Publisert: 22. november 2023 | Sist endret: aldri | Forfatter: Linn Elisabeth Weaver

Påkledning

Da er det den tiden på året...hvor vi ikke bare kan ta på joggesko og jakke for utelek!

Nå trenger vi gjerne ull/fleecebukser og genser, ullsokker, regnbukse, regnjakke eller vinterdress. Lue eller pannebånd på hodet og noe på fingrene. Votter kan ha mange navn: polvotter, regnvotter, fingervotter, hansker, ullvotter osv. Det er mange begreper og ord barn skal lære.

Vi bruker begrepene bevisst under påkledningssituasjoner, men også i samlingsstunder med klær som tema. Vi setter også ord på hvor på kroppen plaggene brukes og hvorfor. Språkarbeid er med oss gjennom hele barnehagedagen hele uka. Rammeplan for barnehagen (s.23) sier blant annet "alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen og en helhetlig språkutvikling". Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk.

Vi oppmuntrer barna til å prøve selv under påkledning. Gode rammefaktorer under påkledning som god tid, plass til å kle seg og voksenstøtte underveis har stor betydning. Stolte barn som greier selv og som også hjelper hverandre er vårt mål. Rammeplan for barnehagen (s.44) sier bl.a. at "personalet skal bidra til at barna får mestringsopplevelser og samtidig noe å strekke seg etter". Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang.