Publisert: 19. september 2024 | Sist endret: 20. september 2024 | Forfatter: Linn Elisabeth Weaver

SELMA

Karuss og Skårungen barnehage har livsmestring som et av våre hovedsatsingsområder. I vår årsplanen står det: "Barnehagen ønsker å fremme sosial og emosjonell utvikling og livsmestring. Vi jobber utfra kjerneområder som samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse". I tilknytning til arbeidet er vi 4 pedagoger på Karuss som tar videreutdanning i SELMA gjennom Universitet i Stavanger.  

SELMA har som mål å utvikle og prøve ut en pedagogisk praksis for å støtte opp om barns sosiale og emosjonelle læring og utvikling i barnehagen. Gjennom samarbeidet med UiS får vi digitale forelesninger, tips og ideer til konkrete arbeidsmåter, filmer, tilgang til en omfattende nettbasert ressursbank, ny forskning og litteratur.

Kjerneområder i ressursbanken er samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse. De fem kjerneområdene i SELMA er hentet fra Rammeplan for barnehagen. For hvert kjerneområde er det undertemaer. Kjerneområdet og undertemaene blir i fokus ved ulike aktiviteter, bøker, korte filmer og lek.

Vi er i en oppstartfase og har så vidt begynt arbeidet med det første kjerneområdet "Samspill". Undertemaene til Samspill er: Tilhørighet - Følelser og empati - Selvregulering. Samspill og undertemaene vil derfor være i fokus fremover. På bildene ser dere hvordan de eldste barna i barnehagen (skoleklubben) hadde fokus på tilhørighet i en av samling med aktiviteter.

SELMA er i utgangspunktet laget til de eldste barna i barnehage, men kan brukes blant andre aldersgrupper. Vårt hovedsatsingsområde livsmestring skal derfor være i fokus gjennom hele barnehageåret, på alle avdelinger og noe hele personalgruppa jobber med.