Publisert: 20. juni 2024 | Sist endret: 20. juni 2024 | Forfatter: Kjersti Blegeberg Sellevåg

Dyrkeglede i barnehagen

Vi er så heldige at vi har fått samarbeide med Geitmyra matkultursenter om å lage vår egen kjøkkenhage her i barnehagen. Nå er vi godt i gang og det spirer og gror i plantekassene våre

I Rammeplan for barnehagen står det at:

«Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn.

Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag, får dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine. Det handler om å tenke og handle lokalt, nasjonalt og globalt. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden.

Barnehagen skal legge grunnlag for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet. Barna skal gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen. For samiske barn betyr dette å leve i samklang med, nyttiggjøre seg av og høste av naturen.

Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen.»
(Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 10)

Fortsatt er det noen måneder igjen til vi får sett hvordan det endelige resultatet i kjøkkenhagen vår blir, men vi opplever at vi allerede har oppnådd hovedmålet vårt - nemlig prosessen vi har hatt sammen med barna. Gode samtaler, undring og morsomme øyeblikk har preget det vi har holdt på med. Kommentarer fra barna både mens vi holder på med dette, og i andre situasjoner viser at de har fått en større innsikt i veien fra jord til mat, og en større bevissthet rundt dette med å ta vare på naturen vår.