Måneden som gikk - februar:
Til å begynne med vil vi takke for skikkelig bra innsats på innedugnaden. Det er en utrolig god følelse å komme i barnehagen dagene etterpå og kjenne lukten av grønnsåpe og vite at lekene og rommene til barna er rene. Det setter vi veldig stor pris på!
Februar har vært en måned med mange aktiviteter; vi hadde besøk av «trommemannen» Bakary, det har vært karneval med tilhørende forberedelser, temasamling, hjemmelaget suppe og flere bursdagsfeiringer.
Sosial kompetanse/tema:
Temasamlingen denne måneden handlet om å be om hjelp på en god måte og lære å akseptere hjelp. Keiserinnen fortsetter på sin reise for å finne veien hjem til sitt eget land, og denne gangen møtte hun Skallmann fra Bamse-universet. Skallmann holder på med sitt og har en klokke som ringer når han skal sove og når han skal spise. Keiserinnen er utålmodig og vil ha hjelp NÅ. Hun maser, sutrer og blir irritert på Skallmann som stadig sovner og må gjøre annet før han kan hjelpe henne. Skallmann forklarer Keiserinnen at det ikke er så gøy å hjelpe henne når hun spør på den måten, og hun innser etter hvert at hun kanskje har vært litt vel utålmodig. Hun får til slutt god hjelp for å komme seg videre på sin reise med noen tips om hvordan be om hjelp på en god måte og hva man kan gjøre mens man venter.
Det er mange situasjoner i løpet av en dag der barna trenger hjelp av oss voksne, og vi har snakket mye om måten man ber om hjelp på og tålmodighet i å vente. Det er mye klær å kle på i disse dager, og selv om vi oppfordrer til å prøve selv trenger noen hjelp til glidelåser, trekke over og votter. Alle kan ikke få hjelp på en gang, og det er mye hyggeligere å hjelpe når man blir spurt på en fin måte. Vi har også snakket om hva man kan gjøre mens man venter på hjelp i gangen; for eksempel kan man finne fram det neste man trenger eller hjelpe en venn.
Barna er gode på å hjelpe hverandre, og flere av de store kommer gjerne for å hjelpe de små med påkledning. De har også veldig mye omsorg for hverandre og trøster hverandre hvis noen er lei seg.
Ved tre-maten var Erle lei seg, og Magnus kom fram med kosedyret sitt. «Kanskje Erle vil ha denne, da blir hun kanskje ikke lei seg mer», og det hjalp. Erle tok imot katten og ble glad igjen. Ikke lenge etterpå snubler Lilly og begynner å gråte. Erle går bort og gir katten videre for å trøste, og igjen var kosedyret god trøst.
Dette er et godt eksempel på hvordan de store barna er rollemodeller for de små, og omsorgen vi ser mellom barna hver dag.
Et tips barna har lært er å legge en hånd på den voksne de ønsker hjelp fra hvis de ser at den voksne er opptatt. Da vet vi at noen trenger oss og de får oppmerksomhet så fort vi er ledige.
Etter temasamling gikk vi tilbake til avdelingen og alle satte seg for å tegne noe fra samlingen. Mange ble ferdige samtidig og ville vise/fortelle hva de hadde tegnet. Nicolai husket hva vi hadde snakket om. Han la hånden sin på armen til den voksne og ventet tålmodig – han var den første til å få oppmerksomhet da den voksne ble ledig.
Fagområdet «kommunikasjon, språk og tekst»:
Vi har de siste to månedene hatt spesielt fokus på fagområdet «kommunikasjon, språk og tekst». I februar har barna vært veldig opptatt av tegnebøker, fargelegging og puslespill. Dette er aktiviteter som gir mye rom for gode samtaler og begrepslæring om hva vi ser på bildet og hvilken puslespillbrikke som passer hvor. Vi merker også at barna er interessert i bokstaver, de leter etter «sin bokstav» i ord når vi leser og har god kontroll på hvilken bokstav som er noen andre sin.
Ved tre-maten ber Aleksander om kaviar på brødskiven. Når brødskiven kommer utbryter han «se, det er Magnus sin bokstav! Nei, Nicolai sin er det! ».
En annen dag sitter Frida, Filippa og Olivia foran kommoden med barnas skuffer i. «Hva gjør dere?» spør en voksen. «Vi leter etter bokstaven A og teller hvor mange vi finner» svarer de da
I samlingsstund har vi ofte en form for eventyrfortelling, gjerne med konkreter. Dette engasjerer både de yngste og de eldste. Barna hører en historie samtidig som det blir visuelt gjennom konkreter. Gjentakelse er viktig for barns språkutvikling da det er med på å utvide ordforrådet deres og bidrar til utvikling av deres forståelse av sammenheng, deres fantasi og egen fortellerevne.
Her en dag satt åtte av barna i og rundt sofaen med noen små dukker. «Hva leker dere?» spør en voksen. «Vi leker ikke, vi lager et eventyr» var svaret. Men når åtte barn skal begynne et eventyr på likt blir det vanskelig. Filippa visste råd, «alle kan ikke begynne med «det var en gang», vi må høre på hva de andre sier». Det ble til slutt et eventyr om mange storesøstre, en mamma, en pappa og en kanin
Dette viser også til noe vi har snakket mye om med barna den siste tiden – at vi må øve oss på å lytte til andre. Det er mange som har mye på hjertet i en samtale og i lek, og når alle snakker samtidig blir det lite kommunikasjon. For å kommunisere og leke med andre må man ikke bare prate selv, man må også høre på hva den andre sier og uttrykker og ta hensyn til deres innspill. Dette gjelder også i konfliktløsing. Vi ønsker at barna skal lære seg å løse konflikter på en god måte seg imellom, men for å klare det trenger de hjelp og støtte av oss i starten. Vi hjelper dem slik at alle får uttrykt sitt ståsted uten avbrytelser for så å støtte og oppmuntre dem til selv å komme med en løsning som er god for alle.
Fagområde «natur, miljø og teknikk»
Nok en fin vintermåned med snø, sol og regn er forbi. Det har vært kalde dager hvor uteområdet har bydd på mye is og hardt underlag, noe som er en øvelse å bevege seg trygt på. Vi har også hatt milde dager med glimt av påskevær. Det åpner for mange samtaler om naturens forandring i løpet av året og hva som venter oss når våren kommer. Det er enda litt tidlig, men vi følger med på trær og busker, ser etter knopper og lytter til fuglekvitring. Med fuglemateren rett utenfor vinduet kan vi følge med på hvilke fugler vi har i området rundt oss. Vær- og temperaturforandring er også en fin måte å lære seg hvordan man best kler seg etter vær. Vi er alle forskjellige, noen er veldig varme av seg og noen fryser lett. Det er derfor viktig at man lærer å kle seg etter sine behov og ikke er så opptatt av hva andre har på seg. Og så er det ikke farlig å bli kald, men man lærer kanskje til neste gang at det er lurt å ta på en ekstra genser eller beholde vottene på. De siste dagene har det vært mye regn, snøen smelter og vi får vann å leke med. Noen av barna har da allerede startet med å vanne plantene vi har rundt på uteområdet for å hjelpe dem i gang mot vår
I februar har vi snakket mye om papir, papirbruk og hvor papir kommer fra. Det er mange som liker å tegne, og som gjerne tegner mange tegninger. Da har vi snakket om å bruke hele arket og å tegne på begge sider. Vi ønsker å kaste mindre papir, så vi øver på å tenke ut hva man vil tegne før man begynner, konsentrere seg om sin tegning, skrive navn på og rydde den i skuffen når man er ferdig. Under opprydning på kottet fant vi en bunke tegnebøker gitt til barnehagen for lenge siden, disse har vært veldig populære, barna kan sitte lenge og tegne/fargelegge i sin bok. Dette er også med på å redusere papirsøppel.
Fagområde «nærmiljø og samfunn»
Vi hadde besøk av Bakary fra Senegal, han spilte tromme for oss og hadde med flere trommer og rytmeinstrumenter så alle barna som ønsket det kunne få være med å spille etter tur. Han er veldig god til å engasjere barna og får alle til å følge rytmen og takten i musikken. Han hadde først et opplegg tilrettelagt for småbarnsgruppa, og etterpå for de store barna.
Dagen etter var det duket for karneval. Alle barna kom utkledd, vi slo hull på pinataen, gikk i sambatog gjennom hele barnehagen, hadde catwalk på kjøkkenet med alle avdelingene, spiste pølser til lunsj og fastelavensbolle til tre-mat. Det er gjerne litt ekstra spenning og energi/nerver hos barna på annerledesdager som dette, men det ble en veldig vellykket feiring. I dagene før var barna med å lage en pinata som i år forstilte svampe bob. Den var ikke enkel å slå hull på, så alle fikk prøve seg opptil flere ganger før det til slutt ramlet ut masse konfetti og en liten sjokolade til hver. Dette er en god øvelse i å se andre og passe på at alle får og ikke ta tak i mest mulig til seg selv.
Denne dagen fikk vi også besøk av politiet i utetiden. Datteren til Anne M jobber som politi, og inni mellom oppdrag kom de for å hilse på, vise fram politibilen og fortelle litt om hva man gjør når man jobber som politi. Det var også stor stas da de satte på sirenen!
Vi har feiret flere bursdager denne måneden. Vi gikk tur hjem til Frida og feiret 6 årsdagen hennes, samt tur til Olivia og feiret 4 årsdagen hennes. Det har vært veldig hyggelig å få komme hele gjengen på besøk. Det er også en fin anledning til å gå tur i nærmiljøet vårt, og barna får en formening om hvor hverandre bor i forhold til barnehagen og seg selv. Vi har også hatt fine bursdagsfeiringer i barnehagen.
Kosthold i Søråsen barnehage
I februar lagde vi gulrot- og søtpotetsuppe fra bunnen av. Barna var med å kutte grønnsaker og forberede alt fram til koking av suppen. Da suppen ble servert var det en blandet mottakelse, noen likte den godt og ville gjerne ha flere porsjoner, mens andre holdt seg til en liten smak. Den blandede mottakelsen åpnet for å snakke om måltidskultur i barnehagen. Vi ønsker at måltidene skal være en positiv opplevelse, både sosialt og gjennom et godt og variert kosthold. Vi ønsker å jobbe videre med et holdningsarbeid når det kommet til måltidskulturen vår. Når én ytrer «jeg liker ikke» sprer det seg lett til andre som i utgangspunktet ikke er skeptiske. Dette ønsker vi å snu, og har derfor snakket mye med barna om hva som passer å si/ikke si når mat serveres. Det er helt greit at alle ikke liker alt, men hvis du får noe du ikke liker lar du det bare ligge på tallerkenen uten å si noe mer om det. Det er kult og modig å smake på nye smaker, og framover vil vi ha litt ulike smaksleker for å øve på dette.
Suppen vi lagde ble det mye igjen av, så vi bestemte oss for å prøve å servere den i en annen setting. Suppen ble servert fra en liten suppekiosk i kopp ute i snøen før vi skulle inn til tre-mat. Da ville alle smake og i tillegg ha påfyll flere ganger
Tett på – kvalitetsutvikling av Bærumsbarnehagene
I Søråsen har vi systematisk jobbet med «Tett På» i 3 år.
Vi har blitt observert, kurset og veiledet i blant annet å gjenkjenne og hjelpe barn i vanskelige livssituasjoner, snakke med barn, og være sensitive voksne.
Tett på har til hensikt å utvikle og bevisstgjøre oss voksne på hvordan vi er sammen med barna, og hva de lærer av å være sammen med oss, både når det gjelder språk, sosiale ferdigheter, trygghet, selvstendighet og tenkning og forståelse.
Vi innser at vi ikke har involvert dere foreldre i særlig stor grad i dette arbeidet, og ønsker å informere dere mer framover i månedsskrivene våre ved å beskrive noen av fokusområdene i Tett På:
Veiledning og reguleringsstøtte
Her vektlegges det at vi voksne er proaktive, har tydelige forventninger og gir positiv støtte til barnas atferd.
Kvalitet på tilbakemeldinger
Her er vi opptatt av å være i gjensidig dialog med barna, støtter og oppmuntrer dem til å bidra med sine tanker og ideer.
Vi gir også barna ny informasjon som gir dybdelæring.
Litt om mars:
Sosial kompetanse/tema:
I mars vil det handle om positiv sosial atferd og å inkluder andre i leken, ta hensyn til andre og gjøre hjelpsomme og nyttefulle handlinger for andre. Vi skal ha fokus på å se andre og lytte til hverandre, både i lek og i andre situasjoner. Vi skal øve på å løfte blikket og at barna på eget initiativ inviterer andre inn i leken.
Fagområdet – antall, rom og form
I mars går vi over i nytt fagområde; «antall, rom og form». Vi har ulike konstruksjonsleker på alle avdelingene i barnehagen som er med på å utvikle logisk tenkning og matematikkforståelse. I ukene fremover vil vi tilrettelegge for flere aktiviteter som handler om kategorisering, sortering, sammenlikning, måling og telling. Vi vil også finne fram flere spill der man bruker terning og telling, og vi vil bruke formingsaktiviteter med klipp og lim av geometriske former. I hverdagen er det utallige situasjoner som inneholder en form for logisk tenkning og matematikk, og vi setter ord på det som skjer for å bevisstgjøre barna at de lærer matematikk uten å egentlig vite at det er det man lærer.
Fagområde – natur, miljø og teknikk
Vi følger med på naturens forandring som sakte, men sikkert går mot vår. Mars er en måned som kan gi alt slags vær. Vi snakker med barna om hvordan man best kler seg i ulikt vær, vi ønsker at de skal lære å kjenne etter egen komfort og hva de trenger av mer/mindre/andre klær for å ha det best mulig ute.
Vi skal også ha fokus på bærekraftig utvikling og søppel. Vi sorterer søppel hver dag, men skal løfte tydeligere fram hvorfor vi gjør det. Vi skal også se etter søppel ute nå som snøen smelter.
Det begynner å nærme seg tiden for å så frø til årets plantekasser.
Kosthold i Søråsen barnehage:
I mars skal vi lage et måltid med kjøtt. Vi snakker med barna om ulike typer kjøtt vi spiser, og hvilke dyr de kommer fra. Vi finner sammen ut hva vi skal lage og barna er med på hele prosessen. I tillegg skal vi ha en dag hvor vi lager mat med egg. Da snakker vi med barna om hvor egg kommer fra, og ulike måter man kan tilberede og bruke egg på.
Vi har de siste ukene testet ut nye brød som er grovere enn det vi har pleid å bestille. Etter en liten smaksperiode har vi nå landet på tre typer brød som barna liker og som metter mer. Vi fortsetter med havregrøt på onsdager, hjemmebakte rundstykker to dager i uken og smoothie en dag i uken, samt frukt og grønt hver dag.
Diverse:
7.mars får vi besøk av reptilparken, en som jobber der viser og forteller masse spennende om de ulike reptilene hun har med seg. For de som ønsker blir det mulig å hilse på og holde noen av de ulike reptilene.
Minner om foreldremøte 19.mars kl 18-21, det blir foredrag ved Hedvig Montgomery om tema livsmestring. Sted: Høvik skole
22.mars blir det påskefrokost i barnehagen mellom kl 08-09
Uke 13 er det påskeferie og barnehagen holder stengt.
Følg ellers med i MyKid under «ukeplaner», der står det hva som skjer gjeldende uke og om det er tur med sekk en av dagene.