Måneden
som gikk.
Året begynte
vi med mye snø og gode forhold til å gå på ski, leke i snøen og ake. Det har
vært en helt fantastisk måned med mange morsomme aktiviteter, temasamlinger,
fellessamlinger og tur.
Den store
aktiviteten inne i januar var perler. Felles aktivitet skaper
fellesskapsfølelse og samhold, og finmotorikk og konsentrasjon ble utfordret.
Barna samarbeidet med å finne perler i riktig farge til hverandre eller hjalp
hverandre med å fullføre perlebrettet.
Sosial
kompetanse – Selvhevdelse- Inkludering
Med
utgangspunkt i temasamlinger har vi jobbet med å øve barna på ulike måter å bli
med i lek eller aktiviteter på en passende måte. Vi har øvd på å ta hensyn til
leken som allerede er i gang, se på leken for å forstå hva den handler om. Det
er ikke alltid man får «ja» fra de som leker, vi har veiledet og jobbet med
barna også for å tåle et «nei». Vi hjelper barna til å finne på noe annet. Det
viktigste er at alle har noen å leke med og at man tåler motgangen og
nedgangen.
Denne måneden
har det vært mye rollelek på Regnbuen, røvere fra «Kardemomme By» røver støtt
og stadig, dyrehage etableres mellom putene, politi og brannmenn jobber for
harde livet for å holde ro og orden både inne og ute i barnehagen. Innimellom
blir puterommet til lava og man må balansere på putene for å ikke brenne seg.
En
2-åring står i døråpningen til puterommet. Hun ser på de eldre barna som leker
dyrehage. En av de barna går til 2-åringen og spør: «Har du lyst til å være en
liten katt?» Jenta smiler og sier: «Ja, en liten katt!».
Vi øver mye
med barna på å sette ord på følelser og hjelpe hverandre når man ser at noen ikke
har det bra.
I januar og
videre ut året kommer vi til å jobbe med å være høflige og hyggelige med
hverandre. Når noen sier: «Hei», skal barna øve på å si «Hei» tilbake, «Hadet
bra» og «Takk» for maten, for hjelpen osv. Vi vil oppfordre dere foreldre til å
være eksempler og hjelpe barna å øve på det. Vi voksne er forbilder 😊.
Fagområdet
– Natur, miljø og teknologi
Denne
måneden har vi lekt masse i snøen. Vi har bygget snømenn, lagd snøborg, akt og
eksperimentert med varmt vann i kulda. Vi har malt i snøen og vi har smakt på
istapper😊.
Vi har
filosofert en del om hvorfor det snør og hvorfor det regner. Vi fant ut at snø
er gøy, men nesten alle barn vara enige om at de savner sommer.
Vi har
jobbet aktivt med papirforbruk, at man kan tegne på hele arket og til å med på
begge sider av arket. Vi har snakket en del om hvordan ark lages og mange av
barna ble overrasket over at det lages av trær.
Et av maxibarna sa: «Vi må passe på trær, ellers blir alle
trærne borte og ekorn mister hjemme sitt». Det er referanse til en bok som vi har lest for barna, om
ekorn som mistet hjemme sitt, fordi mennesker hogget ned ekornskogen.
Fagområdet
– Kommunikasjon, språk og tekst
Hvert
barn valgte «sin egen regle» selv. Den skal de øve på og høre mange ganger, og
også få med seg hjem før sommeren. Barna er veldig stolte over å ha sin egen
regle/sang og mange av dem kan den utenat. Vi har sunget og danset hele måneden
og vi kommer til å fortsette med det. Vi på regnbuen liker å danse, danseleken
og stolleken er veldig populært.
Vi har
hatt fokus på bokstaver og vi har spilt ganske mye bordspill og andre
aktiviteter med bokstaver og tall. Kortspill er også populært. Vi øver på å
vente på tur og på å være gode tapere i spillet. Stigespillet, villkatten,
Fantorangen-spillet og uno er de mest brukte spillene. Barna lærer turtaking,
kommunikasjon og spilleregler.
Blant
barna skjer det veldig mye latesomskriving, eldre barn lærer de yngre barna
bokstaver og hjelper dem med å skrive navnet sitt. Tegne bokstaven sin er også
populært blant barna.
Fagområdet – Nærmiljø og samfunn
Maxibarna har vært på 2 skiskoledager på Fossum. Barna
storkoser seg og har det gøy på skiskolen.
Vi har hatt en tur på biblioteket. På vei til og fra
biblioteket stoppet vi mange ganger for å se på kraner, lastebiler og andre
type biler. På biblioteket leste vi mange bøker, men ikke alle 😊. Barna er veldig interesserte i bøker, vi anbefaler dere
foreldre å besøke biblioteket sammen med deres barn.
Vi har hatt en liten aketur utenfor barnehagen. Turer i
nærmiljøet styrker barnas tilhørighet og trygghet til området. Vi lærer barna
om trafikksikkerhet og gode holdninger i trafikken.
Kosthold i Søråsen
Januar/februar var suppe – måneder i barnehagen. Vi snakket
om hva slags supper de har smakt på og hva slags suppe skal vi lage her i
barnehagen. Barna hadde lyst på tomatsuppe, men etter mange diskusjoner, ble vi
enige om å lage gulrotsuppe og grønnsakssuppe. Vi har sett på oppskrifter og
hva slags ingredienser vi trenger. Alle har vært med på å skrelle, og kutte
grønnsaker. Nesten alle turte å smake på begge suppene og noen av dem ble overrasket
over at det er godt, selv om man smaker det for første gang.
Vi har bakt rundstykker, vi har laget pasta med kjøttpølser
og vi har spist masse grønnsaker og frukt. Barna liker «rosagrøt», og Bodils
grove rundstykker med «masse masse» smør er det beste de vet.
Vi
spiser andre måltidet, og et av barna spør: «Kan jeg få et rundstykke med smør
og masse masse smør?»
Februar
Sosial kompetanse – Selvhevdelse
Denne måneden har vi spesielt fokus på å lære barna å hjelpe
og ta imot hjelpen fra andre. Barna skal lære ulike måter å be om hjelp på, og
å akseptere hjelp på en passende måte.
Vi skal snakke om å starte barnehagedagen på en god måte, og si
hei til hverandre. Vi skal jobbe for å hjelpe barna med å tenke positive tanker
og sette fokuset på positive kommentarer.
Fagområdet – Kommunikasjon, språk og
tekst
Vi fortsetter å jobbe med reglene våre. Vi skal lese
spennende bøker og øve på å lytte, det er ikke alltid lett å lytte. Vi øver på
å kunne svare på spørsmål fra boken vi har lest om.
Mat i februar/mars – Kjøtt og
grønnsaker
Hvor kommer kjøtt fra? Hva slags typer kjøtt fins det? Det
blir spennende å finne ut hva vi kommer til å lage denne gangen. Barna skal
være med å bestemme måltidet fra begynnelsen.
INFO
Dugnad inne der vi vasker ned hele barnehagen onsdag 7. februar og
torsdag 8. februar.
Vinterferie i uke 8. Da er barnehagen åpen, men vi ønsker å planlegge
personalets ferie og avspasering og legge dette til de dagene det er færre
barn. Hvis noen skal ha fri ønsker vi at dere registrerer i MyKid så raskt som
mulig.
Karneval blir fredag 9. februar. Vi forbereder oss med å pynte
avdelingen. Lage pinata og snakke om karneval. For å ta hensyn til alle så er
det viktig å ikke ha skumle eller heldekkende masker.
Student
Vi skal ha en student i barnehagen fra OsloMet, fra 5. februar
– 15. mars.
Faten går 3.året på Barnehagelærerutdanningen. Hun går på
heltidsstudiet, hun er snart ferdig utdannet barnehagelærer. Vi håper det blir
lærerikt og gøy for både oss og henne. Vi oppfordrer dere foreldre å ta henne
godt i mot.