Publisert: 10. september 2024 | Sist endret: 10. september 2024 | Forfatter: Kjersti Blegeberg Sellevåg

Helt ny i barnehagen

I Rammeplan for barnehagen står det at: "Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære" (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 33).

Tilvenningsperioden hos oss starter før sommeren, når de barna som skal begynne i august får tilbud om besøksdager i juni. Barna får da møtt de ansatte på avdelingen de skal gå på, og de får utforsket avdelingen sammen med foreldrene sine. Vi arrangerer også et foreldremøte for foresatte til de nye barna, hvor det blir gitt informasjon om våre rutiner og om tilvenningsperioden.

Når barna begynner i august er fokuset på en gradvis tilvenning til barnehagelivet. Foreldrene er sammen med barnet sitt i barnehagen så lenge de og vi ser at det er behov, og vi har en tett dialog med foreldrene om hvilke behov akkurat deres barn har for å føle seg trygge. Dette skjer både i den daglige kommunikasjonen, og på en tidlig foreldresamtale. Vårt mål er å skape en god og trygg relasjon til både barn og foreldre, slik at overgangen fra å være hjemme sammen til at barna tilbringer hverdagene her i barnehagen blir best mulig for alle parter. 

Fokuset vårt på avdelingene i tilvenningsperioden er trygghet, omsorg, utforsking, gode relasjoner mellom voksne og barn og det å støtte barna i relasjonsbyggingen dem i mellom. Rutinene er viktige for de små, for å skape trygghet og forutsigbarhet, og vi bruker mye gjentakelser av f.eks. sanger for at de skal møte kjente ting her. Vi bruker trygghetssirkelen som et utgangspunkt i tilvenningsperioden. Denne illustrerer hvordan en tilstedeværende voksen fungerer som trygg base som barnet kan utforske verden fra. Foreldre som er med i barnehagen er barnets trygge base, - og så overtar tilknytningspersonen i barnehagen denne rollen gradvis. Utforsking og tilknytning henger sammen og står i et avhengighetsforhold til hverandre. Tilknytning kan forklares ut ifra barnets avhengighet og behov for beskyttelse, mens utforskning kan forklares ut ifra barnets selvstendighet og behov for å undersøke og mestre verden (Brantzæg, Torsteinson, Øiestad, 2015). På småbarnsavdeling sitter de voksne på gulvet, og tilbyr kos, trygghet og trøst, mens barnet gradvis beveger seg ut i rommet, undersøker, leker litt, og søker tilbake til den voksne for omsorg ved behov.

Tilvenningsperioden hos oss er nå godt i gang, og det er så fint å se hvordan barna blir tryggere på barnehagelivet for hver dag som går. Vi gleder oss til å bli enda bedre kjent med både barn og foresatte i tiden som kommer!