Gosen barnehage Gosenlund 14 4041 Hafrsfjord Telefon: 51913267 Send oss e-post
Haugtussa barnehage Åroliljastien 2 4021 Stavanger Telefon: 51913315 Send oss e-post
Havhesten barnehage Professor Olav Hanssensvei 12 4021 Stavanger Telefon: 51913612 Send oss e-post
Krabat barnehage Kjell Arholms gate 26 Stavanger Telefon: 51913612 Send oss e-post
Madlavoll barnehage Professor Olav Hanssensvei 4021 Stavanger Telefon: 51912633 Send oss e-post
Redaktør: Margareth Olsen
Logg inn
Havhesten barnehage

Om Havhesten barnehage:

Åpningstider: Barnehagen har åpent fra kl.07.30 - kl.16.30

Kontaktinformasjon til avdelingene:

Skinfakse telefon: 91640782

Gullfakse telefon: 91786143

Frøyfakse telefon: 91751136

Rimfakse telefon: 91583911

Det fysiske uterommet i barnehagen kaller vi "hagen vår". Det er et stort uteområdet, uten asfalt, med variasjon i terrenget. Barna tilbringer store deler av dagen utendørs. Hagen vår består av gress og gressbakker å løpe rundt på, stier å sykle på og flere trær som barna kan klatre i. Sandkasse, klatrestativ, lekehytte og disser finnes også ute. Det kuperte terrenget stimulerer til fysisk aktivitet og gir allsidig bevegelseserfaring for både store og små. Mestringsfølelse er gevinster som kommer i tillegg til gleden over å være sammen ute. Uteområdet inspirerer til lek bare fantasien kan sette en stopper for. Vi kan ta lunsjen og gå på piknik ute i hagen vår og ta med tepper, lese bøker, eventyr og sangsamling ute. Rett bak barnehagen ligger også froske-dam og en salamander-dam, som gir oss mulighet til å følge utviklingen fra froske-egg til frosk på nært hold. Som kjent ligger Botanisk hage i Sørmarka og den ligger helt inn til barnehagen vår. Vi har også en egen akebakke som er kjempekjekk å ake i når snøen kommer. Barnehagen har gått til anskaffelse av en snøkanon, så vi kan lage snø selv på vinteren når det blir kaldt nok. Havhesten har egen kjøkkenhage hvor barna sår og dyrker økologisk mat. I kasser som er snekret opp i god arbeidshøyde for barna vokser det urter, spiselige blomster, poteter, gulerøtter, sukkererter og andre grønnsaker. Kjøkkenhagen er en spennende arena for læring og vi ønsker å gi barna gode opplevelser og kunnskap om naturens kretsløp. Dyrking av grønnsaker, frukt og bær er inspirerende for barn så vel som voksne. Barns nysgjerrighet og undring over småkryp og planter og det vi ser i hagen er utgangspunkt for gode samtaler og utforskning. Barna er aktivt med i hele prosessen fra jordarbeid, såing, luking til høsting og matlaging. Vekster fra vår egen kjøkkenhage bruker vi i matlaging med barna. Vi har også ripsbær, bringebær, solbær og blåbær busker i barnehagen. I løpet av året spiser barna bær plukket fra egen hage. Epletrær og plommetre har vi også.

Velkommen til Havhesten barnehage :)