Publisert: 29. september 2024 | Sist endret: 30. september 2024 | Forfatter: Gitte Syvertsen

Mat og måltider i barnehagen

I barnehagen er vi opptatt av å tilrettelegge for matglede og matmot. Vi jobber aktivt og målrettet for at alle barn skal oppleve glede i måltidene og bli modige på å smake på ny, variert og sunn mat. Vi følger norske kostholdsråd og sørger for at maten vi serverer er satt sammen slik at næringsinnholdet (fett, proteiner, karbohydrater, fiber, vitaminer, jern m.m.) er balansert og helsefremmende.

Barnehagens matansvarlig, Jeanette, er utdannet sykepleier og har blant annet en master i Folkehelsevitenskap. I tillegg har hun studert Ernæring, mat og kultur. Hun lager mat av råvarer og er opptatt av å bruke grønnsaker i ulike farger. Hun er også opptatt av at barna skal bli kjent med maten, se hvor den kommer fra og bli kjent med det som er i sesong i Norge.

Vaner og handlingsmønstre tar form allerede fra tidlig alder. Gode vaner som tilegnes i barnehagealder, kan vare livet ut. Hjem og barnehage utgjør sammen helheten i livet til småbarn.  Gjennom hverdagsopplevelser i familien og barnehagen utvikler barna sine mat- og måltidsvaner.

Vi bruker forskningsbaserte råd når vi planlegger og legger til rette  for måltidene i barnehagen, og vi er med i Matnyttig.

Trykk her for å se et eksempel på hvordan vi jobber.

Eksempler på tiltak:

• Vi serverer barna nye grønnsaker og ulik sunn mat
  • Vi gir barn gjentatte muligheter til å øve seg på å like ny mat
  • Vi snakker om sanseopplevelser og er nysgjerrige på hva maten smaker
  • Vi spiser sammen og bidrar til god stemning og fellesskap under måltidene
  • Vi tvinger ikke eller presser barn til å smake, spise eller spise opp

Barnehagen er Miljøfyrtårnsertifisert, og et av tiltakene er å redusere matsvinn.