Publisert: 04. juni 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Maren Abrahamsen

Månedsplan Elgen

Mai
«Finsland Barnehage heiheihei! Ingen barnehager er som deg – HURRAA!» Har vi sunget jevnlig i mai måned! Vi har øvd på 17-mai sanger og heiarop – og vi har feiret den store dagen med tog, barneleker og is! Vi snakket også litt om hvorfor vi feirer 17 mai i Norge, og vi lærte at det gjør vi fordi det var den dagen Norge fikk sine egne regler og sin egen lov – og vi ikke måtte følge loven til Danmark lenger.

Vi har også kost oss mye ute, og for en spennende tid vi er i nå – med MASSE småkryp og insekter som kan letes etter og studeres! Vi har plantet blant annet gulrøtter, urter, poteter og blomster. Barna har vært veldig ivrige i hele denne prosessen, og de hjelper med å holde orden i, og vanne, plante-kassene jevnlig.

Barna leker mye rollelek for tiden, de bygger hus og rom av klossene inne på det lille rommet og det går mye i familie lek. De liker også å leke med duplo, dyr og biler og spille spill. Ute er det veldig gøy med vannlek, vi har laget store innsjøer i sandkassen der det bor både dyr og mennesker som kjører båter og biler. Barna bruker også vann til å lage forskjellig mat og desserter.

Juni
I juni håper vi på sol og godt vær, så vi kan være mye ute og kose oss. Vi kommer til å ha en del vannlek fremover, det er godt å kjøle seg ned når sola varmer! Derfor er det viktig at barna har godt med skiftetøy, for vi vil nok bli litt våte fremover. På de varmeste dagene har vi et plaskebasseng barna kan leke i, eller vi finner frem vannsprederen – så barna kan godt ha badetøy og et håndkle i hylla si.

I uke 23 og 24 er det besøksdag for nye barn på Elgen. Barna vil da være på den avdelingen de skal være på til høsten, for å bli bedre kjent.
Fra uke 25 tar vi dagene som de kommer, det vil da ikke være noen planlagte opplegg.

Viktige datoer
Tirsdag 4. juni – Førskoledag på skolen for alle førskolebarna. Eget skriv fra skolen.
Onsdag 5. juni – Grønn super dag! Fokus på insekter.
Onsdag 12. juni – Førskole tur til Lindland gård. Vi reiser med buss til Lindland gård fra barnehagen kl. 9.30 og tar bussen hjem igjen 14.00. Vi spiser begge måltidene på tur et måltid med matboks og et måltid fra barnehagen. Vi gleder oss til å tilbringe dagen på Lindland gård.
Torsdag 20. juni – Avslutning for førskolebarna i barnehagen for foreldre og søsken – 16.30-18 – barnehagen serverer enkel mat og kake.
Mandag 17. juni – vi feirer de barna som har bursdag i juli - Hipp hurra!
Fredag 21. juni Stengt grunnet planleggingsdag.

Vi er sommerstengt i uke 28, 29 og 30. Gi beskjed til barnehagen dersom dere tar ferie før dette, vi vet fra tidligere år at noen barn tar ferie fra barnehagen når skolen har sommerferie. Det er viktig at vi vet når barnet har siste dag, så vi kan få sendt med alt som skal hjem og sagt ordentlig hadet og god sommer

Vi ønsker å takke dere alle for et fint år fylt med lek, latter og fine øyeblikk på Elgen! Vi gleder oss til vi ses igjen i august! Og ikke minst, masse lykke til på skolen – til våre fine førskolebarn.

Hilsen Christine, Lena, Hilde, Gunn Helen og Maren!