Måneden som gikk
Denne måneden har vi fått erfare mye forskjellig underlag ute. Barna begynner å bli skikkelig flinke til å bevege seg rundt, både med måkeutstyr, i lek med snøfigurer og på glatta. De siste dagene har det vært gøy med is og vann. Aking og skliing i sklia er vi stort sett innom hver dag. Et par av dagene var det veldig glatt på uteområdet, men på fotballbanen rett utenfor var det fint å leke. Enkelte dager har det vært for kaldt til å gå ut, men da har vi besøkt andre avdelinger som Trollstua og Musehullet der vi ikke er på fast basis.
Vi er fortsatt på Regnbuen på tirsdager og torsdager der puterommet er mye brukt. Hopping fra ribbevegg og fra puter er populært. Barna liker også godt at vi voksne bygger hus eller andre ting som de så leker med en stund og til slutt river... Ellers går det mye i duplo-lek og biler på Regnbuen. På Smørøyet, der vi er resten av uka, går det mye i togbane, dukker og annen rollelek, tegning og pusling. Musehullet har kjøpt inn mer Paw Patrol-leker så der har vi også vært på besøk! Uansett hva vi driver med legger vi voksne vekt på å benevne det vi holder på med, det som er positiv samhandling og forklare med enkle ord hvorfor noen ting ikke er så lurt da vennene kan få vondt eller bli lei seg...
I forkant av karnevalet kom Bakary fra Senegal på besøk og spilte Djembe-tromme til kjente sanger. Et par av barna var litt skeptiske helt i begynnelsen, men alle tødde opp og deltok på sin måte, enten det var via et voksenfang eller som trommespiller. Vi er så heldige at barnehagen har mange trommer som vi har brukt i samlinger etter besøket.
Sosial kompetanse
I februar har vi vektlagt å lære barna andre måter å be om hjelp på enn klaging/gråting.
En gruppe barn leker på rollelekrommet, mens Janet tørker av bordet rett utenfor. Plutselig begynner en å gråte. Janet går inn og spør hva som skjedde, men de andre ser bare spørrende på vennen sin. Kan du prøve å si hvorfor du gråter, NN? Vi skjønner ikke hva som er galt. Barnet setter seg opp og forteller at han ikke ville at vennen skulle skru på lyset for han ville ha det mørkt! Skjønner sier Janet, men det er mye lurere å spørre om han kan skru av lyset igjen enn å gråte. NN ser på vennen sin og spør. Vennen krabber opp på stolen, skrur av lyset og barna leker fornøyd videre.
Det er ikke alltid man trenger å be om hjelp heller. Barna er ofte raske til å hjelpe av seg selv…
Herman og Erle sitter og leker med vann og is. Erle har tatt av vottene for å fylle vann i bøtta. Det tar ikke så lang tid før hun begynner å gråte og Anne spør om hun er kald på hendene, ja sier Erle gråtkvalt, dette hører Herman og henter vottene som ligger ved siden av. Så fint at du ga vottene til Erle, Herman, sier Anne og hjelper Erle med å få dem på.
Fagområder
Fagområdet ”Kommunikasjon, språk og tekst” vektlegges hele året, men vi har hatt ekstra fokus på det i januar og februar. Enten vi pusler, tegner eller støtter rolleleken snakker vi med barna. Vi retter ikke hvis de sier noe feil, men passer på å gjenta ord og setninger på riktig måte når vi svarer. På rollelekrommene på Trollstua og Smørøyet har det vært mye god lek i små grupper. Via sykehuslek, slukking av branner og annet utvides ordforråd og setningsbygging og vi ser at barna koser seg.
Videre har vi hatt rim og regle-samling hver uke. Barna har fått hvert sitt laminerte vers/regle som vi har i en liten koffert. Vi trekker et vers, leser det høyt og gir det til det aktuelle barnet. Det tok ikke lang tid før alle kjente igjen sitt eget og tok gledesstrålende i mot!
Fagområdet ”Nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi” vektlegges hele året med blant annet turdagen vår på onsdager. På glatta eller med mye snø har det vært tungt å gå for korte ben, men vi har tatt på vester og kommet oss utenfor gjerdet! En tur til den hule stubben har det også blitt.
Mars
Sosial kompetanse
Denne måneden har vi ekstra fokus på å lære barna å inkludere andre i leken. Igjen er det fokus på at barna får erfare ulike typer lek i mindre grupper, at vi voksne deltar i leken og viser hvordan vi kan invitere til lek ved å dele på leker, spørre om noen vil være med å leke med mer.
I tillegg har vi fokus på venting og tålmodighet – alle må vi øve på å vente noen ganger…
Fagområder
I mars og april er det ”Antall rom og form” som vektlegges. Som det står i rammeplanen omfatter fagområdet blant annet lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, former, mønster og tall. Vi kommer blant annet til å sortere biler og duplo etter farger, klosser etter størrelser, bygge høyt og lavt. Tanken er å lære barna å oppfatte likheter og ulikheter som en begynnelse på kategorisering. I noen av samlingene våre skal vi legge inn former, farger og telling for så å følge dette opp i lek og daglige rutiner som å telle vottene i gangen eller be barna hente den runde ballen.
Turdagen på onsdager (fagområder: ”nærmiljø og samfunn” og ”Natur miljø og teknologi”) fortsetter vi med i mars. Målet er å gi barna gode opplevelser i naturen/nærmiljøet i all slags vær. Her om dagen fylte vi fuglemateren, så nå får vi se hvilke småfugler vi får besøk av utover våren.
Videre har vi planer om å følge med på snøklokkene som har begynt å komme opp nærmest husveggen! Og på det som etter hvert kommer til å spire og gro både i bedene og i skogen.
Uka på småbarnsgruppa i mars
Mandager
Utelek, innelek på Smørøyet og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger
Tirsdager
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling m/former, telling, sortering av leker etc.
Onsdager
Turdag (oppmøte senest 9.30), innelek på Smørøyet og andre avdelinger, samling med eventyr med konkreter og tegn-til-tale-sanger
Torsdager
Utelek, innelek på Regnbuen og andre avdelinger, samling med kropps- og bevegelsessanger
Fredager
Avdelingsdag (evt. innelek og samling med rim/sangpose)