Måneden som gikk!
Det har vært
mye kaldt og fint vintervær i januar, og godt med snø. Barna har kost seg med
aking, skigåing, bygging av borger og snømenn.
Inne er
barna varierte i sine aktiviteter, mange velger også gjerne å gå på andre
avdelinger å leke.
Noe vi ser
som er ekstra gledelig er at alle barna har flere gode lekekamerater, det er
ingen problem hvis den «nærmeste» lekekameraten er syk en dag, de har alltid
andre gode venner å leke med likevel.
Vi har
hatt «pysj-dag» med kosedyr, «ha-med-dag» og «suppe» på fredagene i januar. På
ha-med-dagen var barna veldig god på å dele på lekene sine, og nysgjerrige på
andres leker. De lånte bort sine egne, og lånte andre sine, med godt humør. Så
dette kan vi gjøre oftere framover.
Sosial kompetanse
Vi har hatt temasamling om å være
stolt, og hvordan bli med i lek.
Vi har (under psykologisk 1-hjelp)
snakket om det å bli med i leken. Vi leste om Trine som ikke turte å spørre om
å få være med i sandkasseleken. Hvordan hun hadde det inni seg, og hva slags
tanker hun måtte kjenne på (røde og grønne tanker) hva hun kunne gjøre, og
hvordan hun til slutt klarte å bli med i leken. En dag en av guttene ble ekskludert fra leken, beskrev han det så godt selv: "Han såret meg!" Vi gikk sammen bort til barnet som hadde sagt han ikke fikk bli med, og han fortalte det selv til barnet: "Når du sier sånn, så sårer du andre. Da er det enda vondere inni enn utenpå!"
Både det å se på leken for å forstå
hva den handler om, eller å spørre er to gode metoder for å komme med i lek.
Men ved å spørre kan man fort få et nei, da må man også lære seg å takle dette.
Vi voksne veksler på om vi likevel hjelper barnet inn den aktuelle leken, eller
om vi hjelper det å finne på noe annet. Det viktigste er at barna kan leke med
flere og har evne til å komme seg videre og mestre medgang og motgang på en
positiv måte.
Det aller beste er selvfølgelig om
de som allerede leker ser at andre vil være med, og inviterer de selv. Er det
veldig mange i en lek, snakker vi med barna om de tror dette vil bli en bra
lek, eller om det kanskje er lurt å dele seg.
Vi snakket om hva man kan være stolt
over, og hvordan kroppen kjennes ut da (glad, sterk, fornøyd). Barna kom med
eksempler på hva de har blitt stolte av. En sa at hun ble stolt da hun klarte å
komme opp på nytt nivå på svømmeskolen, en var stolt av å ha klart å bygge lego
med alder 11+. Et par timer senere i utetiden spør Victoria om jeg kan hjelpe
henne opp i storehuska. Jeg var litt opptatt og sa at hun kunne jo prøve selv. "Ja, da må jeg dytte huska fram og tilbake" sier hun og begynner å gynge litt på
huska. Jeg er som sagt opptatt, men så roper hun igjen, og da jeg snur meg
sitter hun fornøyd i huska og sier: "Jeg klarte det!" Da roste jeg henne og
spurte om hun husket hva vi snakket om før i dag. Det å bli stolt av noe. Ble
du stolt nå kanskje? "JA!" svarte hun med et smil.
Kommunikasjon, språk og tekst
Vi har startet med mer rim og regler i
januar. Vi har også lest en del bøker på rim.
Barna synes det er gøy med rare ord
og rim. Det er effektiv læring og utrolig viktig for barns språkutvikling å
lære seg takt og rytme i ord. Flere av barna rimer stadig på ord de kommer på. Alle
barna skal nå få «sitt eget» rim/regle som de kan øve litt ekstra godt på framover. I utetiden lekte barna med noen rør, da sier Cornelia: "Det er jo min bokstav" :)
Vi spiller spill stort sett hver dag,
mange av de med spesielt fokus på språk og kommunikasjon. Ulike lottospill,
Villkatten og Larven aldri mett. Hvor mye språklig «trening» det blir i de
ulike spillene er avhengig av hva de voksne gjør ut av spillet. Det enkle
spillet Villkatten kan man utvide ved å snakke med barna om gjenstandene de
finner, «hva er det? Hva kan man gjøre med den/bruke den til? Hvorfor tror du
ballen er rund? Osv»
Kosthold i Søråsen
Januar var suppe-måned i barnehagen.
Vi snakket med barna om hva slags supper som går an å lage, og barna kom med
mange forslag selv også. Vi bestemte oss for å lage to supper, da tok vi
gulrotsuppe og grønnsakssuppe. Alle var ganske ivrige til å være med å skrelle
grønnsaker til suppene, de var mer engasjert i det enn i å spise suppene. Men
noen synes suppene var gode, mens mange bare smakte litt.
Nærmiljø og samfunn
Maxibarna har vært på 2 skiskoledager
på Fossum. Det preppes hver dag, og forholdene er gode der borte;) Vi har lekt i nærmiljøet og gått turer til Ballerud, skogen og biblioteket i aldersdalte grupper.
Vi har snakket litt om dyrene i skogen på vinteren. Vi leste en bok om et ekorn som samlet nøtter for å ha gjennom vinteren, I boka ble mange trær hogget ned, og husene og maten til ekornet ble borte. Da ble det prat om hva menneskene trenger trær til (lage papir, planker til å bygge hus osv.) men at vi også må tenke på dyrene som bor i skogen. Da kom vi også på at de skal bygge hus på jordet nedenfor barnehagen, og håper ikke de tar så mange trær fra skogen....
FEBRUAR
Sosial kompetanse:
Område vi har spesielt fokus på i
februar er å hjelpe og ta imot hjelp fra andre. Vi fortsetter å hjelpe barna i
de ulike måtene å ta kontakt på og at vi skal inkludere hverandre.
Fagområdet
Vi har fokus på fagområdet
kommunikasjon, språk og tekst i januar og februar.
Vi fortsetter å øve på rim og regler.
Vi bruker spill og bøker i arbeidet med barna. Spillet Alias er superbra når
barna klarer å stille spørsmål til hverandre selv, å klare å beskrive hvordan
og hva man bruker en gjenstand til uten å bruke selve ordet når de skal
beskrive. Vi bruker blant annet skuffene og barnas plasser til å lære
skriftspråk.
Tips: Les en bok, eller spill et
spill før barna legger seg?!
Kosthold
I februar/mars skal vi snakke om
kjøtt og hvor ulikt kjøtt kommer fra. Vi skal også lage et måltid med kjøtt.
Dette er under planlegging.
Natur, miljø og teknologi
Vi får se hva naturen bringer oss!
Ute er vi uansett vær. Det er godt å ha skogen tett på, kanskje vi ser noen
dyrespor i nysnøen?!
Blir det bra med snø, tar vi oss en
aketur til Ballerud. Vi merker allerede at det er lysere dager, og at sola
varmer mer:)
Diverse
*Det er inne-dugnad i barnehagen
onsdag 7.feb og torsdag 8.feb. Denne er UTEN barn. Husk at alle skal ha 10
dugnadstimer i løpet av året.
*Vinterferieuka (uke 8). Flott at
dere har registrert kommer/fri i Mykid.
*Fredag 9.februar har vi KARNEVAL.
Barna kler seg ut som det de vil. Så har vi catwalk, dans og pølser til alle
barna. Selvfølgelig er det lov å komme som man er hvis noen ikke vil kle seg
ut.
*Vi har vært gjennom noen runder med
sykdom, både forkjølelser med feber og hoste, og omgangssyke. Det gir seg ikke
helt, derfor er vi ekstra strenge på sykdom for tiden. Håper på forståelse for dette!