Informajon om opptak, oppstart og foreldrebetaling i Jåttå universitetsbarnehage

Velkommen til Jåttå universitetsbarnehage! Vi gleder oss til å bli bedre kjent med deg og ditt barn! I dette skrivet har vi samlet noe informasjon om opptak, oppstart og foreldrebetaling. I tillegg sender vi ut informasjonsheftet vårt med mye nyttig informasjon om barnehagen og oppstart.

Opptak for barnehageåret 2024-2025
Søknadsfrist til hovedopptaket var 1. mars 2024. Første og andre runde med opptak er gjennomført 3. runde opptak sendes ut 30. april, og slik fortsetter det med så mange runder som måtte være nødvendig til alle barn med rett til barnehageplass har fått et tilbud. Endringer kan forekomme til over sommerferien og rett før oppstart i august.

Oppstart

Barna tildeles plass fra 15. august, med en oppstartsdato en gang i perioden 15. – 31. august.

For å få til en god og trygg oppstart for både barn og foreldre bruker vi en foreldreaktiv oppstart, den såkalte Jåttåmodellen. Modellen brukes hovedsakelig for de yngste barna under tre år. Det er viktig at dere allerede nå planlegger og setter av minimum fem hele dager til oppstarten. For dere som starter 29.august betyr det at dere ikke kan regne med å være ferdig med oppstart før tidligst 2. september. Nærmere beskjed om eksakt oppstartsdato vil dere få på epost av pedagogisk leder i midten av juni. Barn som har fått bytte fra annen barnehage har krav på plass fra 15.8.24 så disse prioriteres først. Deretter går vi etter alder, de eldste først.

Om litt vil dere bli invitert til et foreldremøte for nye foreldre, så sett av dagen 23.mai allerede nå.  På dette møte vil dere få treffe pedagogisk leder, dere vil få se avdelingen barnet skal begynne på, og dere vil bli invitert til 3 besøksdager for barn og foreldre før ferien.
Lurer dere på mer nå, så finner dere mer informasjon i vårt informasjonshefte som sendes ut til alle nye foreldre.

Foreldrebetaling
Maksprisen for en fulltids barnehageplass i kommunale og private barnehager er 3.000,- per måned. Du betaler 11 måneder i året, i kommunale barnehager betaler du ikke i august.  Familier som samlet tjente mindre enn kr.630.237,- kroner har rett på å betale mindre for barnehagetilbudet. Her kan du søke om lavere pris http://Vigilo.no/ Stavanger

Familier med mer enn ett barn i barnehagen betaler mindre. Det trekkes 30 prosent fra månedsprisen for barn nummer to, og 100 prosent rabatt i månedsprisen på de neste barna om familiene har flere barn.

Kostpenger og andre tillegg kan forekomme, dette vil variere fra barnehage til barnehage. Jåttå barnehage har eget produksjonskjøkken med kokk, så hos oss betaler foreldrene 600 kr pr måned i kostpenger.  For dette får barna 3 måltider mat og drikke til dagen. Det er grøt til frokost hver dag, 2 varmlunsjmåltider i uka, 3 smørelunsjmåltider, frukt og knekkebrød hver ettermiddag, og av og til smoothie. I tillegg holder vi barna med bleier, dette koster 90 kr per måned for bleiebarn.

Det er ikke nødvendig å søke om søskenmoderasjon, men pass på at det er den samme foresatte som står oppført som "Foresatt 1" på alle barn i opptakssystemet.