Litt om oss:
Byfjordparken barnehage er en privat barnehage som flytter inn i nytt
barnehagebygg i august 2018. Vi har plass til ca. 100 barn og tilbyr plass fra
10mnd til skolestart.
Barnehagen har en unik beliggenhet i et voksende urbant miljø, men med
sjø og friarealer som nærmeste nabo. Som sentrumsnær barnehage har det vært
nødvendig å tenke nytt. Vi har utarbeidet et fullstendig lekemiljø på byggets
tak, med naturlig adkomst fra bakkenivå. Vi har stort fokus på uteaktivitet med
de muligheter dette gir for opplevelser og læring både motorisk, kognitivt,
sosialt og emosjonelt. Barnehagens uteområde består derfor av naturlige
elementer som stein, grus, gress og tre. I tillegg er det veksthus med kjøkken
og toalett som tilbyr aktiviteter knyttet til planter, såing og høsting.
Eierne av barnehagen
er de samme som i Tjodmarka barnehage:
• Ketil Dybvig – foredragsholder og tidligere lærer på Steinerskolen, 20 års
erfaring med design og produksjon av uteområder. Eier og driver firmaet DogH
AS, medeier og faglig leder i Bøygen AS og engasjert som landskapsdesigner i
Prosjektil AS. Ketil skal gjennom hele vinteren 2018 prefabrikkere elementer
til uteområdet i Byfjordparken barnehage. Han understreker at dette er noen han
virkelig ser frem til.
• Mariann Mæland Narvestad – barnehagelærer (utdannet ved UiS 1998) og
nestleder i Tjodmarka barnehage, forskningsassistent Agderprosjektet
(Læringsmiljøsenteret ved UiS), frivillig læringsressurs på skoler i
forbindelse med 5 års utenlandsopphold.
• Ragnhild Eielsen Wiig – barnehagelærer (utdannet ved UiS 1998) og daglig
leder i Tjodmarka barnehage, tidligere rådgiver hos barnehagesjefen i Stavanger
kommune, grunder av inPed (utvikling, produksjon og salg av læringsmateriell),
foredragsholder og veileder, forskningsassistent Agderprosjektet
(Læringsmiljøsenteret ved UiS), konsulent rådgivning bygg og prosjektering
barnehage.
Visjon – oppmerksomt
nærvær
• Vi ser barnet «fra innsiden» – ser bak barnets handlinger
og uttrykk, for å sikre rett oppfølging
• Vi sikrer god tilknytning for barnet gjennom ansatte med god
relasjonskompetanse
• Vi jobber tett med foreldre for å sikre gode overganger og felles forståelse
for barnets behov
• Vi ser enkeltbarnet i her-og-nå situasjoner, samtidig som vi gir barna
utviklingsstøtte for å trygge dem for fremtidige oppgaver, opplevelser og
utfordringer
• Vi tilbyr barna et bredt erfaringsgrunnlag, med aktiviteter lagt opp etter
forutsetninger og interesser
Holdning – entusiasme
• Vi stiller oss åpne, interesserte og genuint opptatt av
barnas initiativ, slik at barna opplever å bli tatt på alvor
• Vi stiller forberedt slik at dagens innhold gir mening og oversikt, som igjen
gir barna forutsigbarhet og trygghet
• Vi setter oss inn i teori og planverk for å være i forkant, slik at vi med
trygghet og ro kan introdusere, videreføre eller endre praksis til barnets
beste
• Vi viser glede i arbeidet med barn, slik at barna får gode samspillsopplevelser
Verdi – varme voksne
• Vi viser gode følelser for barna slik at de lærer å møte
seg selv og andre med åpenhet, respekt og positivitet
• Vi er tydelige og konsekvente slik at barna utvikler sosial kompetanse
• Vi lar barna selv definere egne følelser og møter dem der de er, støtter dem
og hjelper dem til å plassere og håndtere egne følelser
• Vi bruker tid til å se og lytte til hvert enkelt barn slik at de blir trygge
på oss og omgivelsene
• Vi har en inviterende kroppsholdning og bruker et språk som barna forstår
Kompetanseområde -
lek
• Vi støtter barnets utvikling av lekekompetanse, slik at
barnet utvikler sosial kompetanse, problemløsning, turtaking, språk og
samspillskompetanse
• Vi gir barna lekbaserte opplevelser av oppgaver med læringsinnhold
• Vi
sikrer barna varierte, meningsfulle lekeerfaringer i spesialtilpassete
omgivelser ute og inne
• Vi støtter barnets utviklingsområder gjennom leken
Verktøy -
dialogelementene
• Vi bruker dialogelementene fra veiledningsprogrammet Marte
Meo for å sikre barnets rolle og likeverd i samtalen
• Vi har fokus på barnets initiativ og respons
• Vi bekrefter barnet gjennom dialogen
• Vi forsterker barnets opplevelser gjennom å språksette situasjoner
• Vi støtter barnets utvikling av selvfølelse gjennom å sikre turtaking,
bekreftelse og benevning i samtalen
• Vi bruker dialogen til å bygge relasjon til barnet
Dagsrytmen
• Rytme – vi jobber bevisst med å lage tydelige overganger
fra en aktivitet til en annen. Dette skaper forutsigbarhet og meningsfulle
rammer, samtidig som barna opplever økt innsikt i egen hverdag. Vi bruker
ritualer, symboler og sang for å markere overganger, da barn responderer bedre
på sang og musikk enn på muntlige beskjeder og korrigering.
• Aktivitet og hvile – vi vet at barn utvikler stresshormonet cortisol etter
4-5 timers aktivitet, og gir dem derfor mulighet for hvile og avspenning. På
småbarnsavdelingene er det naturlig med soving – som vil foregå utendørs, og
for storbarnsavdelingene tilbys hvilestund på kulturkottet (2-3 år) og yoga
(4-5 år) med opplegg utarbeidet i samarbeid med Satya Yoga.
• Mat – vi har kjøkkenansatt i 80-100% som lager middag 3 dager pr uke og baker
brød 2 dager pr uke. Det serveres havregrøt til frokost hver dag, og
ettermiddagsmåltidet består av knekkebrød og frukt.
• Bleier – barnehagen kjøper inn bleier som dekkes av kostpengene
Årshjul – en
pedagogisk prosessmodell
• Vi jobber med årshjul som tar utgangspunkt i årstider og
hendelser i naturen. Dette gir barna kunnskap om hendelsesforløp og naturens gang.
• Vi jobber prosessbasert for å gi barna tid til å etablere forståelse og
interesse for oppgavene
• Vi ser en synergieffekt i prosessbasert barnehagejobbing, til senere
oppgaveløsning
• Vi bruker årshjulet som utgangspunkt for aktiviteter og markeringer
• Vi har utarbeidet et aktivitetskartotek ut fra årshjulet, som beskriver
barnehagens arbeid med progresjon
Naturmaterialer –
organisk og udefinert materiale med ubegrensete muligheter
Naturmaterialer tiltaler barn, da de gir mulighet for lek og
aktivitet uten fasit.
Naturmaterialer legger til rette for unike uttrykk for
hvert enkelt barn.
• Tre
• Papir
• Ull
• Stein
• Leire