Måneden
som gikk
Tusen
takk for en hyggelig påskefrokost. Vi og barna setter stor pris på at dere tar
dere tid til å komme på besøk på avdelingen, og til å sitte ned sammen med
barna og spise og prate med barna og andre foreldre. Samme dag hadde vi
påskelunsj laget av egg og påskeharen kom på besøk med noe godt.
Vi
har hatt besøk av Reptilparken, barna viste stor interesse og engasjement til å
røre på, holde eller bare stryke forsiktig på de forskjellige reptilene. Etter
Reptilparken-besøket snakket barna ganske lenge om det de så og opplevde.
Sosial
kompetanse – Positiv sosial atferd
På Regnbuen jobber vi hele tiden med «Tett På» - dimensjonen «Positivt
Klima». Det handler om generelle emosjonelle klimaet på avdelingen, og
kontakt mellom voksne – barn og barn-barn. Positive kommentarer, respekt, gode relasjoner,
positive følelser skaper positivt klima. Noe som er viktig for barns lek,
utforskning og læring i barnehagen.
Vi
øver på å si «Takk», «Vær så god», «Hei», «Hadde bra», og å være høflige og hyggelige
med hverandre. Vi ser at flere barn oftere sier hei eller hadde bra og takker
for mat eller hjelpen de får😊.
Vi
har øvd på å inkludere hverandre i leken og vi har snakket om å være åpen for
at andre får være med på leken. Vi har øvd på å se rundt seg og invitere de som
ikke er med på leken. På Regnbuen øver vi mye på at alle bestemmer over seg
selv og ingen kan bestemme over andre.
Vi
har jobbet mye, og kommer til å fortsette å jobbe, med å lære barna å ta vare
på andre barn i leken, gi plass til alle, snakke hyggelig til hverandre, ikke
ekskludere hverandre og være tålmodig ovenfor hverandre. Vi øver på å tørre å
si sin mening og lytte til hverandre. Vi oppfordrer dere foreldre til å øve med
barna: lytte til hverandre, vente på tur og ikke avbryte når noen andre
snakker.
Vi
har sett på temasamlingene om Bulder, Elsa og Dragen og har snakket med barna
om det vi har sett. Vi må si at barna er veldig gode til å reflektere og se
poenget i historien.
Tett på – kvalitetsutvikling av
Bærumsbarnehagene
I Søråsen har vi
systematisk jobbet med «Tett På» i 3 år.
Vi har blitt observert, kurset og
veiledet i blant annet å gjenkjenne og hjelpe barn i vanskelige livssituasjoner,
snakke med barn, og være sensitive voksne.
Tett på har til hensikt å utvikle
og bevisstgjøre oss voksne på hvordan vi er sammen med barna, og hva de lærer
av å være sammen med oss, både når det gjelder språk, sosiale ferdigheter,
trygghet, selvstendighet og tenkning og forståelse.
Vi innser at vi ikke har
involvert dere foreldre i særlig stor grad i dette arbeidet, og ønsker å
informere dere mer framover i månedsskrivene våre ved å beskrive noen av
fokusområdene i Tett På:
Veiledning og reguleringsstøtte
Her vektlegges det at vi voksne er proaktive, har
tydelige forventninger og gir positiv støtte til barnas atferd.
Kvalitet på tilbakemeldinger
Her er vi opptatt av å være i gjensidig dialog med
barna, støtter og oppmuntrer dem til å bidra med sine tanker og ideer.
Vi gir også barna ny informasjon som gir
dybdelæring.
Fagområdet
– Antall, rom og form
Nå
har vi jobbet med og pratet om ting som handler om den matematiske tilnærmingen
til verden. Vi har spilt ulike spill, puslet og lært nye begreper (som for
eksempel absorbere, eldre, yngre, lavere, kube, rektangel, sylinder, gammeldags
osv.). I samlingene snakket vi mye om former, forskjeller, tall og per i dag, vet
mange av barna at selv om man er høy betyr det ikke at man er eldst, den laveste
i rommet kan være eldst (noe mange av barna syntes var veldig rart) 😊.
Vi
har utfordret barna til å finne former i rommet eller ute, noe barna syntes var
veldig morsomt og ville gjøre mer av. Vi har telt oss på avdelingen, hvor mange
barn er det på regnbuen? Vi har telt pinnedyr og bein på pinnedyret. Hva slags
form har pinnedyret? Vi har sammenlignet egg fra and, høne og vaktel. Vi ble
enige om at alle har smakt på hønseegg, men ingen ville smake på vaktelegg😊
Barna
har bygget morsomme former med byggeklosser, og sortert leker. Vi har klippet former og limt dem, vi har brukt gafler til å
male runde kyllingkropper.
Fagområdet
– Natur, miljø og teknologi
I
samlingsstundene har vi snakket om hva slags vårtegn vi ser ute i naturen,
hører vi fugler, ser vi blomster? Alle barn var enige i at hvis man er veldig
stille, kan man høre fuglene synge. Det var noen av barna som sa at et av
vårtegnene er at vi må ha mindre klær på oss, og vi kan leke med slush og vann
ute. Flere av barna fortalte at de har fått trampoline i hagen og det betyr at
det snart er sommer😊.
Vi
voksne er helt enige, og det beste barna vet er å leke med snø som smelter,
slush (bark, vann og snø), å sitte ved vannrennene og samle vann er
tålmodighetskrevende aktivitet, men ganske gøy for de fleste.
Vi
har fått pinnedyr på avdelingen, barna liker å se på dem, men ikke røre. Hva
spiser de, sover de, bæsjer de? Og mange flere spørsmål som diskuteres når
barna ser på dem. Vi leter etter informasjon på internett og lærer med barna om
pinnedyr.
Måneds
mat – Egg
Egg-lunsjen
falt i smak hos mange, vi serverte eggerøre med røkt laks, bacon, kokt egg, vi
laget sopp av egg, iskrem-former av egg, eggerøre og pizza av egg. Ordet pizza
gjorde at alle ville smake på «egg-pizza», eggerøra ble spist opp sammen med røkt
laks og bacon. Vi anbefaler å se på bilder på MyKid.
Vi
har bakt rundstykker og dere fikk smakt dem på påskefrokost. Barna spiser
grovbrød med forskjellige pålegg hver dag, vi har prøvd noe nytt og det er eple
skåret i tynne skiver på brødskive med smør 😊.
APRIL
Sosial
kompetanse – Positiv sosial atferd
Barna
skal øve på å føle glede ved egen og andres mestring. Å føle glede ved å vise
omtanke for andre. Å støtte, oppmuntre og være positiv og hyggelig mot andre.
Denne
måneden har psykologisk førstehjelp fokus på å ha en positiv innstilling til å
lære/prøve noe nytt. Dette blir spesielt viktig for skolestarterne, som denne
våren skal gjennom mye som er nytt. Både overnattingstur til Vangen og mer
konkrete forberedelser til skolestart. Vi skal ha fokus på hele barnegruppa og
vi skal snakke om at det er normalt å både glede og grue seg litt når man gjør
noe nytt og hvilke erfaringer vi har med det.
Fagområdet
– Antall, rom og form
Vi
fortsetter med dette fagområdet i april. Ved å leke oss med telling, sortering,
former og begreper som omhandler dette så skal vi både lære og erfare mestring
med dette. På Regnbuen kommer vi til å ha ekstra fokus på spill og puslespill.
Fagområdet
– Natur, miljø, teknologi
Vi
fortsetter å følge utviklingen i nærmiljøet, våren kommer, hva skjer med
naturen? Vi skal så frø inne og gjør klart til plantekassene våre. Vi har en
fuglekasse med et kamera inni, så fremover skal vi følge med på om det kommer
noen fugler i kassen og legger egg.
Fagområdet
– Nærmiljø og samfunn
Nå
når våren er tilbake kommer vi til å gå oftere på tur i nærmiljøet (følg med i
kalenderen i MyKid).
Månedens
mat – Mat på bål
Barna
skal lære å lage sunn mat på bål. Vi skal snakke om forskjell på sunn og usunn
mat, vi skal lære navn på ulike ingredienser, om hygiene ved tilberedning av
maten. Vi oppfordrer alltid barna til å prøve å smake noe nytt, hvis man har
ikke smakt på det før. Barna skal velge hva skal vi lage, og de skal delta
aktivt i forberedelsene.
INFORMASJON
Utedugnad
Tirsdag
23.04.24 og onsdag 24.04.24 er det utedugnad, begge dagene fra kl.16:00-20:00.
Det
skal henges liste på døra der dere kan melde dere på dugnad. Hver familie
plikter å bidra med 10 timer dugnad i året, fordelt på ca 4 timer på innedugnad
og 6 timer på utedugnad.
Oppgavene
disse to dagene er utvendig vask av hus og asfalt, påfyll av sand og singel,
vende bark og beskjære trær og busker.
I
tillegg trenger vi at noen kommer utenom disse to dagene og beiser
lekeapparatene og utebordene. Dette gjøres fortrinnsvis i en helg slik at det
tørker til vi er tilbake på mandagen.
På
utedugnaden serverer vi tomatsuppe og rundstykker og barna får være med. Det
betyr at begge foreldre har mulighet til å delta, og barna kan leke med
venner/hjelpe til. Vi minner om at alla barna er foreldrenes ansvar i
dugnadstiden. Bare spør hvis det er noe dere lurer på!
Sommerferie
Se
mer informasjon i MyKid. Du skriver opp de ukene ditt barn skal ha ferie og de
ukene ditt barn kommer i MyKid innen torsdag 18.april.
Barnehagen
er steng uke 29 og 30.