Publisert: 20. juni 2024 | Sist endret: 20. juni 2024 | Forfatter: Lucinda Anette Minnaar

Rød avdeling

Kardemomme By har blitt levende med barnas interesser og initiativ. Dette er et temaarbeid som har strukket seg over flere måneder i vår. Gjennom dette temaarbeidet har avdelingen lagt til rette for å gi barna progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø (Kunnskapsdepartementet 2017, s.44)

Gjennom utforming av det fysiske miljøet der det visuelle blir en del av rolle leken legges gode forutsetninger for at alle barn har mulighet til å delta i rollelek med felles referanserammer. Barna bruker aktivt rollene fra Kardemomme by i sin lek og de får felles erfaringer de kan leke sammen om. Dette skaper tilhørighet og etablerer gode vennskap. Hver dag har de også i samlingsstund varslet været. Dagens barn har i oppgave å se i en liten kikkert ut gjennom døra, hva slags vær de kan se. Etterpå velger de symbol som henges opp og navnet på dagen.