Publisert: 31. mai 2024 | Sist endret: 01. juni 2024 | Forfatter: Gitte Syvertsen

Informasjon om foreldrebetaling fra august

Makspris for en barnehageplass reduseres til 2 000 kroner per måned fra 01.08.2024.

Søskenmoderasjon er 30 prosent for barn nr. 2, for barn nr. 3 er plassen gratis.
For å få søskenmoderasjon må barna bo på samme adresse, og gå samtidig i barnehage. Det gis ikke søskenmoderasjon mellom SFO og barnehage.

Betaling for kost kommer i tillegg.

I kommunale barnehager er kostpengene 575 kroner for en plass.

Redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid

Husstander med lavere brutto årsinntekt enn kr 366.600 kan søke redusert foreldrebetaling. Husstander med lavere brutto årsinntekt enn kr 642.700 kan søke gratis kjernetid for barn fra 2-5 år. Barna må være født i 2019, 2020, 2021 og 2022. 1-åringer har ikke rett til gratis kjernetid.

Husstander med lavere brutto årsinntekt enn 642.700 kan søke reduserte kostpenger, uavhengig av barnets alder.

En søknad om redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid vil også gjelde reduserte kostpenger.

Du finner informasjon om ordningene på siden:

Du søker redusert foreldrebetaling på Foresattportalen:

Vi anbefaler at du søker snarest mulig for å få vedtak i god tid før august. Søknadsfrist for å få innvilget redusert foreldrebetaling/gratis kjernetid fra august er 01.08.2024.

Når du sender inn søknaden hentes summert inntekt fra siste skattemelding fra Skatteetaten. Det hentes ingen andre opplysninger enn summert inntekt. Hvis du søker med siste skattemelding er det ikke nødvendig å legge ved dokumentasjon.

Hvis din inntekt er redusert etter siste skattemelding, eller du ikke har skattemelding, så må du legge ved dokumentasjon. Det er ingen fritekstfelt i søknaden, så legg gjerne ved et skriv der du forklarer hva som er endret.

Du må ha folkeregistrert adresse i Kristiansand for å søke redusert foreldrebetaling. Hvis du er tilflytter til Kristiansand må du søke når adresseendringen er registrert hos folkeregisteret.

Hvis du også søker redusert betaling for SFO så må det sendes inn to søknader, en for barnehage og en for SFO.