Måneden
som gikk
Tusen takk
for flott innsats på innedugnaden. Dere er med på å gjøre et viktig bidrag for
innemiljøet på avdelingen og i barnehagen 😊.
Karneval var
månedens høydepunkt. Barna gledet seg så mye, vi pyntet avdelingen og laget
piniata sammen med barna. I år ble det «Stjerne» piniata, etter store
diskusjoner og med mange rare forslag landet vi på stjerne. Det var lek og dans
på avdelingen, før vi ble hentet av dansende barn i tog fra andre avdelinger og
samlet oss på fellesrommet. Selve festen foregikk på fellesrommet med sang og
dans. For en fest! Pølser og boller med krem var dagens mat. Det var stort å få
slå på piniata, det var ikke lett, men til slutt kom det godteri ut.
Mange barn
på avdelingen går på besøk til andre avdelinger og vi får besøk fra andre
avdelinger. Barna har blitt godt kjent med leketilbudene på de ulike avdelingene.
Noen ganger besøker barna hverandre ved 3-mat, spisebesøk til venner fra andre
avdelinger, på denne måten øver barna til å få venner på hele huset.
Vi fikk
besøk av ekte politikonstabler, datteren til Anne M (på trollstua) er politi og
kom innom og viste frem uniform, bil, utstyr, sirene og blålys. Det var dagens
høydepunkt og etterpå fikk vi mange politibetjenter på avdelingen 😊.
Sosial kompetanse - Selvhevdelse
Denne
måneden handlet om å be om hjelp og ta imot hjelp på en god måte. Vi øvde på å
spørre om hjelp med en positiv og hyggelig stemme. Vi har snakket med barna om at
det er mye hyggeligere å hjelpe, når en spør på en fin og hyggelig måte. Større
barn hjelper uoppfordret de mindre barna i påkledning eller ved matbordet. Vi
har så mange fine eksempler på hvordan barn spør eller tilbyr hjelp til
hverandre, eller inviterer hverandre i lek. Når vi kommer inn etter utetiden,
hjelper barna hverandre å henge opp klær eller spør oss voksne om vi kan
hjelpe. Vi oppfordrer barna til å hjelpe hverandre eller spørre på en hyggelig
måte, hverandre eller oss voksne. Vi har spilt ganske mye bordspill og
kortspill, barna har blitt veldig gode på å tape, eller å hjelpe hverandre i
spillet mot oss voksne😊.
Vi øver også
på å at det er helt i orden å si nei til hjelp, men på en hyggelig måte. Hvis
noen spør: «Kan jeg hjelpe deg?», svarer man: «nei, takk eller ja, takk» Men
ikke skrike: «Gå vekk!», «Ikke se på meg!». Vi oppfordrer dere foreldre til å snakke
og øve med barna om det samme. Å være hyggelig mot hverandre koster ingenting 😊.
Fagområdet
– Kommunikasjon, språk og tekst
Vi har lest
mye, nye bøker som vi har lånt fra biblioteket, gamle bøker, eventyr med
konkreter og hørt på lydbøker. Barna på regnbuen liker å høre på eventyr og
fortellinger. Nesten alle barna kan sine regler og sanger. De har øvd på å
skrive navnet sitt og vi utfordret barna til å gjenkjenne navnet sitt når det
leses baklengs. Vi har spilt ulike spill. Barna liker å spille og mange vil
være med. Det oppstår mange gode og morsomme samtaler rundt spillene med nye
ord og begreper.
Vi har hatt
Bakkari fra Senegal med trommeforstilling på besøk. Han spilte trommer for oss
og barna utforsket trommer, rytmen og lyder sammen med ham.
Tett på – kvalitetsutvikling av
Bærumsbarnehagene
I Søråsen har vi
systematisk jobbet med «Tett På» i 3 år.
Vi har blitt observert, kurset og
veiledet i blant annet å gjenkjenne og hjelpe barn i vanskelige
livssituasjoner, snakke med barn, og være sensitive voksne.
Tett på har til hensikt å utvikle
og bevisstgjøre oss voksne på hvordan vi er sammen med barna, og hva de lærer
av å være sammen med oss, både når det gjelder språk, sosiale ferdigheter,
trygghet, selvstendighet og tenkning og forståelse.
Vi innser at vi ikke har
involvert dere foreldre i særlig stor grad i dette arbeidet, og ønsker å
informere dere mer framover i månedsskrivene våre ved å beskrive noen av
fokusområdene i Tett På:
Veiledning og reguleringsstøtte
Her vektlegges det at vi voksne er proaktive, har
tydelige forventninger og gir positiv støtte til barnas atferd.
Kvalitet på tilbakemeldinger
Her er vi opptatt av å være i gjensidig dialog med
barna, støtter og oppmuntrer dem til å bidra med sine tanker og ideer.
Vi gir også barna ny informasjon som gir
dybdelæring.
Mat i
februar/mars – Kjøtt og grønnsaker
Selve
prosessen begynte vi med å snakke om kjøtt. Hva slags kjøtt fins det? Hvor
kommer kjøtt fra til butikkene? Hva slags kjøtt spiser barna hjemme? Når jeg
spurte hva slags kjøtt barna liker, svarte noen: bacon, ribbe, kjøttkaker,
kylling, pinnekjøtt og pølser.
Vi så på
bilder av forskjellige typer kjøtt, var det forskjell eller ikke? Etter barnas
ønske ble det kyllingkjøttboller og grønnsaker. Vi brukte kyllingfilet og
andefilet til kjøttboller, barna så at kyllingfilet er mye lysere en andefilet.
Vi delte kjøttet i små biter og kvernet det til kjøttdeig. Det har vært stort
engasjement blant barna til å se på hvordan kjøttbitene blir til deig. Vi
kuttet i små biter og stekte poteter, brokkoli, blomkål og gulrøtter. Barna
spiste godt og mye 😊.
Hver dag får
vi grovt brød til lunsj, masse grønnsaker og godt pålegg. På onsdager spiser vi
rosagrøt med rosiner og bananer i. Hver dag serverer vi variert frukt. To
ganger i uka spiser vi grove rundstykker,
barna kaller det «Bodil`s rundstykker»😊.
MARS
Sosial
kompetanse – Positiv sosial atferd
Barna skal
lære å inkludere andre i leken. Vi vil ha fokus på at barna
kan se seg rundt og invitere andre med inn i leken, og å ta hensyn til de andre
i leken. Vi skal øve på
tålmodighet i ventesituasjoner. Vi fortsetter å øve på å si «HEI» når man møtes
og smile når noen kommer, «Takk» og «Vær så god». Vi voksne på avdelingen er
bevisst på å kommentere og gi positive tilbakemeldinger når vi ser og hører
barn gjøre gode og hyggelige ting mot hverandre.
Fagområdet
– Antall, rom og form
I mars skal
vi ha ekstra fokus på matematiske begreper som tall, form og mengde. Vi skal
bruke aktiviteter med tall, rom og former. Puslespill, brettspill og
formingsaktiviteter som gir kjennskap til former. En hverdag med naturlige
innslag av matematikk skaper en tidlig forståelse av faget.
Fagområdet
– Natur, miljø og teknologi
Snart er det
vår, da skal vi lete etter vårtegn. Det er gøy å leke med smeltevann og
utforske is som smelter. Vi skal følge med på endringer som skjer i skogen og i
nærmiljøet
Mat i
mars – Påskestemning/tradisjoner
Barna lærer
om egg. Vi lager lunsj av egg i forskjellige varianter.
7.mars får vi besøk av Reptilparken.
Foreldremøte
19.mars kl.18-21 på Høvik skole. Det blir foredrag ved Hedvig Montgomery om tema livsmestring.
Påskefrokost
fredag 22. mars
Vi inviterer til en enkel frokost fredag før påske mellom kl
8.00 og kl 9.00. Det er hyggelig om du tar deg tid til å sitte ned litt sammen
med ditt barn og ta en matbit når du leverer på morgenen.
Uke 13 er det påskeferie og barnehagen
er stengt