Meny
Velg avdeling Forside
Nordmovn. 21 3534 Sokna
Telefon: 91192277 Send oss e-post
Redaktør: Gunn Randi Tuft
Lenker- spill
NRK spill
NRK Super
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<november 2024><<
november 2024
mtotfls
28293031010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293001
02030405060708
VÅR VISJON - INNHOLD

VÅR VISJON: - DER VI SKAPER GODE OPPLEVELSER -

Sokna Natur og Gårdsbarnehage har en flott beliggenhet på en gård med skog og mark som nærmeste nabo. Vi bruker naturen aktivt i omsorg, lek og læring. Barna er med på mange daglige gjøremål, og de får gode kunnskaper om gårdsdrift og de vanlige husdyrene, i løpet av året. Vi spiser varmt måltid til lunsj flere ganger i uka, som barna har mulighet til å være med å lage. Vårt mål er at barna skal bli kjent med og glad i naturen. Vi håper dette er kunnskap og glede barna har med seg resten av livet.  

 

INNHOLD

Barnehagen skal ikke bare være et sted hvor barna oppholder seg, men et sted for omsorg, lek og læring. I barnehagen skal barna få ”oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap” står det i barnehageloven § 2. Rammeplanen følger opp med: ”Tidlige erfaringer med jevnaldrende har stor betydning for barns samspillsferdigheter og gjør barnehagen til en viktig arena for sosial utvikling, læring og etablering av vennskap”. Det er de voksnes ansvar å legge til rette for utvikling av sosial kompetanse, og dette gjør vi gjennom samtaler, veiledning i lek og tilrettelegging av det fysiske miljøet. Rammeplanen spesifiserer også barns rett til medvirkning og sier at ”Barnets synspunkter skal tilrettelegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.” Det dreier seg om å se barna som verdifulle og med rett til egne tanker og meninger. Det dreier seg om å ta barna på alvor. Barn skal vite at de kan ytre seg, de skal bli hørt og vi skal ta det de sier på alvor, men det betyr ikke at de alltid får viljen sin. Vi som jobber i barnehagen er forpliktet til å arbeide etter ”Lov om barnehager” og ”Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver”. I rammeplanens kapittel 3 finner vi fagområdene som vi skal være innom i løpet av barnehageåret. Hvert fagområde dekker et vidt læringsfelt. Fagområdene vil ofte være representert samtidig i et temaopplegg og i forbindelse med hverdagsaktiviteter og turer i nærområdet.

Her ser dere hvordan vi opplever at hverdagen i Sokna natur og gårdsbarnehage berører fagområdene:                                                 

OMSORG, LEK OG LÆRING I NATUREN OG PÅ GÅRDEN GIR MULIGHETER TIL:

1. KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKSTBruke språket aktivt i hverdagen og i samlingsstund sammen med samtale, rim, regler og sanger. Utvikle/ta i bruk ulike uttrykksformer etter inspirasjon fra naturen og dens liv og mangfold. Utvikle/ta i bruk ulike uttrykksformer etter inspirasjon fra gårdens liv og virke. Lære begrep knyttet til gårdsdrift og fra jord til bord. '

2. KROPP, BEVEGELSE OG HELSE - Utvikle grunnleggende motoriske ferdigheter.Utvikle sanseapparatet og kroppsbeherskelse.Oppleve mestring og en positiv selvoppfatning. Oppleve glede ved å bruke kroppen. Bruke naturen som stimuli til frilek.Utvikle hensynsfull opptreden.Utvikle grunnleggende motoriske ferdigheter i stell og arbeid med planter og husdyr. Utvikle finmotorikk og mestring i bruk av redskaper og verktøy. Oppleve glede ved å bruke kroppen gjennom lek og turer i gårdens nærmiljø. 

3. KUNST, KULTUR OG KREATIVITET- Lære seg å ta i bruk naturen som den er, utvikle fantasien og kreativiteten i lek og læring. Lære seg å ta vare på den kulturarven vi har fått og skal ta vare på videre. Utvikle evnen til å ta alle sanser i bruk. Utvikle evnen til undring og kreativ tenkning. Utvikle ulike håndverksaktiviteter. 

4. NATUR, MILJØ OG TEKNIKK - Få kunnskap om og kjennskap til naturens flora, fauna og årstider. Få kjennskap til ulike naturfenomener gjennom ulike teknikker. Mestre enkle redskaper/verktøy med forsiktighet. Få kunnskap om samspillet i naturen. Bli glad i naturen og utvikle gode holdninger i naturen. Bli kjent med våre alminnelige husdyr. Utvikle finmotorikken og mestring i bruk av redskaper og verktøy. Oppleve glede ved å bruke kroppen gjennom lek og turer i gårdens nærmiljø.  

5. ETIKK, RELIGION OG FILOSOFI - Utvikle kjennskap og tilhørighet til nærmiljøet.Lære å ta ansvar for seg selv og andre.Utvikle grunnleggende verdier for sosialt samspill.Få innblikk i og delta i gårdsarbeid.Se sammenhenger og innblikk i forvalteransvar i et økologisk perspektiv.Lære respekt i omgang med husdyra og for alt levende som vokser og gror. 

6. NÆRMILJØ OG SAMFUNN - Utvikle kjennskap til og tilhørighet til bygd og nærmiljøet.Lære respekt for alt levende som vokser og gror.Utvikle grunnleggende verdier for sosialt samspill i ”arbeidet” på gården .Lære om regler for ferdsel i skog og mark. Utvikle og opprettholde gode tradisjoner i lokalsamfunnet. 

7. ANTALL, ROM OG FORM - Utvikle tallkunnskaper i hverdagen ved lære seg begreper i antall, rom og former. Erfare, utforske og leke med tall, former og mønstre. Bli kjent med ulike størrelser, former og mål. Bli kjent med grunnleggende matematiske begreper. Få erfaringer innen plassering orientering for å utvikle sine evner innen lokalisering 

MÅL: BARNA SKAL BLI KJENT MED OG GLAD I NATUREN. Vi håper det er en glede barna har med seg resten av livet og med det får lyst til å ta vare på naturen. 

 

LEK, OMSORG, MEDBESTEMMELSE OG SOSIAL KOMPETANSE

Lek er en viktig del av barndommen, og det skal også være en viktig del av barnehagehverdagen! God lek er lystbetont, det er barn som selv ønsker å leke som leker godt. Lek er frivillig og spontan, ofte fylt av humor og glede. Målet med leken er å utvikle fantasi, glede over øyeblikket, la seg rive med, føle glede over egen og andres mestring. I leken utvikles vennskap og man kan forebygge mobbing. Ikke alle barn er like gode til å leke, da kan vi voksne involvere oss i leken på barnas premisser for å gi dem bedre motivasjon, utvikle ferdigheter, holdninger og ikke minst sosial kompetanse. Leken utvikler og styrker barnets selvfølelse og identitet. Lek er en viktig kilde for barn til å bearbeide sine inntrykk og opplevelser. Vi har stadig opplevd barn som leker det vi voksne gjør eller de selv har opplevd. For eksempel et barn som har vært hos legen, leker gjerne doktor dagen etter. Også hendelser som det egentlig er litt vanskelig å fordøye, som for eksempel sykdom og død, er temaer som kan lekes for å bearbeide. Lek er svært viktig for barn i barnehagealder. Mye læring skjer gjennom lek, både når det gjelder språk, motorikk, sosial kompetanse osv. Barn lærer mye av hverandre i lek, og selv de som ikke har lært den sosiale leken helt ennå, har glede av barn som er gode til å leke. Barn observerer mye, så de største barna blir gjerne gode rollemodeller for de mindre barna.

Omsorg skal prege alle situasjoner i hverdagslivet og komme til uttrykk når barn leker og lærer, i stell, måltider og påkledning. Det er en viktig forutsetning for barns utvikling og læring. Omsorg i barnehagen er både mellom voksne og barn og barnas omsorg for hverandre.

Barn skal få ha innvirkning på sin egen dag i barnehagen, men det er viktig å være bevisst på hva barn selv kan og har forutsetninger for å bestemme. Barna skal i stor grad få velge der det er mulig, det vil si der det er fornuftig å la barna velge. Ungene kan for eksempel i stor grad velge om de vil være med på en lek eller en aktivitet, men de kan ikke velge om de skal sitte rolig ved måltidet. Når ungene får denne valgfriheten, er det også viktig at de må ta konsekvensen av det de velger. Det er ikke alltid det hjelper å angre, og det kan være en tøff erfaring å få, men en lærerik erfaring å ta med seg.

Vi jobber med ulike områder innenfor Sosial kompetanse dvs. ”kunsten å omgås andre”:

  • Selvkontroll – å kunne kontrollere egne følelser og behov i samspill med andre.Mål: barna skal hevde sine meninger, ønsker og behov på en positiv måte. Med dette mener vi bl.a. – å gi seg, innrømme feil, tåle å tape, kontrollere egoistiske/aggresive impulser.
  • Selvhevdelse – å stå fram og være den man er.Mål: barna skal hevde sine meninger, ønsker og behov på en positiv måte. Med dette mener vi bl.a. komme med i i leken på en ok måte/tørre å ta kontakt med andre, be om hjelp, ta ordet, ha en positiv oppfatning av seg selv.
  • Empati – å kunne leve seg inn i andres følelser/medfølelse.Mål: Barna skal lære innlevelse og vise omsorg i andres situasjon. Med dette mener vi bl.a. å gjenkjenne og være i stand til å sette ord på egnes og andres følelser, lære å lytte til andre.
  • Positiv sosial atferd – Positive sosiale holdninger og handlinger som har til hensikt å være til nytte for andre. Mål: Barna skal vise omtenksomhet ovenfor hverandre. Med dette mener vi bl.a. å gi ros, bry seg om andre, støtte/oppmuntre hverandre, dele/hjelpe hverandre, gjøre mot andre som en vil at andre skal gjøre mot en selv 

 

NATUREN 

Naturen står i fokus i Sokna natur og gårdsbarnehage. Vi ønsker å gi barna gode naturopplevelser gjennom hele året. Vi går ut i naturen med åpne øyne og klare for nye opplevelser og utfordringer. Noen ganger går vi mot bestemte mål, for eksempel til gapahuken vår, men andre ganger lar vi tilfeldighetene bestemme veien.Hver årstid byr på nye opplevelser, utfordringer og ting å gjøre i naturen. Vi skal lære å erfare hva skogen har å by på, og ikke minst skal vi lære å ta vare på naturen og vise respekt for det som lever og gror der. Alt som lever i naturen er viktig og unikt, og vi lærer litt om sammenhenger og livsløp. Ved å gi barna mange gode naturopplevelser tror vi at barna skal bli glade i naturen, for det ligger mye i uttrykket ”det man er glad i, verner man”! Naturen er en veldig flott arena når det gjelder barns utvikling på ulike områder. Først og fremst den motoriske utviklingen blir utfordret på mange plan. Blant annet blir styrke og balanse naturlig trent ved å bevege seg jevnlig i ulendt terreng. Sansene blir også utfordret, i skogen finnes ting man kan både smake på, lukte, se, føle, høre... man kan erfare naturen gjennom hele kroppen. Også barnas sosiale kompetanse utvikles i naturen. Barna lærer seg å samarbeide, og naturens mange muligheter lokker gjerne alle mennesker til å bruke seg selv på andre måter enn man gjør inne der alt er kjent. MÅL: BARNA SKAL BLI KJENT MED OG GLAD I NATUREN. - vi håper det er en glede barna har med seg resten av livet og med det får lyst til å ta vare på naturen.

 

GÅRDSDRIFT

Sokna natur og gårdsbarnehage ligger på en gård, det er derfor både naturlig og viktig at barna får et innblikk i gårdsdrift. Barna skal få oppleve og lære litt om både tradisjonell og mer moderne gårdsdrift. Mye av dette kommer ”av seg selv” i hverdagen siden treskere og traktorer kjører på åkrene rundt barnehagen vår. Men barna skal også få prøve seg litt som små bønder og erfare gårdsdrifta litt på kroppen.En annen viktig del av barnehagens pedagogikk er å lære om dyr. Dyr gir både glede, hygge og ansvar. Her på gården har vi fire hunder og en katt. MÅL: BARNA SKAL FÅ OPPLEVE GLEDE OG MESTRING GJENNOM MENINGSFULL LEK OG LÆRING PÅ GÅRDEN. 

 

KREATIVITET

Alle barn har gnist i seg. Alt vitrenger er å tenne den.” (Roald Dahl)Barn er naturlig nysgjerrige og har ofte god fantasi og kreativitet. Men ting må også ligge til rette for at barn skal få bruke disse evnene for at de skal bli opprettholdt og utviklet enda mer. I Sokna natur og gårdsbarnehage skal barna få gode muligheter til å bruke seg selv og sin fantasi og kreativitet.Vi ønsker å gi barna valg om hva de vil gjøre når de kan, og barna får da oppleve at det de ønsker faktisk betyr noe, men at de også da må ta konsekvensene av sine valg. For at barna skal kunne velge, er det viktig at de voksne viser hvilke muligheter vi har. Det er ikke lett for et barn å vite hva han/hun vil lage, dersom det ikke vet hvilke materialer det har til rådighet. Derfor er det de voksnes oppgave å presenterematerialer, lage ting med barna, hjelpe og finne på ting og finne ut av ting sammen med barna. Og å finne materialer sammen med barna. Naturen er full av ting vi kan bruke, det er bare å se muligheter og å bruke fantasien. MÅL: BARNA SKAL UTVIKLE FANTASI, KREATIV TENKNING OG SKAPERGLEDE.