Progresjonsplan for fagområdet i mai-juni
Etikk, religion og filosofi
Å tilegne seg samfunnets
grunnleggende normer og verdier er nødvendig for å omgås andre. Vi legger
vekt på å skape et miljø der alle viser toleranse og respekt for hverandre.
Det er rom for ulikheter og annerledeshet. Vi samtaler om og undrer oss over
etiske og filosofiske spørsmål sammen barna, og er opptatt av å videreføre
tradisjoner rundt høytidene. I Søråsen har vi utviklet vår egen modell for
utvikling av sosial kompetanse. Denne bidrar til at barna lærer seg å komme
med i lek, inkludere, vise omsorg, hevde seg i gruppen, kontrollere seg og
løse konflikter.
|
1-3 år
|
3-6 år
|
Mål:
ü Vise omsorg for
andre
ü Uttrykke egne
følelser
ü Erfare at vi er
forskjellige og har ulike behov
ü Begynne å forstå
forskjell på rett og galt
ü Delta i
tradisjonene knyttet til høytidene vi markerer
ü Vise nysgjerrighet
og undring
|
Mål:
ü Se andres behov og
handle ut i fra det
ü Forstå andres
følelser og handle ut i fra det
ü Behandle hverandre
likeverdig med respekt og toleranse for ulikheter
ü Forstå forskjell
på rett og galt, og ha et ønske om å handle riktig
ü Få kjennskap til
noen høytider og tradisjoner knyttet til disse
ü Kunne undre seg og
filosofere
|
Metode:
ü Voksne gir positiv
oppmerksomhet når barna viser omsorg for andre
ü Voksne setter ord
på barnas følelser
ü Voksne ivaretar
barnas individuelle behov
ü Voksne korrigerer
negativ adferd
ü Voksne tilpasser
nivået på aktivitetene til barn under 3 år.
ü Voksne stiller
undrende spørsmål
|
Metode:
ü Voksne gir
positive tilbakemeldinger når barna gjør noe bra for andre
ü Voksne tar barnas
følelser på alvor
ü Voksne behandler
barna individuelt og rettferdig og tar like mye hensyn til alle
ü Vi bruker
temasamlinger til å fokusere på ulike sosiale ferdigheter og følger opp dette
i hverdagen.
ü Vi markerer
høytider og viderefører noen tradisjoner knyttet til disse
ü Voksne har en
undrende holdning, og gir rom for barnas tanker og filosofi
|