Publisert: 16. januar 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Anne Gro Kvernes
MEDVIRKNING
Vår barnehage har fokus på medvirkning. Vi jobber for å gi alle barn like muligheter til å delta og bli hørt. I vår hverdag vurderer vi hva som er barnets beste og gir dem tilstrekkelig tid og hjelp til å utforme sine meninger. Vi skiller mellom medvirkning, medbestemmelse og selvbestemmelse.
MEDVIRKNING
MED= sammen med
VIRKNING= påvirke
Medvirkning er nedfelt i Fn`s barnekonvensjon som en rettighet. Barnehageloven følger opp barnekonvensjonen og slår fast at barn skal ha rett til medvirkning tilpasset sin alder. Medvirkning er viktig i et demokratisk samfunn. Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap hvor barna har anledning til å ytre seg, bli hørt og delta. Barns medvirkning handler først og fremst om en holdning hos de voksne i relasjonen med barna.
Ansatte på hver avdeling observerer barna og finner ut hva de er opptatt av. Ut fra disse observasjonene og ved å lytte til barnas stemmer, finner de prosjekter å jobbe med. Eksempler fra høsten:
"Over - under - gjennom - på"
"Badebussen"
"Vi bygger"
"Vi ruller"
Mål:
Alle barn medvirker i utformingen av sin egen hverdag, føler seg trygge og erfarer at de er betydningsfulle.