Februar
Sosial
kompetanse
I arbeidet med sosial
kompetanse har vi fortsatt å øve på å lytte til hverandre, se hverandre og
oppmuntre hverandre. For eksempel på
skiskolen når vi har gått stafett så har vi heiet på hverandre. Eller når noen får til noe de har vært litt
usikre på så er vi med og deler gleden og klapper dem frem.
Denne måneden har vi jo også jobbet ekstra med det å be om hjelp og akseptere
hjelp. Og vi ser det er et miljø for å
hjelpe hverandre, for eksempel da vi skulle tenne bål så kan de lett være med
på å bære noe tungt og samarbeide, selv om de bærer sammen med en de ikke
kjenner så godt.
Barna er med på å planlegge båltur. Hva må vi huske på?
Skolen deler ofte
barna i smågrupper når de skal leke sammen eller jobbe med ulike prosjekter og
fag. Dette er noe de også har ønsket at
vi skal introdusere dem for. For å gi
barna gode erfaringer med dette har vi f.eks. tidligere snakket en del om at vi
skal sitte ved siden av noen vi ikke kjenner i samling, gå sammen med en vi
ikke har lekt så mye med til og fra svømming, bibliotek eller annet. Men vi deler også Maxigruppa ofte i mindre
grupper når vi gjør ulike aktiviteter, som da vi øvde på skoleoppgaver eller da
vi spilte spill.
Målet er at ditt barn får gode erfaringer med å samarbeide med andre som de
ikke kjenner så godt og som de kanskje ikke selv hadde valgt å være sammen med.
Da vi
arrangerte spillgrupper snakket vi også om at noe av det vi skulle øve på var å
tape og vinne på en måte som skulle være hyggelig for alle – så vi kunne få
lyst til å spille mer.
Og vi ser at all
denne øvingen og alle disse erfaringene bidrar til at miljøet i gruppa blir
stadig styrket. Det er mange hyggelige
samtaler, morsomme stunder, mye latter og glede når vi er sammen. Alle barna er med og bidrar og forteller noe
i gruppa og vi tror at alle får oppleve tilhørighet.
Litt kaldt ble det, men vi hadde jo et bål vi kunne varme oss på. Og så hadde hvert barn laget seg en toast, eller to, som vi grillet i folie på bålet.
Fagområdet
kommunikasjon, språk og tekst
Vi fikk til to turer til biblioteket med hele Maxigruppa samlet. Det ble mye lesing på biblioteket, men det
var også mange som bidro til å finne bøker vi kunne låne med oss tilbake til
barnehagen. Disse bøkene har blitt lest
i samlingsstunder, hvilestunder og ellers i hverdagen.
Og vi har avsluttet boka om Linus i Svingen – Fiskekonkurransen, så da
fortsatte vi på Dustene av Roald Dahl. I
boka Dustene så beskrives et ektepar som ikke behandler hverandre så pent, så
da har vi også hatt noen samtaler der vi har kunnet sammenligne med mamma og
pappa (for dere serverer heldigvis ikke meitemark til hverandre i spagettien).
Vi har også fortsatt å øve på «Stopp – ikke mobb», som er en av sangene som
Maxigruppa fremfører på sommerfesten.
Og i hverdagen har vi aktivt brukt begreper og kategoriseringer for å lettere
forstå oppgaver, spill, leker og verden omkring oss. Som da vi spilte Alias, der er det om å gjøre at barna kan beskrive et bilde - uten å si ordet for hva det er, og så skal en annen gjette. Her får man testet og øvd kunnskapene sine.
Tanken er at jo mer vi bruker dette i
hverdagen, jo bedre kjent er barna med det og kan selv forstå og bruke det i
det daglige.
Skiskolen avsluttet ofte med "Per sjuspring"
Fagområdet
nærmiljø og samfunn
Hver gang vi er på
tur så får dette fagområdet mye oppmerksomhet.
For det er mange ting der ute vi er nysgjerrige på og prater om når vi
går eller kjører forbi. Og overraskende
ofte møter vi ett eller flere eldre mennesker som er hyggelige og slår av et
par ord med oss og spør hvor vi kommer fra og hvor vi skal når vi er ute og
går. En gang, på vei til biblioteket, så
snakket vi også så vidt med et par arbeidskarer med hjelm. De holdt på å bygge hus.
Og hver gang vi er ute og går, eller tar buss eller hva som helst så er det
noen som forteller at «DER bor jeg» eller «DER bor DU».
I arbeidet med dette fagområdet er tanken at barna blir bedre på å orientere
seg i nærmiljøet, men de følger også med på endringer med bygging og riving og
det er veldig spennende. Og det er
kjempegøy å få være med å undre seg over hvordan samfunnet vårt fungerer og
hvordan alt henger sammen.
Masse spennende bøker på biblioteket
Mars
Sosial
kompetanse
Ett av hovedmålene
for denne perioden er at barna skal lære at det å vente kan være kjedelig – og at
det er helt normalt å føle dette.
Som en utvidelse så ønsker vi at barna forstår og tror på at tålmodighet
er bra og at man kan øve på det og at man kan finne på ting for å gjøre ventingen
mindre kjedelig.
Vi skal også øve mer på å være sammen med, samarbeide med og leke med noen vi
ikke kjenner så godt – og da drar vi på besøk til Ekebergparken barnehage
igjen. (Vi har faktisk møtt dem hver
tirsdag på skiskolen, for de har vært ferdige når vi kommer. Så vi har sagt hei hver gang..)
På begge turene til biblioteket lånte vi bøker, og på tur nummer to fikk alle barna være med på å levere bøkene inn i returmaskinen
Fagområdet
antall, rom og form
Nå er det et «nytt»
fagområde som står for tur og vi skal utforske dette og få mer erfaring med tall,
telling, mengder og former når vi for eksempel skal forme med former. Og vi har planlagt tur til Norsk Teknisk
museum og da vil vi kunne få se og oppleve mange spennende, og kanskje nye
ting, som kan gi oss erfaringer som vi kan henge på dette fagområdet.
Fagområdet
nærmiljø og samfunn
Dette fagområdet får
også litt fokus når vi skal på tur til både Ekebergparken barnehage og til
Norsk teknisk museum. Vi håper jo på å
møte flere spennende mennesker, se interessante ting og kanskje få flere
erfaringer vi kan filosofere omkring.
Vi jobber også med dette fagområdet når vi begynner å snakke mer om leirskole
på Vangen. Ved å se på bilder fra
Vangen, snakke om Vangen og svare på spørsmål om Vangen så håper vi å kunne
forberede ditt barn så det gleder seg mer enn det gruer seg.
Vi spilte kortspill (Hopp i havet og Uno), Alias og Otrio
Tips til hjemmet
- Fortsett å lese bøker høyt
- Øv deg på å stille åpne spørsmål (som ikke kan besvares med ett ord, f.eks. ja/nei)
i samtaler – finn ut hva ditt barn tenker
- Spill! Spill er en super ting for å
bruke tid sammen, men også for å øve på turtaking/vente, former/farger/sortering,
telling, strategi og ikke minst det å kunne tape og vinne
Plan for mars:
6. mars: Tur til Norsk teknisk museum (sekk)
13. mars: Besøke Ekebergparken barnehage (sekk)
20. mars: Forming med former