Publisert: 02. mai 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Maren Abrahamsen

Månedsplan Mai

April

April har vært preget av mye forskjellig vær, vi har hatt litt snø, regn, vind og sol. På regnværsdager har vi laget ting av snø, søle, vann og naturmaterialer. På dager med sol har vi funnet mange vårtegn som blomster, spirer og insekter og småkryp har kommet frem. Bjørn har feid hele uteplassen og det er godt å bruke beina og sykler på bar bakke.

Vi har startet med temaet vårt gjennom våren: Høflighet og gode manerer; Hvordan man bør oppføre seg - både når man er alene og når man er sammen med noen andre. Kort sagt handler det om god gammeldags folkeskikk. Vi fokuserer på et tema av ganger. Det å gi barna “små doser” av de ulike delene – på ulike arenaer, i ulike varianter, av flere voksne, og gjennom hele dagen – gjør at barna da lettere opplever viktigheten av dette. Vi håper at dere foreldre også vil bidra med å sette dette på dagsorden hjemme, slik at fokuset styrkes gjennom et samarbeid mellom barnehagen og hjemmet. Vi merker at barna har en finere tone mellom seg, de er bedre på å spørre med fin stemme og å til å gi hverandre komplimenter og si fine ord til hverandre.

Mai
Det er veldig fint om barna er ferdig smurt når de kommer i barnehagen, så tar vi en smørerunde i utetiden.
Vi fortsetter med tema natur og naturens mangfold. Barna viser stor interesse for å lete etter insekter og lære mer om dem. Vi legger til rette for at barna kan få utforske, og vi undrer oss sammen med dem om det vi finner. Vi skal også plante litt ute i pallekarmene når været tillater det, og flytte ut det vi allerede har plantet. Vi gleder oss til å følge prosessen fra frø til mat og å smake på det vi har plantet.

17 mai er et naturlig tema i tiden fremover, og vi skal lære litt om hvorfor vi feirer 17. mai i Norge. Vi skal også ha en 17. mai markering i barnehagen, tirsdag 16. mai. Da skal vi gå i tog på uteområdet i barnehagen, og vi skal ha litt forskjellige leker. Denne markeringen er kun for barna. De trenger ikke å ha med seg flagg, det har barnehagen, og kanskje vi lager noe selv? 😊

Førskole barna skal besøke skolen mandag 27 mai. Her skal vi spise 1. måltid, treffe fadderne og læreren, og leke ute i friminuttet sammen med de andre elevene. Vi blir også vist rundt på skolens ute og inne områder.  Vi tar taxi hen og skolebussen tilbake til barnehagen. En gang før 17. mai kommer kontakt læreren Anne Lill på besøk i barnehagen, vi gleder oss til å hilse på henne.

Hilsen Lena, Christine, Hilde, Gunn Helen og Maren