Publisert: 17. februar 2025 | Sist endret: aldri | Forfatter: Cathrine Sørensen

Matematikk i barnehagen

Denne periodens fokusområde på Per avdeling(2-4år) er matematikk og fagområdet fra rammeplanen; Antall, rom og form. Vi vil jobbe mye med sortering og sammenlikning etter farge og størrelse. Vi skal telle sammen, bli kjent med hvordan de forskjellige tallene ser ut og knytte dem opp mot mengder. Vi skal jobbe med former og begreper som sirkel, trekant og kvadrat og gå på jakt etter dem både på tur og i barnehagen. Et trekantet skilt, ei runse formet som en sirkel, osv. Vi skal også jobbe med plassering som "ballen ligger under benken", "katten sitter bak bua". Og ikke minst skal vi knytte generell matematikk og begrepslæring inn i hverdagssituasjonene i barnehagen. "Ja se, dine sko er røde akkurat som mine, men mine sko er mye større enn dine". "Den store steinen er tyngre enn den lille". "Hvor mange barn er det vi skal dekke på til i dag? Vi pleier å være 9 på denne gruppa men to er syke i dag." "Du er høyere enn Beate, men du er lavere enn Per"

"Fagområdet omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, plassering, orientering, visualisering, former, mønster, tall, telling og måling". (Rammeplan for barnehagen (2017), s 53)