Inkludering og lek

Inkludering handler om at alle barn i barnehagen skal oppleve at de har en naturlig plass i fellesskapet.
Opplevelsen av å være inkludert i fellesskapet er grunnleggende for å oppleve trygghet, mestring, mening og glede.
Barna skal erfare at de er betydningsfulle, og at de får medvirke i egen barnehagehverdag.

Et inkluderende fellesskap skal kjennetegnes av respekt for forskjellighet, egenart og ulike kulturer.
Mangfold skal sees på som en verdi, styrke og ressurs.

I barnehagen skal vi jobbe for et fellesskap preget av gode relasjoner, både mellom barna og mellom barn og personalet.
Vi skal legge til rette for lek og vennskap og hvert enkelt barn skal oppleve å være en betydningsfull person i fellesskapet.

Barnehagen skal gi felles erfaringer og synliggjøre verdien av fellesskap. Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og
fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for
den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet.

(Rammeplan for barnehagen, 2017, s. 9)

Vi skal jobbe målrettet, strukturert og aktivt for å legge til rette for den gode leken i barnehagen.
Gjennom å leke får barn allsidige erfaringer som legger grunnlaget for utvikling og læring.
Leken er helt sentral og grunnleggende i et barns liv, og vi skal anerkjenne lekens egenverdi. Vi bruker leken for å inkludere,
skape tilhørighet og bygge vennskap.

Ansatte skal legge til rette, gi rom og inspirere til ulik type lek både ute og inne, og delta aktivt i barns lek når dette er naturlig.

Vårt mål er at alle barn skal være inkludert i leken og i fellesskapet, og oppleve vennskap og glede.

Barn lever her og nå, og leken er selve livet.

Jeg skulle ønske barn lekte mer enn de gjør, for da bygger de opp en rikdom inni seg som de kan øse av resten av livet.
(Astrid Lindgren)