Meny
Forside
Søråsen 20B 1356 Bekkestua Vis på kart
Telefon: 67 12 55 76 Send oss e-post
Redaktør: Merete Andersen
Antall, rom og form

Progresjonsplan for fagområdet i mars - april

Antall, rom og form

 

En hverdag med naturlige innslag av matematikk skaper en tidlig forståelse av faget. I Søråsen har vi et åpent hus der barna blir kjent på tvers, og orienterer seg med tanke på hvor de vil leke. Barna opplever romfølelse gjennom å sanse og bruke kroppen. Alle avdelingene har konstruksjonsleker som krever logisk tenking og matematikkforståelse på ulike nivåer. Uteområdet vårt har lekeapparater hvor barna opplever følelsen av å være inni, under, over, krype gjennom og henge opp ned. I løpet av dagen møter barna mange naturlige situasjoner der telling, måling, sortering, sammenligning og kategorisering inngår. Vi legger til rette for muligheter til å stille spørsmål, resonnere, argumentere og søke løsninger, og forstå sammenhenger.

 

1-3 år

3-6 år

Mål:

ü  Få en forståelse av seg selv og sin kropp i forhold til rommet

ü  Få en grunnleggende forståelse av kategorisering

ü  Høre noen matematiske begreper i hverdagen

ü  Vise interesse for antall og telling i hverdagen

Mål:

ü  Orientere seg rundt på huset, og finne frem til de ulike rommene

ü  Kunne sortere og kategorisere leker

ü  Kunne bruke noen matematiske begreper

ü  Kunne spille terningspill og telle en-til-en

Metode:

ü  Barna leker i klatrestativer og hinderløyper

ü  Barna deltar i ryddetid og legger de ulike lekene på rett plass

ü  Voksne setter ord på matematiske begreper i barns lek og aktivitet

ü  Voksne bruker telling og begreper i formell og uformell læring

Metode:

ü  Barna bruker de ulike avdelingene til lek og aktivitet

ü  Barna er med å rydde, sortere og kategorisere lekene

ü  Voksne bruker matematiske begreper i hverdagen

ü  Voksne deltar i og veileder i brettspill