Publisert: 02. september 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Kristin F. Haugland

September på Hjorten

August
Nå er august over og vi er godt i gang med barnehageåret. Vi begynner å bli godt kjent med hverandre, og barna har funnet tilbake til både gamle- og fått nye lekekamerater. Barnegruppa på Hjorten i år består av tre ulike kull, men vi ser mye fin lek og godt samspill mellom barna til tross for aldersforskjellen. Barna leker på det lille rommet, der er de familie og dyr sammen, de lager mat og steller de som er syke. Småbilene, klossene og dyrene er også mye i bruk – og ikke minst så er gymrommet veldig populært!

Barna liker også å sitte ved bordet å tegne, perle, pusle og spille – og vi har mange fine stunder sammen rundt bordet 😊
Ute har vi vært mye i skogen rundt Grillhytta, der har vi funnet mye blåbær vi har kunnet kose oss med – og barna lar seg ikke stoppe selv om terrenget er litt ulendt og til tider både vått og glatt!
Vi koser oss med å leke med vann, enten det er regnvann på bakken eller vann fra krana; vannet brukes til å vaske syklene, lage mat, lage sement, bosted til dyr eller rett og slett bare til å sprute rundt med – kun fantasien setter grenser!

September
Uke 38 er den nasjonale Brannvern-uken, så da skal vi ha lære litt om brannvern; hvorfor begynner det av og til å brenne, hvordan unngå brann, og hva må vi gjøre hvis det begynner å brenne? Hvilket nummer må man ringe, og hva skal vi gjøre dersom brannalarmen går? Dette er viktige ting å lære seg – og ting som barna pleier å være veldig interessert i.
Vi ønsker å dykke enda dypere inn i nødetatene, og vi kommer derfor til å ha ei uke med fokus på ambulanse og sykehus, og ei uke med fokus på politi og politiarbeid. Vi ser at barna ofte bruker disse yrkene når de leker rollelek, både ute og inne – og ved å ha det som felles tema så kan vi gi barna enda mer input i leken og alle barna får samme referanse og utgangspunkt til å kunne delta i leken.

I uke 37 starter READ-prosjektet, da får barna i RØD og  BLÅ gruppe utdelt hver sin bag med bøker, som dere kan ha med dere hjem og lese sammen med barna. Bøkene skal leveres tilbake i uke 44 – mer info om dette kommer på eget skriv.

På tirsdager fremover skal noen av barna ha språkgruppe sammen med Wenche og Gunn Helen, hvor de skal ha ekstra fokus på språklige leker og aktiviteter. Lekene tas med inn på avdelingene, slik at alle barna får lekt og utforsket språket. Rammeplanen for barnehager sier at “Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling”, noe vi ønsker å oppnå med disse gruppene.

På tur så spiser vi mat fra nisteboksen, så det er fint om barna ikke har med vanlig yoghurt som trenger en skje, da dette kan bli litt grisete når vi spiser i skogen. Yoghurt i klemmepose er topp, dersom dere ønsker å ha med det.

Onsdag 18.9 er det foreldremøte i barnehagen, klokka 17. Vi fortsetter slik vi har gjort de siste årene ved å ha dialogmøte, hvor både foreldre og ansatte jobber med aktuelle caser og drøfter sammen hvordan vi kan hjelpe i de gitte situasjonene.

Fredag 27 er det fotografering i barnehagen, så da blir det ikke tur eller klubb. Det er kun Elgen og Hjorten som skal bli fotografert i år, og vi tar både gruppebilde og portrettbilde av barna.

Vi minner om at vi bruker «MINBARNEHAGE-visma» appen aktivt, – så fint om alle logger på her jevnlig for å sjekke om det er noe nytt(så lenge man har vært pålogget den siste måneden så skal man få varsel når noe publiseres, men om man har vært avlogget over en måned så må man logge på på nytt for å aktivere varslene igjen). Vi bruker appen til å legge ut bilder fra aktiviteter og hverdagen vår, samt å legge ut beskjeder og informasjon som ting som skal skje.