Progresjonsplan for fagområdet i januar - februar
Kommunikasjon, språk og tekst
Et godt utviklet språk er viktig for å kunne fungere
i lek og sosialt samspill. I leken bruker barna språket til å argumentere,
forhandle og fortelle hverandre hva leken handler om. Barn som kan sette ord
på sine følelser kan lettere bli forstått og få hjelp til å håndtere vanskelige
følelser. I Søråsen jobber
vi aktivt for at barna skal beherske muntlig språk i kommunikasjon med andre
og at de skal bli trygge nok til å ytre sin mening i gruppa. Lekerommene på
avdelingene innbyr til rollelek. Vi bruker vi sanger, rim og regler jevnlig,
og vi har vi et rikt utvalg bøker tilpasset ulike aldersgrupper og
interesser. Hver dag har vi lesestund for alle barn.
|
1-3 år
|
3-6 år
|
Mål:
ü Formidle egne
følelser, ønsker og behov
ü Oppfatte andres
følelser, ønsker og behov
ü Kunne ta kontakt
med andre på en konstruktiv måte
ü Vise interesse for
bøker, sanger, musikk, rim og regler
|
Mål:
ü Formidle egne
følelser, ønsker og behov verbalt
ü Kunne være i
dialog med andre
ü Kunne løse
konflikter på en konstruktiv måte
ü Kunne sanger, rim,
regler og fortellinger
ü Vise interesse for
bokstaver og tall
|
Metode:
ü Voksne setter ord
på barnas følelser og opplevelser
ü Voksne bekrefter
barnas følelser og behov
ü Voksne er aktive i
barnas aktivitet og lek, og tilrettelegger for rollelek
ü Vi har samlingsstund
hver dag med fortelling, sang, rim og regler
|
Metode:
ü Voksne bekrefter
barnas uttrykk for følelser, ønsker og behov
ü Tid til den gode
samtalen hver dag
ü Vi bruker 5-trinns
konfliktløsningsprogram. (Lamer)
ü Vi har samlingsstund
hver dag med fortelling, rim, regler, bøker og samtaler
ü Vi har gjenkalling
hver dag der barna i en liten gruppe forteller om lek og opplevelser
|