Lim inn URL til ønsket seksjon i din RSS leser.
Antall, rom og form
En hverdag med naturlige innslag av matematikk skaper en tidlig forståelse av faget. I Søråsen har vi et åpent hus der barna blir kjent på tvers, og orienterer seg med tanke på hvor de vil leke. Barna opplever romfølelse gjennom å sanse og bruke kroppen. Alle avdelingene har konstruksjonsleker som krever logisk tenking og matematikkforståelse på ulike nivåer. Uteområdet vårt har lekeapparater hvor barna opplever følelsen av å være inni, under, over, krype gjennom og henge opp ned. I løpet av dagen møter barna mange naturlige situasjoner der telling, måling, sortering, sammenligning og kategorisering inngår. Vi legger til rette for muligheter til å stille spørsmål, resonnere, argumentere og søke løsninger, og forstå sammenhenger.
1-3 år
3-6 år
Mål:
ü Få en forståelse av seg selv og sin kropp i forhold til rommet
ü Få en grunnleggende forståelse av kategorisering
ü Høre noen matematiske begreper i hverdagen
ü Vise interesse for antall og telling i hverdagen
ü Orientere seg rundt på huset, og finne frem til de ulike rommene
ü Kunne sortere og kategorisere leker
ü Kunne bruke noen matematiske begreper
ü Kunne spille terningspill og telle en-til-en
Metode:
ü Barna leker i klatrestativer og hinderløyper
ü Barna deltar i ryddetid og legger de ulike lekene på rett plass
ü Voksne setter ord på matematiske begreper i barns lek og aktivitet
ü Voksne bruker telling og begreper i formell og uformell læring
ü Barna bruker de ulike avdelingene til lek og aktivitet
ü Barna er med å rydde, sortere og kategorisere lekene
ü Voksne bruker matematiske begreper i hverdagen
ü Voksne deltar i og veileder i brettspill