Publisert: 01. oktober 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Kristin F. Haugland

Oktober på Hjorten

September
Denne måneden har vi hatt mest fokus på nødetater: Ambulanse, Politi og Brannvesen. Vi har øvd masse på nødnummeret til de ulike instansene, synget sanger og lært litt om hva de ulike instansene gjør og har ansvar for. Vi har prøvd oss som politi og etterforskere, brannkonstabler og vi har vært doktorer som fikser både skrubbsår og brukne bein. Barna har vist stor interesse og engasjement for dette tema, og tatt med seg inn i leken! Det har vært et lærerikt, viktig og ikke minst gøy tema å holde på med!

Oktober
I oktober skal vi jobbe med Forut – som er en aksjon som setter fokus på barna i andre land. Vi blir kjent med andre kulturer og tradisjoner gjennom filmklipp, sanger, bilder og fortellinger. I år, som i fjor, skal vi følge Hamphless som nå er blitt 6 år og bor i Malawi. I sammenheng med FN dagen og vårt arbeid med FORUT slår vi til med et loppemarked i år også. Loppemarkedet blir onsdag 16 oktober – mer info kommer etter hvert. Pengene fra loppemarkedet går til FORUTs arbeid for barn og barnas rettigheter.

Når vi jobber med Forut og loppemarkedet, kommer vi også til å snakke om gjenbruk og bærekraft – tilpasset barnas alder. Trenger vi å kaste ting bare fordi det har blitt litt slitt? Må vi kjøpe alt helt nytt, eller kan vi kjøpe brukt?

Vi kommer til å bruke det nye samlings-rommet vårt enda mer fremover, det er et spennende, magisk rom – hvor man aldri vet hva man møter! En gang møtte vi et ekorn som hadde så stor hale at de andre ekornbarna lo av han, en gang dukket Trollet opp for å spise Bukkene Bruse og en annen gang ble en stakkars elg sittende fast i noe søppel menneskene hadde kastet fra seg i skogen.

22.10 - er vi så heldige å få besøk av Geitmyra matkultursenter. De kommer til barnehagen og skal lage mat sammen med førskolebarna som alle på stor avdeling får smake på. Vi gleder oss!

Regnbueløva
I oktober har vi også et ekstra fokus på Regnbueløva. Vi skal bli bedre kjent med han og lære mer om hvordan vi kan være gode mot hverandre. Vi kommer også til å ha et ekstra fokus på ulike følelser.  Regnbueløva har en løvelov som handler om at barna skal få være seg selv, men at vi må tillate andre å være seg selv, vi skal bry oss om, og hjelpe andre. Hvordan kan vi være en god venn, hvordan vil vi at andre skal være mot oss, hvordan blir jeg når jeg er trist, sint, glad? Dette er ulike spørsmål vi kommer til å undre oss over sammen både i hverdagslige situasjoner og i samlinger. Tidligere så har Regnbueløva pleid å være med hjem til et barn hver dag på overnatting, dette tenker vi å drøye litt – og heller være mye med han i barnehagen i første omgang 😊