Publisert: 01. desember 2023 | Sist endret: 01. desember 2023 | Forfatter: Anne Solbjøg Tufteland

Rompetroll

Denne måneden har vi jobbet med eventyr som tema for de minste barna i Karuss barnehage. Vi har brukt eventyrene «De tre bukkene bruse, Gullhår og de tre bjørnene og Skinnvotten» i samlingsstunder, lekegrupper og fortellinger ute på tur. Det er mye læring i eventyr. Det kan være språk, matematikk, sosial kompetanse og masse lek.
Vi ser at barna følger godt med når vi forteller og bruker konkreter i formidler av eventyrene. Vi ser også at barna blir mer opptatt av å selv fortelle når de kan bruker figurene i lek som støtte, når de skal fortelle eventyrene selv. Vi legger til rette for rollelek gjennom å ha utkledningstøy tilgjengelig. For eksempel kapper og hetter til bjørnene og kjole til Gullhår eller bamser av alle dyrene som er med i eventyret om Skinnvotten. Når barna leker med figurene til eventyret om de tre bukkene bruse blir det mye banking over broa for alle de tre bukkene.
I rammeplanen står det at vi skal «anerkjenne og respondere på barns ulike verbale og non-verbale uttrykk og støtte deres språkutvikling» Eventyr er et flott verktøy hvor vi sammen kan utvikle barnas språk. På Rompetroll er de minste barna nå, fra 15 måneder og oppover. Det er en fantastisk språkutvikling som foregår. I eventyr lærer de preposisjoner (over, under, foran, bak osv.), de lærer å telle (1,2,3 bukker, eller bjørner) Det er ikke bare tellerekka, men de skjønner mengden også etter hvert som vi jobber med eventyrene. Vi ser også at barna bruker eventyrfortellinger i lek når de er ved kjøkkenkroken. Da er det gjerne grøt som blir servert i leken. Vi voksne er alltid i nærheten og registrerer at ordproduksjonen blir stadig utvidet gjennom leken.