Måneden som gikk - mars
Vel overstått påske, håper alle har hatt en fin ferie! Og takk for koselig påskefrokost før ferien, det er fint å se hvor hyggelig dere foreldre har det på sosiale arrangementer. Det betyr mye for barna at dere har en god relasjon.
Sosial kompetanse:
I mars var tema for sosial kompetanse å inkludere andre i lek, ta hensyn til hverandre og utføre handlinger som er til hjelp for andre. Samt tålmodighet og å øve seg på at det ikke er farlig å kjede seg litt, for når man kjeder seg gir det rom for kreativitet.
Måneden startet med temasamling der vi møtte Bulder fra Dunderly-universet og prinsesse Elsa. Bulder venter på keiserinnen, hun skulle vært på vei fra Skallmann for å få hjelp til å lage blå farge til tryllestaven, men hun kommer ikke. Bulder venter og venter og venter, og det syns han er utrolig kjedelig. Han blir utålmodig og frustrert. Etter å ha trampet rundt, klatret over sofaen og rullet rundt i frustrasjon en stund finner han ut at han skal gjøre noe gøy mens han venter. Han setter på musikk og begynner å danse for å få ventetiden til å gå fortere. Etter hvert kommer prinsesse Elsa. De skjønner at noe må ha skjedd på veien siden keiserinnen ikke har kommet enda. De finner et kart og forstår at keiserinnen må ha gått feil vei - hun har gått til dragen og de må hjelpe henne før det er for sent. Dette syns Bulder virker veldig skummelt, han har ikke lyst til å møte på noen drager. Han forsøker å komme med unnskyldinger for hvorfor han ikke kan bli med, men prinsesse Elsa forsikrer han om at det kommer til å gå bra. Hun har magiske krefter og skal beskytte han om det trengs. «Vi gjør det sammen, ta hånden min, jeg skal passe på deg - vi må jo hjelpe keiserinnen» sier Elsa og leier med seg en motvillig Bulder
for å finne keiserinnen. For Bulder vet jo innerst inne at keiserinnen trenger deres hjelp.
På musehullet jobber vi for tiden med å skape en større vi-kultur. Dette henger sammen med arbeidet under sosial kompetanse; løfte blikket og se/inkludere andre i lek og aktivitet. Vi ønsker å redusere konkurranseinstinktet mot hverandre og heller se venner som medspillere. Vi ønsker at barna skal øve på å se og ta hensyn til andre og ikke kaste seg over noe for å få mest selv og at det ikke er så viktig å alltid være først. Det er forskjell på en igangsatt konkurranse og livet generelt. Dette er også et resultat av hva vi ønsker å jobbe med etter foreldreundelsøkelsen dere svarte på før jul. Musehullet skal være et sted der alle føler seg som en del av flokken - det er oss sammen mot verden. For å styrke vi-følelsen vil vi framover tilrettelegge for samarbeidsoppgaver og flere gode opplevelser sammen. Vi passer på å gi positive tilbakemeldinger når vi ser og hører at barna inkluderer og hjelper hverandre.
Fredag før påske kom påskeharen hoppende forbi. En ganske tøysete påskehare som delte ut gulrot, sitron og brokkoli før et påskeegg ble gitt til et av barna med en tilhørende oppgave - del med de andre, det er én til hver i egget. Så hoppet haren videre og barna samlet seg for å se hva som skjulte seg i egget. Der lå det en liten sjokolade til hver, og det var en fin øvelse for alle at en deler ut og noen må vente til det blir sin tur å få. Et barn måtte dele til andre før seg selv, og de andre måtte vente tålmodig uten å kaste seg over for å få først eller mest.
Fagområde «antall, rom og form»
Denne måneden har vi hatt ekstra fokus på «antall, rom og form». I det ligger hverdagsmatematikk som telling og mengde, kategorisering, sortering, romforståelse og geometri. Vi har hatt perler på musehullet den siste tiden, og dette er populært hos flere. I løpet av perioden har perlingen avansert fra å fylle et brett til å perle egenkomponerte mønster og følge tegninger. I dette ligger det mye matematikk, barna må holde styr på hvor mange perler av en farge de trenger for å følge et bestemt mønster og hvor på brettet perlen må plasseres for at mønsteret blir riktig. I tillegg må de sortere ut farger. Det krever tålmodighet og konsentrasjon. Noen kan sitte lenge med dette, andre sitter i kortere perioder av gangen.
Puterommet vårt er et fint rom for å lære seg romforståelse. Barna vil ofte bygge hytte/hus, eller andre ting de kan krype inn i. Problemet oppstår når huset bare har plass til en person og de er flere som leker sammen. Hva kan vi gjøre da, undrer vi voksne oss med barna da. De kommer alltid med løsningen selv - vi må bygge større så det blir plass til fler. For hvor mye plass tar min kropp i et rom? Når vi kryper sammen tett i tett trenger ikke huset å være så stort, men hvis vi trenger litt luft rundt oss må vi bygge større.
Vi øver også på med barna hvordan man kan komme inn i en lek/et rom på en god måte når andre er der. Barna lærer hvordan deres kropp påvirker et rom. Når en lek er i gang på for eksempel puterommet, da passer det ikke å komme ramlende inn med armer og bein i alle kanter og rase det som er bygget. Det handler om å respektere de andre som er i rommet, og forstå at min kropp påvirker andre.
Med alt regnvann og smeltevann vi har hatt på uteområdet den siste tiden har det vært mye vannlek i utetiden. Når vi voksne er med å leke prøver vi å sette ord på det som skjer av matematikk i leken; «hvor mange flere bøtter med vann trenger vi?», «hvor mye vann får vi plass til, vi har ikke litermål, da må vi måle mengde på andre måter - men hvordan, hva kan vi bruke?». Vi setter også ord på hvor barna eller noe de leter etter er, om det henger over/ligger under noe, skuffen i midten, dere sitter ved siden av hverandre, dere sitter overfor hverandre osv. Dette er matematiske begreper som benyttes ofte i en hverdag.
Fagområde «natur, miljø og teknikk»
Snøen fortsetter å smelte og uteområdet har vært vått den siste tiden. Det er alltid gøy å leke med vann, og det er gøy når uteområdet innbyr til mer variert lek igjen etter en periode med is og hardt underlag. Nå går det an å grave i sand og jord flere steder.
Det har begynt å komme knopper på trærne og noen blomster har begynt å spire. Det er fristende å plukke det som vokser fram for å blande i vann/søle og lage diverse matretter, så vi snakker mye med barna om å la trær og blomster vokse i fred en god stund til før vi kan begynne å plukke til sommeren. Skogen er på vei ut av vinterdvale, og vi må behandle den med respekt. Det er spennende å følge med på fra uke til uke hvor mye som vokser opp og fram.
Varmere vær gir også øvelse i hva slags klær det er lurt å kle seg i når vi er ute. Vi fortsetter å øve med barna på å kjenne etter selv hva de trenger av klær etter vær og temperatur. Det er ofte en smitteeffekt dersom et par tar av seg jakka, da vil gjerne alle ta av seg jakka. Da handler det om å lære å kjenne sin egen kropp og hvor varm/kald man selv er.
Fagområde «nærmiljø og samfunn»
Vi var så heldige å få besøk av reptilparken i starten av måneden. Da kom Anja som jobber i reptilparken til oss og viste fram og lærte oss masse om ulike slanger, en tarantella, en skorpion, skilpadder, kakerlakker, og ulike gekkoer. Hun forteller på en utrolig god måte som fenger barna, og etter en fellessamling med hele barnehagen fikk vi komme avdelingsvis og hilse på og holde de ulike reptilene. Et par stykker trengte et fang hos en voksen for å tørre å ta på/holde de ulike reptilene, mens resten satt med åpne armer og skulle gjerne holdt slager og gekkoer mer enn en gang.
Ved å få besøk av reptilparken «hjem» til oss får vi kontakt med en del av samfunnet som vi kanskje ikke ville fått ellers. Og med Anja som forteller og lærer bort hva hun jobber med, viser hun fram et yrke og muligheter barna kanskje ikke visste om. Når vi får være så tett på reptilene lærer barna om respekt for dyrelivet og hvor varsomt vi må bevege oss og være for ikke å skremme de.
Kosthold i Søråsen:
I mars har vi laget mat med kjøtt. Det ble en veldig vellykket lunsj. Barna var med å skrelle/kutte grønnsaker og poteter som vi stekte i ovnen og serverte ved siden av kylling, svinestrimler og oksekjøtt. Marianne viste fram og forklarte mens hun delte opp en hel kylling som vi senere stekte i ovnen. Ved siden av dette lagde vi en tzatziki. Alle barna smakte på alt, alle likte ikke alt, men dette har vi snakket mye om siden forrige gang vi lagde varmmat med barna - det er helt greit å ikke like alt, det du ikke liker lar du bare ligge på tallerkenen uten å si noe mer om det. Når barna vil ha mer mat får de mer av det de likte. Mange spiste flere porsjoner med alt, andre ville ha mer av det de likte best.
Da Marianne viste og forklarte hvordan en kylling ser ut syns flere av barna synd på kyllingen. Vi fikk snakket mye om dette, og kom fram til at siden den allerede var død fikk den ikke vondt av å bli delt opp. Men det er mye etikk rundt matvalgene vi tar, og når vi tilbereder en hel kylling kjenner man kanskje på andre følelser enn når vi skjærer opp en oksebiff i strimler. Det blir tydeligere for barna hva vi faktisk spiser, noe vi er opptatt av at barna skal lære. Vi ønsker at barna skal vite hvor råvarene vi bruker kommer fra.
Vi har også hatt mat med egg på planen denne måneden. Siden det var påskefrokost med kokt egg på morgningen samme dag fant vi ut av vi skulle lage noe annet med egg som sentralt element. Etter en brainstorming med barna endte vi opp med vafler. Siden det skulle være til lunsj var det viktig å gjøre vaflene næringsrike og matnyttige. Det ble derfor en vaffelrøre på grovt mel, havregryn, egg, melk og gulrøtter. Barna var med å måle opp alle ingrediensene og røre sammen røra, før vi kledde på oss og gikk ut for å spise nystekte vafler i vårsola.
Tett på – kvalitetsutvikling av Bærumsbarnehagene
I Søråsen har vi systematisk jobbet med «Tett På» i 3 år.
Vi har blitt observert, kurset og veiledet i blant annet å gjenkjenne og hjelpe barn i vanskelige livssituasjoner, snakke med barn, og være sensitive voksne.
Tett på har til hensikt å utvikle og bevisstgjøre oss voksne på hvordan vi er sammen med barna, og hva de lærer av å være sammen med oss, både når det gjelder språk, sosiale ferdigheter, trygghet, selvstendighet og tenkning og forståelse.
Vi innser at vi ikke har involvert dere foreldre i særlig stor grad i dette arbeidet, og ønsker å informere dere mer framover i månedsskrivene våre ved å beskrive noen av fokusområdene i Tett På:
Veiledning og reguleringsstøtte
Her vektlegges det at vi voksne er proaktive, har tydelige forventninger og gir positiv støtte til barnas atferd.
Kvalitet på tilbakemeldinger
Her er vi opptatt av å være i gjensidig dialog med barna, støtter og oppmuntrer dem til å bidra med sine tanker og ideer.
Vi gir også barna ny informasjon som gir dybdelæring.
Litt om april:
Sosial kompetanse:
I april vil fokus være på å føle glede ved egen og andres mestring. Det handler om å vise omtanke for andre, at barna heier på hverandre ved å være støttende, oppmuntrende og positive til hverandre. Dette henger godt sammen med arbeidet vi allerede driver med, der vi ønsker å redusere konkurranseinstinktet og heller se hverandre som medspillere. Når vi klarer å glede oss over andres mestring i tillegg til vår egen, får vi et positivt klima rundt oss som er godt å være i. Vi skal også ha fokus på å ha en positiv innstilling til å lære noe nytt, vi vil hjelpe barna til å få erfaring med og reflektere rundt at man kan både glede seg og grue seg når man skal gjøre noe nytt og at begge deler er helt normalt.
Antall, rom og form
Vi fortsetter å sette ord på hverdagsmatematikken i alle mulige situasjoner. I tillegg vil vi ta frem flere spill og tilrettelegge for ulike samarbeidsoppgaver. Barna skal få flere erfaringer med begreper som over, under, gjennom, ved siden av, først, sist osv. Når vi leker og går tur i skogen bruker vi mange av disse begrepene. Vi fortsetter å beskrive geometriske former og antall som oppmuntrer til at barna blir nysgjerrige.
Natur, miljø og teknikk
Nå starter tiden for å så det vi skal ha i plantekassene gjennom sommeren. Vi starter nå og har det stående i vinduskarmen fram til det blir klart for å plante det ut. Dette er en god inngangsport til å snakke om solas betydning for livet på jorda. Barna er med på å plante frø og følge hele prosessen til det blir spiseklart. Da må vi ha kunnskap om hva plantene trenger for at vi senere skal få grønnsaker å spise. Hvor mye vann og lys må til for at vekstforholdene blir best?
Det har så smått begynt å spire og gro, vi følger med på det som skjer av forandring i naturen og passer på å ikke plukke noe som ikke ferdig vokst. Vi følger med på fuglekassen vår og om flere fugler tar turen innom fuglemateren utenfor vinduet vårt. Vi følger med på om småkryp kommer fram fra vinterdvale. Og vi setter på kameraet vi har i en fuglekasse for å følge med på fuglenes prosess med å bygge rede.
Nærmiljø og samfunn
Vi håper å få til en turdag en fredag i april. Da går vi en tur i nærmiljøet vårt, tar med sekk med mat og drikke og koser oss en plass det er fint å spise lunsj. Vi er heldige med nærmiljøet vårt, det gir mange muligheter. Vi får øvd på å gå langs trafikkert bilvei hvor vi må gå på rekke og holde oss inntil kanten og være oppmerksomme på omgivelsene våre, og vi har skog med sti hvor vi kan løse opp rekka og bare gå og skravle om det vi ser rundt oss.
Kosthold i Søråsen Barnehage
I april skal vi ha mat på bål. Da går vi ut til bålplassen, tenner bål og lager lunsj der. Barna skal være med på hele prosessen ved å forberede maten og fram til den skal stekes/grilles. Hva vi skal spise vil vi bestemme sammen med barna, vi har bare noen kriterier det må holdes innenfor - det skal være næringsrikt og matnyttig, så vi må bli enige om noe som faller innenfor disse kriteriene.
Litt informasjon:
Tirsdag 23.april og onsdag 24.april er det utedugnad i barnehagen fra kl 16-20.
Dette er en dugnad barna kan være med på. Hver familie har ti dugnadstimer i året, fire av disse brukes som regel på innedugnad, resten på utedugnaden. Når dere kommer to voksne regnes timer på begge to - altså vil to voksne som jobber i tre timer gi 6 dugnadstimer. Det blir hengt opp en liste på døra hvor dere kan melde dere på dugnad.
Vanlige oppgaver på utedugnad er utvendig vask av hus og asfalt, påfyll av sand og singel, vende bark, rake bort løv, beskjære trær og busker.
Det blir servert suppe og rundstykker så dere får litt påfyll i kroppen før dugnadsånden slår inn. Vi minner også om at dere selv har ansvar for barna deres når de er med på dugnad.
Minner om:
Sommerferie
Se mer informasjon i MyKid. Du skriver opp de ukene ditt barn skal ha ferie og de ukene ditt barn kommer i MyKid innen torsdag 18 april.
Barnehagen er stengt uke 29 og 30 (mandag 15.juli – fredag 26.juli)
MyKid:
Maxi-gruppa har en del aktiviteter fremover, husk å følge med under «ukeplaner» i MyKid om barnet ditt skal på tur og trenger sekk med mat og drikke. Sjekk værmelding for dagen så barna får på/med nok varme klær til å være ute lenge de dagene det er tur.
Været er fortsatt varierende, så pass på at barna har det de trenger av varme klær og utetøy som som passer temperatur og været ute.