GODT NYTTÅR :)
Håper alle har hatt en fin jule- og nyttårsfeiring
Litt
oppsummering fra DESEMBER…..
Tusen
takk for godt oppmøte på arrangementer i desember, (juletretenning og lucia) og for hyggelig julegave
personalet fikk.
Sosial
kompetanse
Barna
har tatt mye hensyn til hverandre og øvd seg på å vente på tur i desember.
Enten det har handlet om å vente på tur for å lage julegaver, å bli trukket i
kalenderen, gå i rekke på tur, eller når vi skal forflytte oss rundt mellom
avdelingene. Alle fikk oppleve at det ble deres tur, og vi synes de er gode på
å forstå og glede seg over andres tur:) Det
var stas med kalenderen, vi likte ideen vår med at dere hadde med en bok barnet
liker, det var stas for barna og alle fikk hatt med noe som var deres. Vi så at
barna var stolte over boka de selv hadde med, men de viste også mye positivitet
for hva andre hadde med seg. Vi hadde skrevet noen ord om barnet som var i
kalenderen, og barna skulle prøve å gjette hvem vi snakket om uten at vi sa
navnet. Mange klarte å gjette riktig barn, flere ganger klarte barnet selv også
raskt å gjette at det var seg! Så fant vi fram boka det barnet hadde med seg,
og leste den i samlingen.
Desember
er alltid en måned hvor det skjer mye annerledes, både hjemme og i barnehagen.
Så det er klart at dager med mye aktivitet utenom faste rutiner gjør noen litt
mer slitne, men vi har prøvd å forberede barna godt på forhånd, noe vi også klarte
bra mange dager.
Barna
var litt sjenert på Lucia da de skulle synge for dere, så det ble ikke så mye
sang. Men vi tror opplevelsen var spennende og fin likevel.
Inne har
det vært mye avdelingsvis lek i desember, siden dagene har vært preget av
juleuker og annet opplegg. Nå gleder vi oss til å få tilbake vanlig valg i
januar. Ute har det vært nok snø til å lage snøfigurer, stå på ski og ake, så
det har vært flott.
Fagområdene
Kunst, kultur og kreativitet og Nærmiljø og samfunn
Vi hadde
mye spennende på planen i desember, og barna fikk mange gode opplevelser
knyttet opp under juletradisjoner.
Barna laget en del julegaver de
skulle gi bort til jul. Tidligere år har barna ofte ønsket å gi de til seg
selv, men i år hørte vi få som snakket om dette, de virket glade for å skulle
gi bort gavene de hadde laget;)
Vi har hatt både teaterforestilling,
adventsamlinger, lucia, juletretenning, bytur og nissefest felles med alle barn
og voksne i hele barnehagen. Dette hjelper oss med å ha en god
fellesskaps-følelse for hele barnehagen.
Byturen gikk veldig fint. Det er mye
som skjer på få timer, men vi opplevde at barna hadde det fint og synes det var
en fin opplevelse. Kardemomme by var en film som engasjerte godt, og mange hadde
sett før (men gjentakelser er fint for barna).
Matservering
Brød/Rundstykker, grønnsaker, frukt, korn og smoothie har blitt servert
som normalt, med noen unntak i desember. I tillegg har barna bakt lussekatter,
bakt og pyntet pepperkaker, hatt julebord, vært på restaurant og hatt nissefest
med grøt.
Barnas julebord forløp med dans, lek, for-drink, samling og
julemiddag. Det var god stemning blant barn og voksne. Barna hadde vært med på
å forberede til selskap ved å skrelle poteter og gulrøtter, og skrive bordkort.
Vi hadde forberedt de på om hva som skulle skje og hvordan vi oppfører oss i
selskap, blant annet at; alle skal ha det hyggelig, det er bordkort rundt
bordet og barna setter seg der navnet sitt står, kanskje ved siden av et
musehull-barn, vi spiser det vi liker og lar «det andre» ligge pent på siden av
tallerken osv. Dette gikk fint, det så ut til at alle koste seg og synes
juleselskap var bra!
Nissefesten var en fin avslutning på juleforberedelsene i
barnehagen, med fellessamling med sang og juleteater fremført av personalet før
vi spiste grøt, gikk rundt juletreet og nissejenta kom på besøk med noe godt i
sekken.
Fagområdet natur, miljø
og teknologi
Vi har brukt desember til å samle på melkekartonger, og alle fikk
sitt navn og tlf.nr på en hver, som vi til slutt kastet i papirsøpla. Så får vi
se om vi blir de lykkelige vinnerne av lotteriet:)
Barna har vært med å se naturen endre seg, fra mildt til kaldt,
fra regn til snø. Nå gleder vi oss til å bruke all snøen som er kommet i jula!
JANUAR
Sosial
kompetanse
Område vi har spesielt fokus på i januar er selvhevdelse. Barna
skal lære ulike måter å bli med i lek på. De skal øve seg på å komme med i lek
og felles aktivitet på passende måter. Hvordan innrette sin egen atferd etter
det samspillet som pågår? Voksne må hjelpe barna i dette, veilede de og støtte
opp. Temasamlingene vil også handle om dette!
Hva kan man si hvis man vil være med på en lek?
Mange barn mestrer dette veldig godt, andre synes det er
vanskelig. Vi skal lærer barna som skal inn i en lek at det er lurt å stoppe
opp, gjerne se på litt og så kan de spørre for eksempel:
Hva leker dere? Kanskje jeg kan være … ?
De som allerede leker skal øve seg på å ta imot andre på en god
måte. «Hei, vil du være med …., vil du være …?
Vi fortsetter å sette av god tid til lek, spesielt rollelek er
utviklende for sosiale ferdigheter. Vi voksne skal spesielt følge opp lek der
vi ser og vet barn har vanskelig for å bli med og holde seg i en god lek over
tid. Vi vil hjelpe de å dra leken videre på en god måte, gi de flere ideer og
utvide leke- repertoaret.
Vi bruker fortsatt programmet «Grønne tanker- glade barn» i
barnegruppa. Men vi er ikke så opptatt av bamsene, vi fokuserer mest på
følelsene og hvordan kjenne på disse og få hjelp av tankene til å komme seg
godt ut av vanskelige følelser.
Fagområdet
Kommunikasjon, språk og tekst
Vi har fokus på
fagområdet kommunikasjon, språk og tekst i
januar og februar. Det vil bli ekstra mye rim og regler, rytmen i ord og
setninger er viktig å lære seg for å få et godt verbalspråk. Målet er at barna
skal lære seg noen (nye) regler utenat.
Vi leser, som alltid, bøker
og fortellinger i samling og ellers i hverdagen, ulike brettspill og kortspill med
fokus på språk og kommunikasjon vil også ha prioritet.
I løpet av januar skal
alle barna få et dikt ellers vers som de øver litt ekstra på.
Spill gjerne spill hjemme med barna også. Kanskje noen har gjort
det i jula?
Natur, miljø og teknologi/realfag
Vi vil i januar ha fokus på snø, is og vann. Hvis det blir kaldt
vil vi fryse vann og lage skulpturer/islykter. Hva skjer med vannet, når
smelter isen osv. er spørsmål vi må fundere sammen barna om.
Vi vil lage skulpturer og bruke akebrett og ski for å mestre
elementene. Ta gjerne med ski i barnehagen. Husk å navne de!!! Staver bruker vi
ikke, så de lar dere ligge igjen hjemme.
Kosthold
Månedens mat er i januar SUPPE. Barna skal være med å tilberede og
planlegge sammen oss personal. Vi vil snakke med barna om alle ingredienser og
hvor de kommer fra/vokser. Hva vi lager er ikke bestemt enda, vi skal snakke
litt med barna først.
Småbarnsgruppa
Les Småbarnsgruppas planer på egen side.
Maxigruppa
Maxibarna starter opp med skiskole i uke 3, les mer på
maxigruppas planer.
Div. informasjon
*Nyttårsdisco søndag 7.januar. Se oppslag på døra!
*Det arrangeres innedugnad onsdag 7.feb og/torsdag 8.feb. fra kl.17-21. SU arrangerer denne. Det er kvelder da foreldre kan prate og bli kjent samtidig som de får vasket og bidratt til et godt innemiljø i barnehagen. Innedugnaden er uten barn. Liste blir hengt opp på døra og dere skriver dere opp ønsket dag. Så blir oppgaver fordelt. Alle skal ha 10 dugnadstimer i løpet av året! (Vanligvis blir 4 timer brukt på innedugnaden og 6 på utedugnaden til våren.)