Publisert: 13. mai 2024 | Sist endret: 13. mai 2024 | Forfatter: Remi Hayek

Solsmart Barnehage

Bamsebo Barnehage er en solsmart barnehage, som er et tiltak fra kreftforeningen som gir gratis tips til gode solrutiner og aktiviteter så barna kan lære om sola i egen barnehage. Dette kan vi bruke når vi vurderer barnehagens egne solrutiner.

Sjekkliste for solsmarte barnehager innebærer at barn og voksne skal ha trygg utetid også på solrike dager:

• Vi legger opp dagen slik at spising, aktiviteter og lek kan skje i skyggen eller inne når sola steker.

• Vi oppfordrer foreldrene til å sende med barna lette klær og caps/solhatt.

• Vi oppfordrer foreldre til å levere barna ferdig smurt, sånn at barna er klare til å være ute på formiddagen når de kommer til barnehagen.

• Barna har sin egen solkrem merket med navn.

• Vi smører barna på nytt i løpet av dagen, og hvis de har badet eller svettet bort kremen.

• Voksne er gode rollemodeller og beskytter seg i sola.

• Vi kontakter kommunen/barnehagens eier hvis vi mangler skyggemulighet.

• Vi minner foreldre på barnehagens solrutiner hver vår.

Bamsebo Barnehage følger også råd fra Folkehelseinstituttet om sol og solvett. Link med mer informasjon finner du her: Sol og solvett - FHI

Eksempler på aktiviteter som kan gjennomføres i bamsebo sammen med barna:

Vi kan bruke værplakat til å sjekke været før vi går ut. Da kan dagens meteorolog se på værplakaten og sammenligne været ute med været på plakaten og fortelle resten av barnegruppa på avdelingen sin om hvordan vi burde beskytte oss for dagen i dag.

Vi kan perle armbånd med UV-perler som bytter farge når de blir utsatt for sol, som er med å minne barna på at de må smøre seg.