Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Vurdering av barnehageåret 23/24

Her kommer vurderingen av året som gikk

 

 

Først og fremst: Tusen takk for hyggelig sommerhilsen fra dere foreldre, som vi fikk på vår sommeravslutning! Det satte vi veldig stor pris på!

 

Her kommer vurderingen av dette barnehageåret. Vurderingen er basert på årets brukerundersøkelse, samtaler med noen av de eldste barna og personalets vurdering av året som gikk.

Vi ønsker å takke dere alle sammen for et godt samarbeid, og vil benytte sjansen til å ønske Sverre, Bjørn, Felix, Fanni og Mathilde lykke til med neste kapittel i livet. Vi kommer til å savne dere på Trollstua!

 

Året som gikk:

 

Barnegruppa- vennskap, humor, glede

Vi har et godt miljø i barnegruppa på Trollstua. Barna er gode venner. Det kan vi se ved at de venter på hverandre, spør etter hverandre, samarbeider og tar vare på hverandre.

Hver dag ser vi god lek der barn i ulike aldersgrupper er sammen, ler, leker og lærer av hverandre.

Vi ser positiv effekt av vårt arbeid med å tilrettelegge for små lekegrupper med god lek over tid. Barna fordyper seg mer, blir mer kreative, flere får hevdet seg i leken og ta ledelsen. Barna bruker i større grad alle avdelingene, og de har blitt vant til å leke med barn både på Trollstua og på de andre avdelingene. 

 

Barnas kommentarer fra barneintervjuene:

 

-Det beste i barnehagen er være med venner

-Jeg liker å leke med vennene mine

-Jeg liker å leke ute og på de andre avdelingene.... og på Trollstua da!

 

Videre arbeid:

Vi vil jobbe for at barna er i lek med flere voksne og barn fra andre avdelinger, for å bli mer kjent og trygge også utenfor Trollstua

 

 

   

Sosial kompetanse/tema

I år har temasamlingene handlet om Keiserinnen fra Regnbuens rike. Dette er en historie vi har funnet på selv, og den har engasjert barna både i samlingene, men også inspirert til lek.

.

Det har vært stor entusiasme fra barna rundt flere av rollefigurene på temasamlingene, som barna har tatt med seg inn i leken

 

Samlingene har inneholdt ulike temaer, og dilemmaer som barna blir opptatt av og kan lære av. Vi har tatt temaer som selvhevdelse, selvkontroll, konfliktløsning, positive sosiale handlinger, følelsesregulering, empati og rolletaking.

De bidrar til løsninger på konflikter, og kommer med innspill underveis.

 

 

Videre arbeid

Temasamlinger skal vi fortsette med, men neste barnehageår skal vi gå tilbake til å ha en bok som utgangspunkt for våre små skuespill. Det har kommet forslag fra både barna og personalet, og vi har landet på å bruke bøkene til Bjørn Rørvik om Bukkene Bruse i vårt neste tema-arbeid

 

Kommentarer fra barneintervjuene: 

 

Det er ingen som plager hverandre i barnehagen, men det er litt plagsomt når noen skriker veldig høyt. 

Jeg har lært meg å trøste andre nå. Før hentet jeg en voksen, men nå trøster jeg de som gråter

De voksne er skikkelig greie. 

 

 

Lek:

Det er mye variert lek på Trollstua. Barna leker fortsatt mye dramalek og rollelek. Vi har gitt barna utstyr og tilbud om ulike leketemaer som "på låven sitter nissen" Dukketeater om Skinnvotten, utkledningsklær, og ikke minst butikk-rom som dere foreldre også ble involvert i. 

 

Kommentarer fra barneintervju: 

Det er gøy å leke på butikkrommet.

Jeg liker å leke på alle avdelingene. 

Jeg liker utelek, ihvertfall når vi spiller bandy og fotball. 

Jeg husker når barna lekte kontor og møte. Da var vi på morgenmøte og kunne bestemme over barnehagen

Videre arbeid

Vi har lyttet til barnas ønsker, og vil fortsette å tilby ulike rekvisitter til rollelek. De viser også stor interesse for å bygge hytter og lekemiljøer selv, så neste barnehageår skal vi gi barna flere muligheter til å bygge hytter og huler. Vi kommer også til å ha et eget rom med Duploklosser på Trollstua, og duplotoget. 

 

 

Fagområdene/læring

I løpet av året har vi jobbet systematisk med å gi barna erfaringer og læring innenfor alle rammeplanens 7 fagområder. Vi har hatt fokus på ett fagområde i to måneder om gangen, og lagt opp aktivitetene deretter.

 

Gjennom hele året har fagområdet Natur, miljø, teknologi vært gjennomgående tema. Barna har deltatt i og lært om dyrking fra frø til plante, og vet godt hva som trengs fra naturen og vår side for å lykkes. Vi har studert insekter i forstørrelsesglass og lært oss navn på dem og hva noen av dem sin oppgave er (Pollinering, jordforbedring, nedbryting)

Spesielt gøy er det når vi tar frem det digitale mikroskopet og kan se krypene på virkelig nært hold.

Vi har også jobbet med å påvirke barna med gode holdninger når det gjelder matsvinn, forbruk og ta vare på de tingene vi har, men dette må vi fortsette å jobbe med. 

Vi har bokstaver og ord hengende tilgjengelig på avdelingen, noe vi ser har ført til økt interesse for lekeskriving og staving. Barna har lært nye sanger, rim og regler.

 

Videre arbeid:
Vi liker godt tilnærmingen å ha fokus på ett fagområde i en periode, og fordype oss i det. Dette kommer vi til å fortsette med det neste barnehageår. 

 

Kosthold i Søråsen

 

Månedens mat, der vi lager mat fra bunnen, og lærer barn om hvor ulike typer matvarer kommer fra har vært både lærerikt og populært. Vi ser at barna viser mer interesse når vi er ute, og spør hva som kan spises og ikke. De våger å smake på mer enn de gjorde før, selv om de ikke nødvendigvis liker det. Alle barna er veldig ivrige deltakere i matlaging. Her er noen eksempler på det vi har lært om og laget og smakt på i år: 

 

Fisk - sløyet, luktet, kjent på, smakt på -  tilberedt på ulike måter

Pølser - kvernet, skylt tarmen, krydret, stappet pølser

ramsløk og krydderurter : grønt smør, krutonger, hvitløksbrød

Grønnsaker - høstet egne poteter, gulrøtter, grønnkålchips, 

Mat på bål: lært om bålvett, brannslukking, og kos med taco på bålet

Frukt: bakt eple med kanel, eplemos, eplemuffins, eple og bananvafler, banan som pålegg....

Eksotisk mat fra Kirgistan: lærer ulike kulturer, andre typer krydder

Egg: Stekt og kokt, brukt i baking, både vaktelegg og hønseegg

 

 

 

Medvirkning

Vi har jobbet mye med barns medvirkning. Helt fra det enkle nivået da de fikk være med å ha avstemninger for ulike aktiviteter som turer, bøker o.l. Til at de nå er veldig aktive med å komme med forslag til aktiviteter og lek. Her er noen få eksempler på hva barna har medvirket til å utrette på Trollstua:

 

"Kan vi lage våre egne bøker"?  Ble til at vi lagde bøker, diktet historier og tegnet til i flere uker

"Hvordan lager man egentlig en vindmølle"?  Ble til 17.-mai vindmøller vi brettet i papir

"Kan jeg ta med en pappeske i barnehagen, så vi kan lage en borg?" 

"Kan vi få brød-eskene til å lage båter"?

"Går det an å spise løvetann?" Et annet barn forteller om at det kan man lage kjeks av

" Kan vi få flere tog til duplobanen"? Barna spør Merete, og barna får være med å bestille nye tog

 

Å medvirke betyr ikke bare å ønske seg, delta og bestemme, men å føle seg betydningsfull ifellesskapet: 

 

Mens en voksen skifter bleie på et småbarn har Frida tatt seg av legging av to andre småbarn. Teppe på, smukk i munnen, og stryker på håret. 

 

 

 

Foreldresamarbeid

Vi er veldig glade for den gode dialogen vi har med dere foreldre. Vi ser på det som viktig med små tilbakemeldinger i hverdagen, og det engasjementet dere viser når dere møter opp på tilstelninger i barnehagen. Det setter både barna og vi pris på.

På brukerundersøkelsen har vi fått gode tilbakemeldinger på barnas læring og trivsel i barnehagen, og ikke minst at barna har gode relasjoner med hverandre og oss voksne. Dette er noe vi setter høyt og prioriterer i hverdagen, så det er en hyggelig tilbakemelding å få.

 

Videre arbeid:

Vi ønsker å fortsette med å ha god kontakt i hverdagen, og lav terskel for en ekstra samtale dersom det er ønskelig fra dere eller oss. Vi ønsker at dere foreldre skal medvirke i enda større grad når det gjelder innhold på foreldremøter, men også innhold i barnas hverdag på Trollstua

 

 

 

 

 

VIKTIG INFO:

 

Bilder av barna i MyKid

 

Vi vil informere dere om at bildene vi har lagt i MyKid er tilgjengelige fram til 15. juli. Etter dette vil de bli slettet. Vi anbefaler dere å laste ned de bildene dere ønsker å ta vare på i god tid innen denne fristen. Dette gjelder alle barn. 

 

 

Informasjon om neste barnehageår:

 

Personal:

På Trollstua blir det i år noen få endringer i personalsammensetningen:

Anne 100% Pedagogisk leder

Vegard 100%

Anne M 100% (leder for småbarnsgruppa)

Charlotte 100%  (nyansatt)

 

Tone fortsetter i Søråsen i tillegg til å studere deltid til barnehagelærer. Hun vil jobbe 60 % på Regnbuen dette året, og være fast på Maxigruppa

 

Barnegruppa:

Vi får inn 4 helt nye barn i år: 

Niels,(3 år) broren til Olav 

Tale (1 år) søster til Tilja

To nye jenter (2 år) 

 

I tillegg til de nye barna skal Aleksander (5) bytte avdeling fra Musehullet til Trollstua. Han har allerede blitt god venn med flere av barna på Trollstua. 

 

Dette er sammensetningen i år:

 

7 maxibarn

2 barn født i 2020 

4 barn født i 2021

3 barn født i 2021 (2 nye jenter)

1 ny jente født i 2023

 

Vi takker Tone for tiden på Trollstua, og er glade for at vi er et åpent hus, så vi fortsatt kan leke med henne

 

 

 

Ferieavvikling og oppstart høst 24: 

 

Nå går vi inn i ferieuker, og i juli vil det være sammenslåinger av avdelinger for de barna som skal være her. Det vil bli sendt ut plan og informasjon om dette til de det gjelder.

For de som starter opp igjen første uken i august vil det også være samarbeid mellom noen avdelinger, da det fortsatt er personal på ferie, og færre barn i barnehagen. Det vil være voksne som barna kjenner godt tilstede.

 

Nå vil vi ønske dere alle en god og lang sommerferie, så gleder vi oss til å møtes igjen i august med nye opplevelser!