Publisert: 05. desember 2023 | Sist endret: aldri | Forfatter: Maren Abrahamsen

Månedsplan Desember

November

Regnbueløva har fått bli med hjem til nesten alle barna på Elgen. Veggen er full av flotte bilder av barna og Regnbueløva som vi ofte ser på og samtaler om. I samlinger har vi gått grundig gjennom løveloven som handler om at barna skal få være seg selv, men at vi også må gi plass til andre. Vi har reflektert over hvordan vi kan bry oss om andre og hvordan vi kan være gode mot hverandre. Vi har vært så heldig å få en smak på vinteren med snø vær. Barna har kost seg ute med aking, kjøkkenlek med snø, vann og sand, og noen har bygget snømenn. Førskolebarna har vært i skogen og funnet et juletre som skal lyse opp utenfor barnehagen de kommende ukene, og selv om mye sykdom har gjort at vi ikke har gjort like mye juleforberedelser som planlagt så merker vi at julestemningen er på god vei!

Desember
Vi har ikke fast turdag i desember, men vi prøver å få gått noen turer om det passer, dette blir da spontant.

I desember ønsker vi å ha fokus på fellesskapet, gleden og spenningen som er knyttet opp mot jul. Vi kommer til å formidle juleevangeliet, vi skal ha juleverksted, det blir baking av pepperkaker og lussekatter, avdelingen er pyntet til jul, og vi hører stadig på julemusikk. På avdelingen henger et juletre, med 24 hjerter. Vi skal trekke et hjerte hver dag frem mot jul, og på hjertet er det bilde av et barn som skal få lov til å åpne en liten gave, hvor det bla.+ står hva tema for samlingen/dagen er. Samling og aktiviteter begynner 9.30 så det er fint om barna er på plass til da – så de får med seg samling og aktiviteter. Unntaket her er onsdag 13 desember, hvor vi skal feire Lucia-dagen – da er foreldre og søsken velkommen klokka 8-9, for å se på Lucia-tog og spise lussekatter. Vi kommer til å lage noen julegaver – og her skal vi fokusere på prosessen, ikke sluttresultatet. Barna skal oppleve det som noe positivt som gir dem glede og mestringsfølelse, det er ikke om å gjøre å lage flest mulig gaver. Barna får med seg gavene hjem rett før jul. Derfor er det viktig at vi vet når siste dagen før juleferien er for barna, så vi kan passe på at barna får med seg hjem alt de har laget. Husk også å ta med alt av klær hjem før juleferien, så dere kan få sjekket over det Vi arrangerer en tur til byen i Kristiansand sentrum med førskolebarna, for å gjøre noe koselig med dem før jul. Vi skal se på juleutstillingen i Markens gate, innom fiskebrygga å se på havets dyr, og om vi rekker tar vi en tur innom biblioteket. Vi tar rutebussen inn til byen kl. 8.45. Hjem tar vi rutebussen fra rutebilstasjonen kl. 14.10. Vi er tilbake i barnehagen ca. kl. 15. Vi spiser begge måltidene i byen, så barna må ha med seg tursekk med matboks og gjerne ei drikkeflaske. Siden vi skal ta rutebuss begge veier, gjelder ikke reglene om barnesete. Derfor trenger ikke barna å ha med seg sete på denne turen. Vi gleder oss til å få litt ekstra julestemning sammen.

Viktige datoer:
- Onsdag 6 – Julevandring for førskolebarna 12.30
- Fredag 8 – Julebord for barna.
- Tirsdag 12 – Bytur for førskolebarna info står over.
- Onsdag 13 – Lucia feiring i barnehagen. Vi øsker foreldre og søsken velkommen til å se på Lucia tog og spise Lussekatter fra kl. 8-9.
- Fredag 15 – Nissefest.
- Onsdag 3 – Barnehagen åpner igjen.

Vi ønsker å takke dere for et veldig fint halvår på Elgen. Vi har opplevd mange gode og fine stunder sammen og vi gleder oss til flere gullkorn, opplevelser, stunder og øyeblikk fremover. Ha en fin adventstid, god jul og godt nyttår til dere alle.
Hilsen Christine, Hilde, Lena, Gunn Helen og Maren