Måneden som gikk
Tusen
takk for flott innsats på innedugnaden:) Dere er med å gjøre et
viktig bidrag for innemiljøet i barnehagen. Virket som mange også fikk pratet
litt med andre foreldre, noe vi ser på som godt for det sosiale inkluderende
miljøet.
Nå
for tiden leker barna mye rundt omkring på huset i valgtiden. Småbarna er noen
dager på Smørøyet og noen dager på Regnbuen i sin innetid. Mange begynner
derfor å bli godt kjent med leketilbudene på de ulike avdelingene. Vi får også
besøk av barn fra andre avdelinger til oss på Smørøyet, og noen ganger bytter
også barn avdeling ved 3-maten (går på spisebesøk til venner på andre
avdelinger). Dette er hyggelig og noe av målet vi har ved å ha 1-6 års grupper
og valg/småbarnsgruppe, barna må øve seg på å få venner på hele huset.
Karneval er noe barna alltid gleder seg stort til, det er mye snakk om hva de skal
kle seg ut som, og hva vi skal gjøre. De elsker musikk og dans og fest med
pølser, pinata og boller. Dagen ble veldig bra, barna var nysgjerrige og positive
til hverandres kostymer og lekte ulike roller med kostymene sine:) Alle var også med å gikk over catwalken på fellesrommet. Dagen før var også "Trommemannen" på besøk, da fikk barna spille trommer og danse til musikk.
Sosial
kompetanse
Hvordan
komme med i lek og inkludere hverandre går for det meste veldig greit. Barna
kjenner hverandre godt og vet noe om hvordan og hva de ulike vennene liker og
ikke liker.
Konflikter «vil det være» likevel, og de skal løses. Dette føler vi
at vi klarer fint sammen. Samtidig øver vi også på at barna skal prøve å ordne
opp selv, dette avhenger selvfølgelig også av aldre og modenhet. Men spesielt
maxibarna kan ha fordeler ved dette, da ikke voksne er like tilgjengelige på
skolen. Vi må ruste barna til å takle med- og motgang, og komme seg godt ut av
det. Vi er tett på i barnehagen og kan prøve å hjelpe de til å mestre ulike
situasjoner selv på en god måte.
Å akseptere hjelp, og å be om
hjelp på en passende måte er viktig for å omgås hverandre. Vi opplever at alle
spør om hjelp, både de sjenerte barna og de mer frampå barna, det gjøres som oftest
på en veldig positiv måte, at de spør hyggelig. Men det er det også en balansegang mellom det å få hjelp, ta imot hjelp og selv øve på ting. En god blanding er nok det beste.
Noen sier ikke alltid
sannheten i ulike konflikter eller uhell som skjer, vi jobber med at barna skal
være ærlige og fortelle hva som skjedde. Vi voksne er nøye på å være åpne,
nysgjerrige og ikke «ta side», vi vil bare hjelpe å løse
utfordringen/konflikten. Vi ønsker at barna skal lære seg å stoppe opp og bry
seg når noen er lei seg, uansett om det var ved et "uhell" at noen ble lei seg.
Fagområdet,
Kommunikasjon, språk og tekst
Barna
rimer mye på ord, og noen er veldig opptatt av vitser og gåter. Alle barna har
nå «sitt eget» rim eller regle de øver ekstra på nå, mange kan det allerede
utenat. Hvis dere lurer på hvilket ditt barn har, bare spør oss personal:) Vi har også
snakket og lest, lyttet og hørt på bøker og fortellinger med rim.
Barna
leker også veldig mye rollelek, både store og små, gjerne i en god blanding.
Det er mye sosial og språklig læring i organisering, samarbeid, lytte til
hverandre og stå fram i en rollelek.
Mange er opptatt av egne og
andres bokstaver og gjenkjenner mange ordbilder. Når de skal legge fra seg
teninger i skuffene sine, eller hjelpe andre å gjøre det må de finne riktig
navn på skuffen. Noen kan alle bokstavene i navnet sitt (eller ordbildet) andre
kan bare første bokstav og trenger støtte på hva er neste. Noen vet hvilken
bokstav de starter på og hvor mange bokstaver det er, eller hva første og siste
bokstav er.
Kosthold
Karneval
med pølser og boller ble «det lille ekstra» denne måneden. Ellers har vi som
vanlig hatt rundstykker, grønnsaker, frukt, smoothie og korn. Vi er opptatt av
et sunt og variert kosthold, og har den siste tiden startet opp med et grovere
brød til lunsj, og byttet ut noe pålegg for å variere litt. Kokt skinke er
mange blitt glad i nå i det siste.
Nærmiljø
og samfunn/Natur, miljø og teknologi
Maxibarna
har vært på skiskole på Fossum. Barna
koste seg veldig både med buss og skileik. Alle opplevde mestring på ulike
plan, og fikk gode opplevelser.
Vi har vært på bursdagstur hjem til Nils, og feiret hans 5 års dag. Det er alltid hyggelig å komme hjem til barna å leke i deres hus:)
Det
har begynt å smelte mye nå og barna liker å leke med vann. Vi ser tydelige
vårtegn. Vinduene stod litt åpne en morgen og fuglene kvitret ute. Emil går til
vinduet og lytter. Jeg spør om han hører fuglelydene. Emil: «Ja, det betyr at
det snart er vår. På fredag er det vår!»:) (jeg bekrefter at; ja, da er det
1.mars. Da sier vi ofte at våren starter)
MARS:
Sosial
kompetanse
Område
vi har spesielt fokus på i mars er positive sosiale handlinger.
Vi voksne er
bevisst med å kommenter og gi positiv tilbakemeldinger når vi ser barn gjør
gode handlinger mot hverandre.
Vi øver videre på:
*Smile når noen kommer, si hei,
og inkludere hverandre i lek.
*Snakke om følelser.
*Og som skrevet over; snakke
ærlig om ting (ikke lyve).
Temasamlingen vil handle om inkludering, og ta hensyn til hverandre. Venting og tålmodighet, (det er jo ikke alltid lett). og vise at det kan være kjedelig, men det tåler du!
Tett på – kvalitetsutvikling av Bærumsbarnehagene
I Søråsen har vi systematisk jobbet med «Tett På» i 3 år.
Vi har blitt observert, kurset og veiledet i blant annet å gjenkjenne og hjelpe barn i vanskelige livssituasjoner, snakke med barn, og være sensitive voksne.
Tett på har til hensikt å utvikle og bevisstgjøre oss voksne på hvordan vi er sammen med barna, og hva de lærer av å være sammen med oss, både når det gjelder språk, sosiale ferdigheter, trygghet, selvstendighet og tenkning og forståelse.
Vi innser at vi ikke har involvert dere foreldre i særlig stor grad i dette arbeidet, og ønsker å informere dere mer framover i månedsskrivene våre ved å beskrive noen av fokusområdene i Tett På:
Veiledning og reguleringsstøtte
Her vektlegges det at vi voksne er proaktive, har tydelige forventninger og gir positiv støtte til barnas atferd.
Kvalitet på tilbakemeldinger
Her er vi opptatt av å være i gjensidig dialog med barna, støtter og oppmuntrer dem til å bidra med sine tanker og ideer.
Vi gir også barna ny informasjon som gir dybdelæring.
Fagområdet
I
mars og april jobber vi med fagområdet antall, rom og form.
En hverdag med naturlige
innslag av matematikk skaper en tidlig forståelse av faget. Barna opplever og
lærer romfølelse gjennom å sanse og bruke kroppen, og i løpet av dagen møter
barna mange naturlige situasjoner der telling, måling og kategorisering inngår.
Vi vil at barna skal:
*Kjenne til rommene i barnehagen og kunne
orientere seg inne og ute
*Bruke noen matematiske begreper, og gjenkjenne
ulike former
*Spille terningspill og telle en-til-en
Barna skal kunne orientere seg
rundt på huset, og finne fram til de ulike avdelingene. Barna skal få
erfaringer med ulike begreper som over, under, gjennom, ved siden av, først,
sist osv. Vi voksne skal bruke matematiske begreper i hverdagen, og beskrive
former og antall som oppmuntrer til at barna blir nysgjerrige.
Vi spiller mye spill og
puslespill. Vi vil ha mest fokus på spill med terning og telling i denne
perioden. Det er mye sosial læring i å vente på tur og forholde seg til satte
regler i et spill. Tallsymboler og geometriske former skal vi ha synlig på
avdelingen etter hvert som vi jobber med det, blant annet når vi lager
påskepynt.
Tips til hjemmet:
*Bruk begreper som beskriver plassering i daglig tale med barna. I den øverste skuffen, midt på bordet, bak og foran osv.
*Spill spill sammen og telle en- til- en. Vis gjerne også tallsymbol.
Kosthold
Vi har kjøtt som matfokus denne måneden. Vi vil
snakke om hva slags kjøtt vi får fra de ulike dyrene. Barna skal få smake kylling og svin (med
poteter og grønnsaker som tilbehør).
Diverse
*Utviklingssamtaler
gjennomføres i april. Dere får forslag til tid på mykid etter hvert.