Publisert: 06. februar 2025 | Sist endret: 12. februar 2025 | Forfatter: Elisabeth Hansson
Garderobesituasjoner
"Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser" (rammeplanen for barnehagen, side 11.)
Gjennom en barnehagehverdag er det utallige situasjoner som byr på blant annet livsmestring, samarbeid og samspill, hvor flere av disse situasjonene skjer i for eksempel garderoben. Barna er her både ved på og avkledning og har her mange øyeblikk hvor de får prøve seg på å klare selv, ikke gi opp og til slutt få kjenne på mestringsfølelse. Som i så mye annet, så er barn veldig ulike, det gjelder også når det kommer til hvor langt de har kommet i selvstendigheten sin. Alder kan spille en rolle i dette og det ser vi på som en fin mulighet for de eldre som har kommet litt lengre i selvstendigheten sin, til å hjelpe de som er yngre med på og avkledning. Dette kan få dem til å kjenne på at de har en viktig rolle i gruppa og at kunnskapen og erfaringene de har kan brukes til å hjelpe andre. Så når vi av og til skal inn etter utetid, sender vi derfor barna inn to og to, hvor et av barna er et eldre barn og det andre barnet er et yngre barn. På denne måten kan de samarbeide og hjelpe hverandre, få erfaringer med at barn faktisk kan hjelpe hverandre i en slik situasjon og kjenne på mestring av å klare sammen og alene. Denne mestringsfølelsen er med på å bygge opp både selvtillit og selvfølelse hos barna, får dem til å vokse som menneske og det gir dem motivasjon til neste gang de er i en utfordrende situasjon.
Personalet oppmuntrer alltid barna til å prøve og å klare selv, men vi er også tydelige på at vi er der om de skulle trenge hjelp. I forbindelse med utviklingsarbeidet vårt SELMA, har vi nå et enda større fokus på det at når barna sier "jeg klarer ikke", så må vi heller øve på å si "jeg klarer ikke ENDA". Vi må alle øve på ulike ting for å få det til og bli bedre, det gjelder også påkledning. Om det så er at barna fokuserer over en periode på å ta riktig fot oppi riktig sko, ta armene inn i jakka eller dra opp en glidelås, så er dette alle like viktige milepæler mot og en dag klare alt i påkledning helt selv!