Meny
Velg avdeling Forside
Byfjordparken 13 4007 STAVANGER
Telefon: 98006433 Send oss e-post
Redaktør: Jorunn Bøe
Om barnehagen

Litt om oss:

Byfjordparken barnehage er en privat barnehage som flytter inn i nytt barnehagebygg i august 2018. Vi har plass til ca. 100 barn og tilbyr plass fra 10mnd til skolestart. Barnehagen har en unik beliggenhet i et voksende urbant miljø, men med sjø og friarealer som nærmeste nabo. Som sentrumsnær barnehage har det vært nødvendig å tenke nytt. Vi har utarbeidet et fullstendig lekemiljø på byggets tak, med naturlig adkomst fra bakkenivå. Vi har stort fokus på uteaktivitet med de muligheter dette gir for opplevelser og læring både motorisk, kognitivt, sosialt og emosjonelt. Barnehagens uteområde består derfor av naturlige elementer som stein, grus, gress og tre. I tillegg er det veksthus med kjøkken og toalett som tilbyr aktiviteter knyttet til planter, såing og høsting. 

Eierne av barnehagen er de samme som i Tjodmarka barnehage:

• Ketil Dybvig – foredragsholder og tidligere lærer på Steinerskolen, 20 års erfaring med design og produksjon av uteområder. Eier og driver firmaet DogH AS, medeier og faglig leder i Bøygen AS og engasjert som landskapsdesigner i Prosjektil AS. Ketil skal gjennom hele vinteren 2018 prefabrikkere elementer til uteområdet i Byfjordparken barnehage. Han understreker at dette er noen han virkelig ser frem til.

• Mariann Mæland Narvestad – barnehagelærer (utdannet ved UiS 1998) og nestleder i Tjodmarka barnehage, forskningsassistent Agderprosjektet (Læringsmiljøsenteret ved UiS), frivillig læringsressurs på skoler i forbindelse med 5 års utenlandsopphold.

• Ragnhild Eielsen Wiig – barnehagelærer (utdannet ved UiS 1998) og daglig leder i Tjodmarka barnehage, tidligere rådgiver hos barnehagesjefen i Stavanger kommune, grunder av inPed (utvikling, produksjon og salg av læringsmateriell), foredragsholder og veileder, forskningsassistent Agderprosjektet (Læringsmiljøsenteret ved UiS), konsulent rådgivning bygg og prosjektering barnehage.

Visjon – oppmerksomt nærvær 
• Vi ser barnet «fra innsiden» – ser bak barnets handlinger og uttrykk, for å sikre rett oppfølging 
• Vi sikrer god tilknytning for barnet gjennom ansatte med god relasjonskompetanse 
• Vi jobber tett med foreldre for å sikre gode overganger og felles forståelse for barnets behov 
• Vi ser enkeltbarnet i her-og-nå situasjoner, samtidig som vi gir barna utviklingsstøtte for å trygge dem for fremtidige oppgaver, opplevelser og utfordringer 
• Vi tilbyr barna et bredt erfaringsgrunnlag, med aktiviteter lagt opp etter forutsetninger og interesser Holdning – entusiasme 
• Vi stiller oss åpne, interesserte og genuint opptatt av barnas initiativ, slik at barna opplever å bli tatt på alvor
• Vi stiller forberedt slik at dagens innhold gir mening og oversikt, som igjen gir barna forutsigbarhet og trygghet 
• Vi setter oss inn i teori og planverk for å være i forkant, slik at vi med trygghet og ro kan introdusere, videreføre eller endre praksis til barnets beste 
• Vi viser glede i arbeidet med barn, slik at barna får gode samspillsopplevelser

Verdi – varme voksne
• Vi viser gode følelser for barna slik at de lærer å møte seg selv og andre med åpenhet, respekt og positivitet 
• Vi er tydelige og konsekvente slik at barna utvikler sosial kompetanse 
• Vi lar barna selv definere egne følelser og møter dem der de er, støtter dem og hjelper dem til å plassere og håndtere egne følelser
• Vi bruker tid til å se og lytte til hvert enkelt barn slik at de blir trygge på oss og omgivelsene 
• Vi har en inviterende kroppsholdning og bruker et språk som barna forstår Kompetanseområde - lek 
• Vi støtter barnets utvikling av lekekompetanse, slik at barnet utvikler sosial kompetanse, problemløsning, turtaking, språk og samspillskompetanse 
• Vi gir barna lekbaserte opplevelser av oppgaver med læringsinnhold 
• Vi sikrer barna varierte, meningsfulle lekeerfaringer i spesialtilpassete omgivelser ute og inne 
• Vi støtter barnets utviklingsområder gjennom leken Verktøy - dialogelementene 
• Vi bruker dialogelementene fra veiledningsprogrammet Marte Meo for å sikre barnets rolle og likeverd i samtalen
• Vi har fokus på barnets initiativ og respons 
• Vi bekrefter barnet gjennom dialogen 
• Vi forsterker barnets opplevelser gjennom å språksette situasjoner
• Vi støtter barnets utvikling av selvfølelse gjennom å sikre turtaking, bekreftelse og benevning i samtalen 
• Vi bruker dialogen til å bygge relasjon til barnet

Dagsrytmen 
• Rytme – vi jobber bevisst med å lage tydelige overganger fra en aktivitet til en annen. Dette skaper forutsigbarhet og meningsfulle rammer, samtidig som barna opplever økt innsikt i egen hverdag. Vi bruker ritualer, symboler og sang for å markere overganger, da barn responderer bedre på sang og musikk enn på muntlige beskjeder og korrigering. 
• Aktivitet og hvile – vi vet at barn utvikler stresshormonet cortisol etter 4-5 timers aktivitet, og gir dem derfor mulighet for hvile og avspenning. På småbarnsavdelingene er det naturlig med soving – som vil foregå utendørs, og for storbarnsavdelingene tilbys hvilestund på kulturkottet (2-3 år) og yoga (4-5 år) med opplegg utarbeidet i samarbeid med Satya Yoga. 
• Mat – vi har kjøkkenansatt i 80-100% som lager middag 3 dager pr uke og baker brød 2 dager pr uke. Det serveres havregrøt til frokost hver dag, og ettermiddagsmåltidet består av knekkebrød og frukt. 
• Bleier – barnehagen kjøper inn bleier som dekkes av kostpengene

Årshjul – en pedagogisk prosessmodell 
• Vi jobber med årshjul som tar utgangspunkt i årstider og hendelser i naturen. Dette gir barna kunnskap om hendelsesforløp og naturens gang. 
• Vi jobber prosessbasert for å gi barna tid til å etablere forståelse og interesse for oppgavene 
• Vi ser en synergieffekt i prosessbasert barnehagejobbing, til senere oppgaveløsning
• Vi bruker årshjulet som utgangspunkt for aktiviteter og markeringer 
• Vi har utarbeidet et aktivitetskartotek ut fra årshjulet, som beskriver barnehagens arbeid med progresjon

Naturmaterialer – organisk og udefinert materiale med ubegrensete muligheter 
Naturmaterialer tiltaler barn, da de gir mulighet for lek og aktivitet uten fasit. 
Naturmaterialer legger til rette for unike uttrykk for hvert enkelt barn.  
• Tre  
• Papir 
• Ull 
• Stein 
• Leire