Publisert: 28. februar 2025 | Sist endret: aldri | Forfatter: Henriette, Angelica, Gianna, Jonas, Maritha, Kine og Ingeborg
Utviklingsarbeid
I ukene 5-9 har vi studentene på Froskane og Salamander,
drevet med et utviklingsmål, hvor fokuset har vært på barns mestring i
lekegrupper.
Vi valgte å gjennomføre dette målet ved å
lage «lekegrupper». Siden vi hadde som mål/spesielt fokus
på barnas mestring så valgte vi å lage et tavle-system, som var oversiktlig og
lett å forstå for barna. På en grønn tavle i midten står alle barnas
bilder/buemerker, og på hver side vises aktivitetene på avd. Froskane, avd.
Salamander og på kjøkkenet. Barna plukker så ned sine bilder, og plasserer det
på den aktiviteten de ønsker å delta i.
I dette prosjektet har vi valgt å sette
opp plakater med ulike aktiviteter som barna får lov til å velge fritt imellom.
Aktivitetene vi har valgt å sette frem som utgangspunkt er:
Lego, Konstruksjon, Tegning, Perle,
Spille, Kjøretøy, Dyr, Lese, Rollelek
Ut av disse 9, har
vi under hvert forsøk valgt 5 eller 6 aktiviteter, og åpnet opp dørene mellom
Froskane og Salamander, og latt barna fritt få bestemme hvilken aktivitet de
ønsker å delta i.
Vi forsøkte også en gjennomgang hvor vi
valgte å jobbe avdelingsvis, og kun sette ut tre grupper for å minske
valgmulighetene, samt som å fordype barnas lek i de utvalgte gruppene. På
Salamander valgte vi også å velge et spesifikt scenario under rolleleken, hvor
temaet ble butikklek. Vi tok med bokser og tomme matvarer som vi satte ut, og
hadde et kasseapparat, handlevogner og handlenett. Dette skapte en rollelek
hvor barna automatisk inntok roller og lagde egne scenarioer som de spilte ut i
lang tid.
På Froskane ble en gruppe og satt i gang utendørs, hvor de kunne øve seg på
regelleker.
Under prosjektet har det vært en til to ansatte på hver
aktivitet. Hver aktivitet skulle gjøres innbydende, ved å lage egne verdener rundt
lekene. Under leken fikk de ansatte gått inn som lekende voksne, og sammen med
barna fordypet seg i de ulike aktivitetene. I Rammeplanen for barnehagen (Udir, 2027) står det at «Barnehagen
skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved
samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang,
håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser.»
Ved å leke på tvers av avdelingene, fikk barna mulighet til å
videreutvikle sine relasjoner og vennskap. Ved å leke sammen i lekegrupper vil
barna styrke sin fellesskapsfølelse og føle mestring ved å finne sin plass i en
ny gruppe. I overganger og gjennom samarbeid fikk flere barn kjent på ulike
følelser og mestring ved følelsesregulering.
En viktig del av barns hverdag går ut på å
takle og håndtere utfordringer. Barn møter motstand
fra alle kanter, og det er dermed viktig at de får lært strategier og tankesett
for å håndtere disse utfordringene. I møte med utviklingsarbeidet sto barna
overfor situasjoner som potensielt kunne ha blitt
oppfattet som negative for dem. De kunne for eksempel ikke leke med vennene
sine eller, ikke kunne gå på den aktiviteten de ønsket fordi lekegruppene var
fulle.
Dette gjør at barna blir utfordret til å
være sammen med nye barn og dele det begrensede materialet vi har. Disse
utfordringene kan ses i sammenheng med utvikling av barns robusthet og resiliens/motstandsdyktighet.
(Størksen et al., 2023)
Barnas tilbakemeldinger:
Noen av barna fra
Salamander og Froskene ble spurt om hva de tenkte om prosjektet. Alle barna som
ble spurt uttrykket glede overfor utviklingsarbeidet og syns det var gøy. Flere
av dem brukte muligheten til å leke med noen fra den andre avdelingen. Det var
en som syns det var litt rart å kunne være på en annen avdeling, men at det var
spennende. Noen av barna la også frem forslag til hva vi kunne gjort videre,
blant annet det å ha en stasjon ute, bruke pluss-pluss og ha mer rollelek.
Kildeliste:
Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Udir. https://www.udir.no/contentassets/7c4387bb50314f33b828789ed767329e/rammeplan-for-barnehagen—bokmal-pdf.pdf
Størkesen, I., Lenes, R., Lunde, S., Campbell, J.A., Løkken, I.M. (2023). SELMA; sosial og emosjonell utvikling og livsmestring- Ressursbok for barnehagen. Cappelen Damm Akademisk