Publisert: 13. august 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Maren Abrahamsen

Månedsplan August

Velkommen til et nytt barnehageår! 😊
Vi gleder oss til å bli bedre kjent med dere! De første ukene vil gå til å bli bedre kjent med barn og voksne, til å leke og ha det gøy sammen. Vi kommer til å være en del ute, så vi setter pris på om barna er smurt på morgenen når det er fint vær! Det er bare å ringe om det er noe dere lurer på, eller vil fortelle oss!
ELGEN TELEFON: 48059874

Måltid
Barna kan spise frokost i barnehagen frem til 8.30 – ellers er måltidene våre 10.30 og 13.30. Barnehagen serverer et måltid om dagen og et fra matboksen. Vi serverer litt forskjellig mat, brødmat med pålegg, havregryn, supper, fiskeretter, grønnsaker og frukt.

Tur
Vi starter med tur i uke 34. Turen starter 9.30, dersom barna ikke er levert før det og vi har dratt fra barnehagen, må dere levere på turstedet. På tur spiser vi alltid niste boks, med mindre det er andre beskjeder i månedsplanen/Visma. Barna bærer nisteboksen selv, så de må ha en sekk de kan ha det i. Gjerne ta med drikkeflaske på tur. Vi går tur sammen med Hjortebarna i det aktuelle kullet😊 Gul gruppe kommer ikke til å gå veldig langt i starten. Fokus på tur er å oppleve og utforske naturen, og få positive opplevelser i naturen. Vi skal også bli kjent med barnehagens nærområde som f.eks. skogen med grillhytta, volleyballbanen og Den store steinen. Rød gruppe og Førskolebarna kommer til å gå litt lengre turer som for eksempel Trollskogen, Kutoppen eller Fjellet i Nord.

Gul gruppe
Gul gruppe er barna som er født i 2021 på Elgen og Hjorten. Vi samarbeider med Hjorten på både tur og klubb. Det er 4 barn på Elgen og 5 barn på Hjorten. Maren har ansvar for foreldresamtale her.

Rød gruppe
Rød gruppe er barna som er født i 2020 på Elgen og Hjorten. Vi samarbeider med Hjorten på både tur og klubb. Det er 9 barn på Elgen og 7 barn på Hjorten. Wenche har ansvar for foreldresamtaler her.

Blå gruppe/Førskolebarna
I år er det 5 førskolebarn på Hjorten og 5 førskolebarn på Elgen. Vi er mye sammen med førskolebarna på Hjorten, både på tur og i klubb. Førskoleklubben handler mest om å skape samhold og felles opplevelser, og fokusere på den sosiale kompetansen. Regnbueløva kommer også innom av og til i samling. Maren har ansvar for foreldresamtale her.
Førskolebarna er meldt på vanntilvenningskurs, dette starter tirsdag i uke 45. Kurset vil gå over åtte uker (uke 45-50+2-3) i Aquarama. Maren og Kristin blir med på dette. Eget skriv kommer.
Førskolegruppa skal også jobbe med et opplegg som kalles «Kroppen er min». Dette handler om å avdekke, informere og forebygge mobbing, vold og seksuelle overgrep. Det handler om å vite hvilke grenser andre mennesker har, og at barna selv bestemmer over kroppen sin – uansett hva andre sier. Vi starter i oktober/november – mer informasjon kommer da.

Miljøfyrtårn
Finsland Barnehage er miljøfyrtårn-sertifiserte, dvs. at vi har fokus på miljø og hvordan ivareta naturen. Førskolebarna er med i Miljørådet vårt, et råd vi har èn gang i måneden hvor vi jobber med ulike tema om hvordan vi kan ta vare på miljøet rundt oss. Et tiltak vi har i barnehagen er tøyposer som barna har i hylla si, så vi kan sende med vått/skittent tøy hjem i tøyposen istedenfor å bruke plastikkposer. Fint om alle har tøyposen sin hengende i barnehagen 😊

Vi gleder oss til et nytt, spennende og lærerikt år på Elgen!
Hilsen Amalie, Lill Bente, Elisabeth, Wenche og Maren 😊