Publisert: 02. mai 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Linn Elisabeth Weaver

Fra småbarn til storbarnsavdeling

I overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling kan overgangsobjekter bidra til trygg og god overgang. Overgangsobjekter er ting som barna kjenner godt som eventyr, sanger og bøker. Når barna møter igjen disse objektene på storbarnsavdeling kan det være med på å skape sammenheng og mulighet til mestring og gjenkjenning for barna.

I år har vi ønsket å ha fokus på sangene: "Historien om de tre små fisk", "Oppe på fjellet" og to ulike sanger hvor vi kan flette inn barnas navn. Sanger med bevegelser er gøy, skaper engasjement og deltakelse. Bordvers og regler som vi har valgt er "Ormen den lange" og "Det stod mat på bordet da vi kom".

Av bøker vil spesielt Lillesøster bøkene, Albert Åberg og Brillebjørn følge oss i samlingsstunder og under høytlesning. Dette er bøker som vi har konkreter til og som enkelt kan dramatiseres.

Allerede nå er tilvenning til nye avdelinger startet. De ansatte snakker med barna om hvilken avdelingen de skal på etter sommerferien, de "nye" voksne tar kontakt med barna og de blir invitert til lek og samspill på de "nye" avdelingene. Det blir også gjennomført turer før oppstart i august. Personalet er opptatt av at barna skal møte forutsigbarhet, trygghet og stabile rammer. Vi ønsker å gi barna en opplevelse av å være inkludert i fellesskapet på de enkelte avdelingene og barnehagen som helhet.