Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Maxigruppa - mars

Februar

Sosial kompetanse
I arbeidet med sosial kompetanse har vi fortsatt å øve på å lytte til hverandre, se hverandre og oppmuntre hverandre.  For eksempel på skiskolen når vi har gått stafett så har vi heiet på hverandre.  Eller når noen får til noe de har vært litt usikre på så er vi med og deler gleden og klapper dem frem.
Denne måneden har vi jo også jobbet ekstra med det å be om hjelp og akseptere hjelp.  Og vi ser det er et miljø for å hjelpe hverandre, for eksempel da vi skulle tenne bål så kan de lett være med på å bære noe tungt og samarbeide, selv om de bærer sammen med en de ikke kjenner så godt.


Barna er med på å planlegge båltur.  Hva må vi huske på?

 

Skolen deler ofte barna i smågrupper når de skal leke sammen eller jobbe med ulike prosjekter og fag.  Dette er noe de også har ønsket at vi skal introdusere dem for.  For å gi barna gode erfaringer med dette har vi f.eks. tidligere snakket en del om at vi skal sitte ved siden av noen vi ikke kjenner i samling, gå sammen med en vi ikke har lekt så mye med til og fra svømming, bibliotek eller annet.  Men vi deler også Maxigruppa ofte i mindre grupper når vi gjør ulike aktiviteter, som da vi øvde på skoleoppgaver eller da vi spilte spill.
Målet er at ditt barn får gode erfaringer med å samarbeide med andre som de ikke kjenner så godt og som de kanskje ikke selv hadde valgt å være sammen med.

Da vi arrangerte spillgrupper snakket vi også om at noe av det vi skulle øve på var å tape og vinne på en måte som skulle være hyggelig for alle – så vi kunne få lyst til å spille mer.

Og vi ser at all denne øvingen og alle disse erfaringene bidrar til at miljøet i gruppa blir stadig styrket.  Det er mange hyggelige samtaler, morsomme stunder, mye latter og glede når vi er sammen.  Alle barna er med og bidrar og forteller noe i gruppa og vi tror at alle får oppleve tilhørighet.


Litt kaldt ble det, men vi hadde jo et bål vi kunne varme oss på.  Og så hadde hvert barn laget seg en toast, eller to, som vi grillet i folie på bålet.

 

Fagområdet kommunikasjon, språk og tekst
Vi fikk til to turer til biblioteket med hele Maxigruppa samlet.  Det ble mye lesing på biblioteket, men det var også mange som bidro til å finne bøker vi kunne låne med oss tilbake til barnehagen.  Disse bøkene har blitt lest i samlingsstunder, hvilestunder og ellers i hverdagen.
Og vi har avsluttet boka om Linus i Svingen – Fiskekonkurransen, så da fortsatte vi på Dustene av Roald Dahl.  I boka Dustene så beskrives et ektepar som ikke behandler hverandre så pent, så da har vi også hatt noen samtaler der vi har kunnet sammenligne med mamma og pappa (for dere serverer heldigvis ikke meitemark til hverandre i spagettien).
Vi har også fortsatt å øve på «Stopp – ikke mobb», som er en av sangene som Maxigruppa fremfører på sommerfesten.
Og i hverdagen har vi aktivt brukt begreper og kategoriseringer for å lettere forstå oppgaver, spill, leker og verden omkring oss.  Som da vi spilte Alias, der er det om å gjøre at barna kan beskrive et bilde - uten å si ordet for hva det er, og så skal en annen gjette.  Her får man testet og øvd kunnskapene sine.
Tanken er at jo mer vi bruker dette i hverdagen, jo bedre kjent er barna med det og kan selv forstå og bruke det i det daglige.


Skiskolen avsluttet ofte med "Per sjuspring"

 

Fagområdet nærmiljø og samfunn
Hver gang vi er på tur så får dette fagområdet mye oppmerksomhet.  For det er mange ting der ute vi er nysgjerrige på og prater om når vi går eller kjører forbi.  Og overraskende ofte møter vi ett eller flere eldre mennesker som er hyggelige og slår av et par ord med oss og spør hvor vi kommer fra og hvor vi skal når vi er ute og går.  En gang, på vei til biblioteket, så snakket vi også så vidt med et par arbeidskarer med hjelm.  De holdt på å bygge hus.
Og hver gang vi er ute og går, eller tar buss eller hva som helst så er det noen som forteller at «DER bor jeg» eller «DER bor DU».
I arbeidet med dette fagområdet er tanken at barna blir bedre på å orientere seg i nærmiljøet, men de følger også med på endringer med bygging og riving og det er veldig spennende.  Og det er kjempegøy å få være med å undre seg over hvordan samfunnet vårt fungerer og hvordan alt henger sammen.


Masse spennende bøker på biblioteket

 

Mars

Sosial kompetanse
Ett av hovedmålene for denne perioden er at barna skal lære at det å vente kan være kjedelig – og at det er helt normalt å føle dette.  Som en utvidelse så ønsker vi at barna forstår og tror på at tålmodighet er bra og at man kan øve på det og at man kan finne på ting for å gjøre ventingen mindre kjedelig.
Vi skal også øve mer på å være sammen med, samarbeide med og leke med noen vi ikke kjenner så godt – og da drar vi på besøk til Ekebergparken barnehage igjen.  (Vi har faktisk møtt dem hver tirsdag på skiskolen, for de har vært ferdige når vi kommer.  Så vi har sagt hei hver gang..)


På begge turene til biblioteket lånte vi bøker, og på tur nummer to fikk alle barna være med på å levere bøkene inn i returmaskinen

 

Fagområdet antall, rom og form
Nå er det et «nytt» fagområde som står for tur og vi skal utforske dette og få mer erfaring med tall, telling, mengder og former når vi for eksempel skal forme med former.  Og vi har planlagt tur til Norsk Teknisk museum og da vil vi kunne få se og oppleve mange spennende, og kanskje nye ting, som kan gi oss erfaringer som vi kan henge på dette fagområdet.

Fagområdet nærmiljø og samfunn
Dette fagområdet får også litt fokus når vi skal på tur til både Ekebergparken barnehage og til Norsk teknisk museum.  Vi håper jo på å møte flere spennende mennesker, se interessante ting og kanskje få flere erfaringer vi kan filosofere omkring.
Vi jobber også med dette fagområdet når vi begynner å snakke mer om leirskole på Vangen.  Ved å se på bilder fra Vangen, snakke om Vangen og svare på spørsmål om Vangen så håper vi å kunne forberede ditt barn så det gleder seg mer enn det gruer seg.


Vi spilte kortspill (Hopp i havet og Uno), Alias og Otrio

 

Tips til hjemmet
- Fortsett å lese bøker høyt
- Øv deg på å stille åpne spørsmål (som ikke kan besvares med ett ord, f.eks. ja/nei) i samtaler – finn ut hva ditt barn tenker
- Spill!  Spill er en super ting for å bruke tid sammen, men også for å øve på turtaking/vente, former/farger/sortering, telling, strategi og ikke minst det å kunne tape og vinne

Plan for mars:

  6. mars: Tur til Norsk teknisk museum (sekk)
13. mars: Besøke Ekebergparken barnehage (sekk)
20. mars: Forming med former