Publisert: 24. september 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Kristin F. Haugland

Referat foreldremøte

Dialogmodellen;
Forskningsprosjektet «Hele barnet, hele løpet; Mobbing i barnehagen» utført av blant annet Ingrid Lund ved Universitet i Agder har vist at det forekommer mobbing i barnehagen helt ned i 2 årsalderen. Dialogmodellen er et verktøy utarbeidet for å forebygge mobbing i skole og barnehage. Målet er å bedre samarbeidet mellom foreldre og ansatte i barnehagen, som igjen virker forebyggende mot mobbing i barnehagen. Mer info finnes på https://dialogmodellen.no/barnehage/

Gruppearbeid; alle jobbet med en case knyttet til utestengelse i barnehagen, også delte vi hva foreldre og ansatte kan gjøre i den gitte situasjonen. Under kan dere lese noe av det som ble delt fra gruppene;
Hva kan foreldre gjøre; Invitere til lek og aktiviteter utenom barnehagen – observere og følge med om dynamikken er annerledes utenfor barnehagen, «push» barnet litt dersom de ikke vil – still litt krav, være bevisst på hvordan man omtaler andre, snakke positivt om barnehagen og de andre barna, tro på og støtte barnet sitt – men viktig å være åpen for andres side av saken, vise åpenhet ovenfor andre foreldre, bygge barnets selvtillit og mestringsfølelse, lære barnet måter å mestre livet på – alt er ikke en dans på roser alltid.
Hva kan ansatte gjøre; dele i mindre grupper for å gi alle barn en trygg plass, tilrettelegge for inkluderende lek, fremheve barnets gode egenskaper, bygge opp selvtillit og mestringsfølelsen til barnet, observere og tilrettelegge for barnets beste, finne barn med lignende interesser for å bygge relasjoner, være tilstede i leken, snakke med barnet, bruke Regnbueløva og barnesamtaler for å nøste opp i situasjonen og gi et trygt sted å dele tanker, ha god dialog med foreldre og informere om hvordan det går.

På bakgrunn av dialog og refleksjon sammen ble vi enige om to tiltak ansatte i barnehagen skal gjøre, og to tiltak foreldre skal gjøre - for å sammen skape et bedre barnehagemiljø for barna våre.

• Ansatte;
    - Lage oversikt over hvem som er på hvilken gruppe (årskull) + navn og nummer til foreldre. Legges ut på visma.
    - Vær tidlig ute i dialog med foreldre, hvis en situasjon oppstår. Vær åpen og ærlig i dialogen.
  • Foreldre;
    - Hilse på andre foreldre og ansatte i garderoben; være gode forbilder for barna.
    - Snakk med hverandre, tør å ta en telefon til en annen forelder dersom det har oppstått en situasjon.