Mars
Vinteren var på hell og det var mye som skjedde
rundt omkring. Så vi fikk «bare» to og «en
halv» maksigruppe denne måneden. Men vi
vet virkelig å gjøre det beste ut av dem og barna synes det er superkult når vi
samles. Og det begynner å bli en godt
sammensveiset gjeng vi har med oss.
Sosial
kompetanse
Det er
ikke et mål at alle har en «bestevenn», men det er et mål at alle har gode
lekekamerater – og det er vår erfaring at det har alle barna på maxigruppa. Det er et mål at alle barna føler at de er en
del av maxigruppa – og det er vår erfaring at alle har og tar en plass. Det er rom for de som skravler mye og løper
fra lek til lek. Men det er også rom for
de som er mer stille og kanskje leker mer på siden. Det er rom for dem som øver seg på å lytte
mer og prate mindre – og det er rom for de som øver seg på å prate mer i gruppa.
Vi har jobbet og tilrettelagt for å gi barna flere
erfaringer med å møte og leke med andre man ikke kjenner så godt, som da vi var
på besøk hos Ekebergparken barnehage. Da
samlet vi oss, før vi gikk inn til dem, og snakket om at vi var der for å bli
bedre kjent før vi skal til Vangen, men også at barna skulle få øve på å hilse
på noen de ikke kjenner og ikke minst leke med noen de ikke kjenner. Og mange barn tok utfordringen med å hilse og
prate med noen de ikke kjente og dette kunne de stolt fortelle om senere på
dagen.
Mens andre fortalte at de hadde lekt med noen, selv om de kanskje ikke hadde
pratet så mye.
Noen fortalte også at det hadde først vært litt skummelt, men så gikk det bra
likevel.
Alle disse erfaringene deler vi i fellesskap for å hjelpe barna med å forstå at
det å møte nye mennesker og utvide sine bekjentskaper er en bra ting. Vi håper det motiverer.
Fagområdet
antall, rom og form
Vi fikk
ikke lekt oss med å klippe og lime former slik vi hadde planlagt da det ble
temasamling i stedet. Men da vi møttes
etter temasamlingen, og etter litt tid til lek, så hadde vi en samlingsstund der
vi lekte oss med former og telling og vi snakket om hvordan de ser ut, likheter,
ulikheter og hvordan vi kan sortere dem.
Da vi var på Norsk Teknisk museum hadde vi også mange samtaler som handlet om
telling, mengder, årstall og alder, avstander, lengder, former og mer relatert
til dette fagområdet. Og én ting er jo
når vi sitter i en samlingsstund og lærer og snakker om disse tingene i en
gruppe. Men det er jo noe helt annet når
vi går i små grupper og får se og erfare hva disse ordene og
begrepene betyr og hvordan det ser ut i praksis. Men noe som går igjen er jo spørsmålet «hvor
langt er det igjen?» Og da er det gøy å
kunne følge med på kart når vi kjører buss og T-bane, men det er også
interessant å se hvor ulikt vi kan oppleve hvor lang tid det tar å gå en
strekning – to ganger – samme dag… Her
har det vært MYE rom for filosofering!
Fagområdet
nærmiljø og samfunn
Turer i nærmiljøet, og ikke
minst det å utvide begrepet nærmiljø er veldig morsomt og
spennende. Og denne måneden har vi vært
på to turer; én til Norsk teknisk museum og en tur til Ekebergparken barnehage.
På museumsturen reiste vi med T-bane og buss og da fikk vi se mye rart og
spennende.
Da vi var på barnehagebesøk gikk vi til fots både til og fra og da får vi jo
bedre tid til å kikke på ting og prate om ting.
April
Sosial
kompetanse
Nå er
målet at ditt barn skal få mer erfaring med å føle glede ved egen så vel som
andres mestring. At de kan være med å
føle glede ved å vise omtanke, støtte, oppmuntre og være positive og hyggelige
med andre.
Et annet mål er også at de skal lære at en positiv innstilling kan hjelpe når
man møter noe nytt, fremmed og kanskje til og med litt skummelt. I samtaler om dette kan vi f.eks. snakke om
Vangen og skolestart; at selv om man kanskje er spent og noen kanskje til og
med gruer seg litt til å skulle sove borte fra familien så kommer vi til
å erfare at det er både spennende OG gøy!
Vi kan anerkjenne med setninger som «Jeg forstår at du er spent..» eller «ja,
det er vanlig å tenke at det er litt skummelt» og så avslutte med «men jeg vet
at du kommer til å klare/tåle det.»
Fagområdet
antall, rom og form
Vi fortsetter å jobbe med dette
fagområdet og har blant annet planlagt en dag der vi jobber med å måle og telle
ting som lengder og vekt. Vi skal også
jobbe med å få erfaringer med at f.eks. mengder kan ha ulike former, at en stor
ting kan være lettere enn en liten ting og filosofere litt rundt hvorfor det
blir sånn.
Fagområdet
nærmiljø og samfunn
Denne måneden skal vi på tur
til Sansehuset på Emma Hiort. Da
Vi jobber også med dette fagområdet når vi begynner å snakke mer om leirskolen
på Vangen. Og denne måneden skal vi legge opp til å se på bilder fra
Vangen – også sammen med barna fra Ekebergparken. Målet er å kunne forberede ditt barn så det
gleder seg mer enn det gruer seg.
Tips
til hjemmet
- Besøk gjerne skolegården på
ettermiddager og i helgene. Fokuset da
er bare å leke og bli kjent fremfor å snakke mye om ting som «her skal du gå på
skolen»
- Øv deg og ditt barn på at barnet kan vurdere været og hva som er lurt å ha på
seg – og klare å ta det på selv.
- Spill! Spill er en super aktivitet for å bruke tid sammen og det å øve
på turtaking/vente, strategi, telling, strategi og ikke minst det å kunne tape
og vinne
Plan
for april:
Husk å følge med i kalenderen i
MyKid for mer info!
3. april: Tur til Sansehuset på Emma (sekk)
10. april: Vi jobber med mål, vekt og telling
17. april: Får besøk av Ekebergparken barnehage og ser på bilder fra Vangen
(sekk)
24. april: Spikke seljefløyter og se på bilder fra Vangen