærmiljøet, og vi har vært i skogen
ved barnehagen. Krokusene soler seg, snøen er nesten borte og sanda kan graves
i, nå etter påske brukes endelig også huskene, og ikke minst syklene. Jakker og
dresser ligger strødd utover dagen, men kommer fort på igjen når vinden tar
tak.
Kosthold
Vi har
hatt tema kjøtt i mars. Vi har snakket om kylling og svinekjøtt og spist kyllingkjøttboller,
kyllingfileet og svinekjøtt med grønnsaker og poteter. Mange liker å skrelle og
hjelpe til med det vi lager. Mange spiste mye, spesielt kyllingkjøttbollene og
grønnsaker/poteter.
Vi har mye
variert pålegg og grønnsaker også til vanlig lunsjmåltider, noe barna liker
godt. De smaker på blomkål, paprika, agurk og salat. Noen er veldig glade i
egg.
Vi hadde
også en dag med tema egg, da lagde vi omelett, noe som også var veldig
populært, med gressløk og litt bacon ved siden av. Vi kalte den for «Påskekake
med egg og bacon» :)
Vi tok oss
også tid til en fin båltur i skogen med deilig grillet brødskiver i påskesola.
Barna koser seg veldig med å leke i skogen, og maten smaker alltid godt!!!
Takk til
alle som hadde tid å sitte ned litt til påskefrokost fredagen før påske!
APRIL
Sosial kompetanse
I april
fortsetter vi fokus på positiv sosial atferd hvor hensikten er at barna skal
føle glede ved egen og andres mestring.
Vi
ønsker at barna skal støtte og oppmuntre andre. Alle barna er gode på noe, og
det vil variere hvem som mestrer hva, uavhengig av alder. Vi vil oppfordre
barna til å prøve seg på nye ting, og snakke om at når du ser en som får til
noe så er det fint å si noe hyggelig til den som øver seg på å mestre.
Fagområdene
I mars og
april jobber vi med fagområdet antall,
rom og form. Vi fortsetter med å spille terningspill og telle en-til-en.
Vi har om vekt og egenskaper, hvilke materiale
synker og hva flyter. Høy og lav, tung og lett, (ulike begreper).
Natur, miljø og teknologi
Vi ser på
forandringer i naturen, følger med på fugler, blomster og småkryp. Vi skal også
plante noe, og følge med på prosessen med vanne, spire og solas betydning.
Tips til
hjemmet:
*La barna
vente på tur, for eksempel rundt middagsbordet.
*La barna være med å dekke på
til middag, riktig antall tallerkner og kopper, ta ut av oppvaskmaskinen,
sortere bestikk, kopper, tallerkner eller vaskemaskinen, sortere sokker,
bukser, gensere, o.l.
*Spill spill sammen og telle
en- til- en.
Kosthold
I april
skal vi ha sunn mat på bålet. Barna blir med å planlegge dette i forkant.
Informasjon:
Utviklingssamtaler. Jeg setter opp en liste over tider, så bytter dere innbyrdes hvis tiden ikke passer (husk å gi beskjed om bytter til meg).
Torsdag 18.april er frist for å sette opp ferieukene til barna (se eget nyhetsbrev fra Merete)
Det er utedugnad i barnehagen tirsdag 23 og onsdag 24 april. Denne varer fra kl.16-20. Dere jobber de antall timer dere har igjen (alle skal ha 10 i løpet av året), flere stiller med begge foreldre og barna er velkommen med. Det blir servert suppe fra klokka 16.00 til de som skal på dugnaden. Det blir hengt opp påmelding og oppgaver på døra inn til avdelingen etter hvert.