Publisert: 16. januar 2025 | Sist endret: 16. januar 2025 | Forfatter: Linn Elisabeth Weaver

Flerspråklig støtte i barnehagen

Barnehager i Kristiansand har mulighet for å søke om ulike ressurser til støtte for flerspråklige barn.

I Karuss barnehage er vi så heldige å ha Nina som veileder/støttepedagoger i norsk. Nina er utdannede barnehagelærere med god kompetanse på språk og veiledning. I barnehagen jobber Nina direkte med språkstimulering for de flerspråklige barna i samarbeid med grunnbemanningen i barnehagen. Tiltakene skal støtte barna i å bruke sitt morsmål, samt fremme og utvikle barnas norskspråklige kompetanse. Med norskspråklig kompetanse menes begrepsforståelse og ordforråd på norsk. Nina har blant annet vært på planleggingsdager, personalmøter og fagmøter for i gi ansatte større forståelse og kompetanse på språk, voksenrollen i dialog med barn, bruk av bildestøtte og konkreter, innspill til bøker og sanger osv. I samspill med barn er Nina i lek, støtte i overganger og samlingsstunder. Hun har ulike grupper med fokus på språkstimulering i norsk og en inspirasjon for barn og voksne i bruken av bildebøker til barn.

En veileder/støttepedagoger i norsk er utdannede barnehagelærere med god kompetanse på språk og veiledning. De har en todelt rolle i barnehagene. De arbeider direkte med språkstimulering for de flerspråklige barna i tett samarbeid med grunnbemanningen i barnehagen. I tillegg observerer de barnehagens språkmiljø og veileder personalet i arbeidet med å skape gode språkmiljøer i den aktuelle barnehage. Ressursen tildeles vanligvis for et barnehageår.  

Barnehagene har også mulighet til å søke oppstartsressurs på morsmål. Dette gis av flerspråklige fagarbeidere/assistenter på ulike språk. Ressursen gis til enkeltbarnehager ved behov i en oppstartsperiode. Hensikten er å gi støtte og hjelp til brobygging mellom hjem og barnehage i en oppstartsfase, slik at det blir lettere for barn og familier å bli kjent med barnehagens rutiner. Oppstartsressursen har vanligvis et omfang på 60 timer. 

Flerspråklige fagarbeidere arbeider som ekstra ressurs i barnehagene, er også et tilbud barnehagene kan søke om. Flerspråklige fagarbeidere snakker norsk i tillegg til arabisk, somali, tigrinja, russisk og ukrainsk. Deres viktigste arbeidsoppgaver er å bygge bro mellom barnehagen og hjem og støtte barna i å forstå og å bli forstått. Den flerspråklige fagarbeideren snakker morsmålet med barna og veileder de ansatte i barnehagen om familienes opprinnelsesland, kultur, språk, barneoppdragelse, religion og tradisjoner. Ressursen tildeles vanligvis for et barnehageår i barnehager som har flere barn med samme morsmål med behov for støtte. 

Godt samarbeid mellom barnehage og foresatte er viktig. I møtet mellom mennesker med ulike kulturell bakgrunner kan det oppstå misforståelser, også i barnehagesammenheng. Mangfold og migrasjon har ansatte med ulike kulturelle bakgrunner som kan være kulturelle brobyggere mellom foresatte og barnehagen. De ansatte har også kunnskaper og perspektiver når det gjelder migrasjon og det å flytte til et land ulikt fra eget hjemland. Ved behov for kulturell brobygger kan foresatte kontakte barnehagens personale.